هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

عشق، و دیگر هیچ

شاهدانه و ماری جوانا



 علف، گرس، گل، وید، جوینت یا ماری‌جوانا، نامش هر چه باشد نمادش یک چیز است؛ «برگ سبز هفت شاخه». این نشانه در بیشتر کشورهای دنیا به اندازه کافی شناخته شده هست، اما به نظر می رسد در تهران هنوز تعداد کسانی که آن را می شناسند – لااقل در میان ماموران و مسئولان پلیس و دولت- زیاد نیست. این روزها در خیابانهای تهران افراد زیادی را می شود دید که تی‌شرت و مانتوهایی پوشیده اند که با این نماد طراحی شده است.

اگر چه مصرف و خرید و فروش ماری‌جوانا در اروگوئه، هلند و برخی ایالت های آمریکا قانونی شده است اما در ایران این ماده غیر قانونی است و پلیس همیشه خبرهایی درباره بازداشت و برخورد با تعدادی از تولیدکنندگان و مصرف کنندگان ماری‌جوانا منتشر می کند. در جدیدترین خبر در این باره روز گذشته خبرگزاری ایرانا به نقل از فرمانده انتظامی دهدشت در استان کهگیلویه و بویراحمد از کشت گیاه ماری‌جوانا در برخی بناهای مخروبه و خالی از سکنه در حاشیه این شهر خبر داد.

زمستان سال گذشته نیز فرماندهی انتظامی ماهان در استان کرمان از کشف یک مزرعه وسیع ماری‌جوانا در یک منزل مسکونی در این شهر خبر داده بود. علاوه بر این ستاد مبارزه با مواد مخدر ایران نیز تاکنون تلاشهایی برای معرفی خطرات ماری‌جوانا و تلاش برای کاهش میل مصرف جوانان به این ماده انجام داده است.

img/daneshnameh_up/c/cc/shahdane1.jpg

با این همه آنگونه که شواهد نشان می‌دهد در ایران هنوز نماد و نشانه جهانی ماری‌جوانا برای خیلی ها شناخته شده نیست. دو سال پیش یک کتاب مذهبی درباره یکی از دعاهای مقدس شیعیان در ایران منتشر شد که مترجم آن نیز حسین الهی قمشه ای از شناخته شده ترین سخنرانان مذهبی و عرفانی در ایران بود. با این حال طرح جلدی که برای این کتاب طراحی و چاپ شد برگ هفت شاخه نماد ماری‌جوانا بود.

موضوع استفاده از نماد ماری‌جوانا فقط به همین کتاب خلاصه نمی‌شود، این روزها در ویترین فروشگاه های زیادی در تهران می توان تی شرت و مانتوهایی را  دید که با همین نماد طراحی و تولید شده اند. علاوه بر این در خیابان‌های شهر هم جوانان زیادی دیده می شوند که با لباس هایی منقش به همین طرح در حال رفت و آمدند. گفتگو با برخی از آنها نشان می دهد که انتخابشان برای لباس آگاهانه بود و از طرفداران مصرف ماری‌جوانا هستند. برخی دیگر اما اطلاعی از طرح روی لباسشان ندارند و تنها به به دلیل «قشنگ» بودنش آن را انتخاب کرده اند.

در تعریف ماری‌جوانا آمده است:«برگ و گل خشکِ گیاه شاه‌دانه است که از آن به عنوان دارویی روان‌گردان استفاده می‌شود. نشئگی، تمدد اعصاب و افزایش اشتها از مهمترین آثار دلخواه ذهنی و جسمی آن است و از عوارض جانبی مهم آن می‌توان به کاهش حافظه کوتاه مدت، خشکی دهان، سرخی دیدگان، اختلال در مهارت‌های حرکتی، و احساس اضطراب و وحشت اشاره کرد. 

ماری‌‌جوانا به عنوان ماده مخدر تفریحی، داروی درمانی و در برخی مراسم مذهبی مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از این دارو بیشتر به صورت سیگار و گاهی به صورت خوراکی است. در حالت سیگار این گیاه را معمولا همراه با توتون یا به تنهایی در داخل کاغذ سیگار مصرف می‌کنند. از اوایل قرن بیستم در اغلب کشورهای دنیا محدودیت‌هایی قانونی در مورد استفاده و فروش ماری‌جوانا و دیگر محصولات گیاه شاهدانه وضع شده است. به گزارش سازمان ملل محصولات شاهدانه رایج‌ترین داروی غیرقانونی در دنیا هستند به طوری‌که ۴ درصد مردم دنیا به طور سالانه و ۰.۶ درصد به طور روزانه از آن استفاده می‌کنند.»

«شرایط راحت و آسان برای کشت گیاه شاهدانه باعث شده خیلیها علف را در گلدان یا باغچه خانه خود بکارند. اغلب مردم و پدر و مادرها هم نسبت به این گیاه آشنایی ندارند و به همین دلیل مشکل خاصی برای کشت آن پیش نمی آید.» این را مزدک پسر جوانی می گوید که در پشت بام آپارتمان 7 طبقه محل زندگی اش در حوالی میدان هفت تیر تهران دو گلدان را به کاشت این گیاه اختصاص داده است.

مزدک می گوید: « من برای مصرف شخصی خودم و دوستانم کاشته ام، اما بعضی از رفقام پشت بام خانه خودشان را به گلخانه کاشت علف تبدیل کرده اند و اینطوری فروش خوبی هم دارند. الان کشیدن علف در میهمانی ها خیلی مد شده و مشتری های زیادی وجود دارد. برای کاشت این گیاه در گلدان لازم است بالای سر گلدانها یک لامپ UV نصب کنیم و محیط کاشت هم گرم نگه داشته شود، لامپ باعث می شود گیاه بیش از اندازه بلند نشود و کیفیت محصول را خراب نکند.»

به گفته مزدک تخم این گیاه از افغانستان وارد می شود، البته علف انواع مختلفی دارد و نمونه های دیگر آن نیز از سمت کردستان عراق به کشور می آید و به ابتدا به صورت کیلویی فروخته می شوند و بسته به نوع تخم از کیلویی 2 میلیون تا کیلویی 20 میلیون تومان قیمت دارد.

 در تهران به طور متوسط هر گرم علف بین 3  تا 5 هزار تومان، بسته به نوع و جنس آن فروخته می شود، این مقدار برای تهیه یک نخ سیگار کفایت می کند و هر نخ سیگار هم جوابگوی نیاز سه نفر است. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.