بانی فیلم-گروه سینمای ایران ـ سابقه بهره گرفتن سینمای ایران از بازیگران خارجی به سال های دور باز می گردد. اگر ملاک را حضور بازیگر شناخته شده خارجی بدانیم برای اولین مورد قابل استناد باید به 47 سال پیش بازگردیم به روزهایی که مهرجویی جوان قصد داشت «الماس 33» را به عنوان اولین تجربه بلند سینمایی اش بسازد. نصرت ا... منتخب و محمدرضا فاضلی تهیه کنندگان «الماس 33» که در اندیشه فتح بازارهای جهانی بودند برای نقش اصلی زن فیلم سراغ نانسی کواک رفتند که در کارنامه اش حضور در چند فیلم شناخته شده هالیوودی مشاهده می شد. در سال های بعد باز هم شاهد حضور بازیگران خارجی در فیلم های فارسی شدیم. در دهه های چهل و پنجاه آمدن بازیگران مطرح خارجی به ایران نیز اتفاقی رایج بود و از آلن دلون گرفته تا نورمن ویزدم به ایران آمدند. در زمینه استفاده از بازیگران خارجی، آنچه بیشتر رواج داشت بهره گرفتن از بازیگران ترکیه ای بود. اتفاقی که در دهه پنجاه زیاد رخ می داد. آرکین جونیت معروف به فخرالدین در فیلم های فارسی زیادی بازی کرد که از آن جمله می توان به اینها اشاره کرد: «یوسف و زلیخا» (مهدی رئیس فیروز 1347)، «نسل شجاعان» (اسماعیل کوشان 1348)، «شیرین و فرهاد» (اسماعیل کوشان 1349)، «صلاح الدین ایوبی» (حسن ساسان پور 1347)، «سرزمین دلاوران» (حسن ساسان پور 1351) و...
در سال های پس از انقلاب زنده یاد علی حاتمی اولین کارگردان ایرانی بود که از بازیگر خارجی استفاده کرد. حاتمی در «حاجی واشنگتن» سراغ ریچارد هرسین رفت. پس از آن تا سال ها خبری از بازیگران خارجی نبود تا اینکه درخشنده فیلم «عشق بدون مرز» را کارگردانی کرد. اگر در دهه پنجاه آنتونی کویین برای بازی در فیلم «کاروانها» به ایران آمد این بار درخشنده سراغ پسر او دنی کویین رفت. در سال های بعد از خارجی ها در فیلم های ایران زیاد دیده شدند ولی اغلب آنها یا بازیگر نبودند و یا اگر هم فعالیتی در این زمینه داشتند فاقد شهرت و اعتبار بودند. در این میان استفاده از بازیگران عرب زبان در سال های پایانی دهه هشتاد رواج بیشتری یافته بود. یکی از این بازیگران دارین حمسه بود. بازیگر لبنانی که در فیلم «33 روز» جمال شورجه ایفای نقش کرد و بعد در «کتاب قانون» مازیار میری کنار پرویز پرستویی نقش اصلی فیلم را بازی کرد. دارین حمسه با حضور در «فرشتگان قصاب» سومین حضورش را نیز در سینمای ایران تجربه کرد. این حضور مصادف شد با بازی او در فیلم «هتل بیروت» که با توجه به برخی سکانس های این فیلم، به نظر می رسد این بازیگر لبنانی دیگر امکان حضور در فیلم های ایرانی را نداشته باشد.
حالا مدتی است که موضوع استفاده از بازیگران خارجی داغ شده است. در سال های اخیر سریال های ترکیه ای محبوبیت زیادی میان مخاطبان ایرانی داشته اند و به همین دلیل تعدادی از فیلمسازان ما به دنبال فراهم آوردن بستری برای استفاده از ستاره های سریال های ترک هستند از سوی دیگر و با جدی شدن بحث حضور بازیگران ترکیه ای در سینمای ایران، محمد احسانی به عنوان مدیر نظارت و ارزشیابی اعلام کرد برای صدور مجوز امکان فعالیت بازیگران خارجی باید از وزارت امور خارجه استعلام گرفته شود. اینکه در یک سینمای با کارکرد اغلب داخلی که امکان حضور در بازارهای منطقه ای را نیز ندارد و حضورش در محافل جهانی به شرکت در فستیوالها منحصر می شود، چقدر میتوان به بهره گرفتن از بازیگران خارجی امیدوار بود، سوالی است که به سختی میتوان به آن پاسخ مثبت داد.
موضوع استفاده از بازیگران خارجی در فیلم های کارگردانان جهانی سینمای ایران هم به کل موضوع متفاوتی است. عباس کیارستمی در «کپی برابر اصل» و «شیرین» از ژولیت بینوش استفاده کرد. اصغر فرهادی نیز در «گذشته» از برنیس بژو بازیگر فیلم «آرتیست» و نامزد جایزه اسکار و طاهر رحیم بازیگر فیلم «پیامبر» بهره گرفت. ولی نه فیلم های کیارستمی و نه «گذشته» فرهادی محصول سینمای ایران نبودند و به عنوان تولیداتی اروپایی جلوی دوربین رفته بودند.
فاطمه صادقی خبرنگار بانی فیلمدرباره موضوع استفاده از بازیگران خارجی با جمال ساداتیان، مرتضی شایسته و محسن محسنی نسب گفت و گو کرده است.
*آیا استفاده از بازیگران خارجی با توجه به دستمزد این بازیگران و شرایط اقتصادی حاکم بر سینما مقرون به صرفه است؟
جمال ساداتیان: در صورتی که فیلم برای پخش در بازار داخلی باشد استفاده از بازیگران خارجی مقرون به صرفه نیست، ولی اگر تولید فیلم سبب همکاری های مشترک میان ایران و ترکیه بشود ، فیلم امکان اکران در سینماهای ترکیه را پیدا کند و در سینمای ترکیه بازار فروش داشته باشد، می تواند فرصت خوبی برای سینمای ایران باشد.البته مشروط بر اینکه فیلم با تکنیک هایی ساخته شود که در کشورهای خارجی قابل پخش باشد.
*در دهه پنجاه ستاره های ترک با دستمزد کمتر از ستاره های سینمای فارسی در فیلم های ما بازی می کردند،اکنون حضور بازیگران سریال های ترکیه ای را در آثار ایرانی چگونه ارزیابی می کنید؟
محسن محسنی نسب: همه بازیگران ترکیه ای گران نیستند و حتی کمتر از بازیگران ما دستمزد می گیرند. تنها چهره های مطرح این کشور هستند که از بازیگران ما دستمزد بیشتری می گیرند.
*یکی از راه های ورود به بازارهای جهانی یا دست کم بازار کشورهای همسایه می تواند استفاده از بازیگران خارجی باشد؟
جمال ساداتیان: اگر محدودیت هایی که برای خودمان اعمال می کنیم برای بازیگران خارجی نیز اعمال کنیم ، ممکن است از واقعیت ها فاصله بگیریم.اگر فیلم خارج از ایران فیلم برداری شود قطعا محدودیت ها کمتر از داخل کشور است و محدودیت های زیاد روی مخاطب تاثیر منفی می گذارد.
*آیا تفاوت فرهنگی کشور ما با دیگر کشورها، مانعی برای حضور بازیگران خارجی در فیلم های مان محسوب نمی شود؟
محسن محسنی نسب: این درست نیست که از بازیگر غیرایرانی برای بازی در نقش ایرانی استفاده کرد. اصولا استفاده از بازیگر خارجی در فیلم ایرانی باید توجیه منطقی داشته باشد؛ برای مثال فرهادی برای فیلم «گذشته» انتخاب بازیگر را به خوبی و درست انجام داده است.
*زیر ساخت اقتصادی سینمای ما چقدر آمادگی حضور ستاره های خارجی را دارد؟
جمال ساداتیان: جایگاه سینمای ما در جهان جایگاه مطلوبی است. ما از جشنواره های معتبر دنیا مثل برلین و کن جایزه داریم که جایزه اسکار هم به آن ها اضافه شده است . هر سال فیلم هایمان در جشنواره های مختلف به نمایش گذاشته می شود و معمولا هم با موفقیت همراه است . ما ظرفیتش را داریم.البته گاهی بعضی مدیریت ها سینما را دچار نوسان می کند و نمی گذارد سیکل طبیعی خود را طی کند.بالاخره هر چیزی سیر تکاملی خود را دارد . سینمای ما از لحاظ تکنیکی قابل قبول است.بنیه سینما از نظراقتصادی ضعیف است ؛ اما وقتی فیلمی با قصه وتکنیک روی کار بیاید می توان سرمایه اش را تهیه کرد . حالا ممکن است این سرمایه داخل سینما نباشد، ولی بنگاه های اقتصادی وقتی می بینند یک فیلم در بازارهای خارجی می تواند فروش داشته باشد برای کار سرمایه گذاری می کنند.
محسن محسنی نسب: این موضوع به ستاره ها مربوط است. ما می توانیم از تجربیات گذشته برای آینده استفاده کنیم .در گذشته در فیلم های ایرانی از بازیگران خارجی استفاده شده است همچون فیلم « گام های شیدایی » ساخته حمید بهمنی . در این فیلم از بازیگر زن خارجی استفاده شد، اما مردم فیلم را پس زدند و علاقه ای به شخصیت های فیلم نداشتند . به طور کلی اگر بازیگر در نقش مناسب استفاده شود خوب است .
*اخیرا یکی از مدیران ارشاد اعلام کرد:وزارت خارجه متولی تایید صلاحیت بازیگران خارجی است. در این باره چه نظری دارید؟
محسن محسنی نسب: امیدوارم برخورد دولت تدبیر و امید با تمام اهالی سینما یکسان باشد، یعنی همان طور که به کارگردان بعد از انقلاب فرصت می دهند به کارگردان های قبل از انقلاب همچون آقای بهمن فرمان آرا ، هم فرصت داده شود . به طور کلی نگاه دولت به کارگردان ها یکسان باشد. درویش ، حاتمی کیا و... شرایط یکسان داشته باشند .این مسئله یک بهانه است که انتخاب بشود چه کسی کار بکند و یا چه کسی کار نکند.کار به اداره ای پاس داده می شود که در آن هیچکس را نمی شناسی.آقای ایوبی گفته اند از کلمه رانت استفاده نکنید ؛ من نمی دانم مترادف کلمه رانت چیست؟ ولی اینکه ما ندانیم امکانات سینمای ایران چطور تقسیم می شود خودش یک نوع رانت محسوب می شود. اگر آقای ایوبی سر صحنه یک فیلم برود و سر صحنه یک فیلم نرود ، خودش نوعی رانت است . آقای ایوبی باید عدالت اجتماعی را در نظر بگیرد. به عنوان یک فیلمساز دفاع مقدس عرض می کنم که نباید فیلمساز خودی و غیر خودی داشته باشیم.