هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

عشق، و دیگر هیچ

آلوده‌ترین قسمت مرغ

نه بخرید، نه بخورید



معمولا مقدار مشخصی آنتی‌بیوتیک برای پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ در آب مرغ‌های معمولی، ریخته می‌شود. تمام شرکت‌هایی که این آنتی‌بیوتیک‌ها را تهیه می‌کنند، روی بسته‌بندی داروهای خود می‌نویسند مدت زمان منع مصرف گوشت مرغ بعد از مصرف آن آنتی‌بیوتیک خاص، چقدر است. با این حال، تقریبا بین 5 تا 14 روز بعد از مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها، عمل ذبح مرغ‌ها و مصرف گوشت آنها نباید در دستور کار مرغداری‌ها قرار داشته باشد.

نظارت بر این کار، برعهده مسئولان دامپزشکی و خود مرغداری‌هاست. متاسفانه در برخی از مرغداری‌های ایران، این نظارت‌ها انجام نمی‌شود و مرغدار هم تا روزها و ساعت‌های آخر به مرغ‌ها، آنتی‌بیوتیک می‌دهد. البته گوشت مرغ، کمتر تحت‌تاثیر این دارو (آنتی‌بیوتیک‌ها) قرار می‌گیرد و بیشتر آنتی‌بیوتیک‌ها در جگر و کلیه‌های مرغ تجمع پیدا می‌کنند. با این حساب، اگر از نحوه پرورش مرغ آگاهی ندارید، نباید جگر آن را مصرف کنید تا سلامتتان با خوردن جگر مرغ سرشار از آنتی‌بیوتیک به‌خطر نیفتد.

از طرف دیگر، تحقیقات انجام‌شده در دانشکده دامپزشکی دانشگاه علوم پزشکی تهران هم نشان می‌دهد معمولا بد بودن شرایط جوی، پایین بودن آگاهی مرغدارها و تراکم فراوان مرغداری‌ها در برخی مناطق کشور، باعث افزایش مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها می‌شود. متاسفانه گاهی برخی آنتی‌بیوتیک‌های ممنوع هم در این مرغداری‌ها استفاده می‌‌شوند. به همین دلیل بهتر است مرغ‌های بسته‌بندی زیرنظر سازمان دامپزشکی را از فروشگاه‌های معتبر خریداری کنید و گوشت مرغ را پیش از مصرف کاملا بپزید.

فرایند پختن، می‌تواند تاحد زیادی باعث از بین رفتن برخی از این آنتی‌بیوتیک‌ها شود. نوشیدن آبمیوه‌های تازه، سالم و طبیعی مانند آب مرکبات با غذاهای گوشتی، هم باعث افزایش جذب آهن این موادغذایی در بدن می‌شود و هم ارزش تغذیه‌ای وعده غذایی را بالاتر می‌برد.

کنترل فشارخون با گوجه‌فرنگی

کنترل فشارخون با گوجه‌فرنگی

گوجه‌فرنگی خواص مغذی متعددی دارد که در ادامه به تعدادی از آنها اشاره می‌کنیم.

این سبزی دارای میزان زیاد آب است که پوست را مرطوب، سالم و شاداب نگه می‌دارد.

غنی از پتاسیم است که در کنترل ضربان قلب موثر است و مانع از بروز بیماری قلبی و سکته می‌شود.

ویتامین‌هایی مانند B، A کمپلکس، تیامین، فولات و نیاسین موجود در آن، ناراحتی پوستی و چشمی را برطرف می‌کند.

ماده مغذی و کانی این سبزی از بدن در برابر فشارخون و کلسترول بالا محافظت می‌کند.

غنی از کلسیم مفید برای تقویت و شکل گیری دندان و استخوان است.

آنتی‌اکسیدان آن با پیشگیری از واکنش سرطان زا، از بروز سرطان پیشگیری می‌کند.

منبع طبیعی و غنی پروتئین است که برای بازسازی عضلات مفید است.

از آن جا که ویتامین C دارد، مالیدن آن به پوست باعث شادابی آن می‌شود.

مالیدن آن روی پوست، برای برطرف کردن جوش و آکنه مفید است.

از عصاره گوجه‌فرنگی در تهیه روغن‌های ماساژ استفاده می‌شود

"معشوقه‌های پنهانی" ۲۶ کشیش




پاپ جدید انتخاب و معرفی شد/ پاپ فرانسیس فعالیتش را با نیایش آغاز کرد


بیست و شش زن که همگی با مردان کلیسا یا به زبانی دیگر، کشیش‌ها، رابطه‌ی عاشقانه‌ی مخفیانه دارند، در نامه‌ای به پاپ خواستار لغو قانون تجرد در کلیسای کاتولیک شده‌اند. یک گروه از زنان ایتالیایی در اقدامی بی‌سابقه طی نامه‌ای سرگشاده به پاپ از "درد بزرگ" و "رنجی" که روحشان می‌کشد نوشته‌اند. سخن از رنجی است که این ۲۶ زن ایتالیایی که همگی روابط عاشقانه مخفیانه با کشیش‌های کاتولیک دارند، متحمل می‌شوند.

در این نامه که روزنامه ایتالیایی "لا استامپا" منتشر کرده، آمده است: «پاپ فرانسیسکوی عزیز، ما گروهی از زنان ایتالیایی از سراسر این کشور و (حتی فرای مرزها) هستیم که این نامه را برای شما می‌نویسیم تا دیوار سکوت و بی‌تفاوتی را که ما هر روز با آن روبرو هستیم در هم شکنیم. هر کدام از ما یا در یک رابطه عاشقانه با یک کشیش بوده یا هنوز در این رابطه به سر می‌برد.»


این ۲۶ زن در ادامه می‌نویسند: « ما عاشق این مردان‌هستیم و آن‌ها هم عاشق ما هستند.» مردانی که گزینه‌ی چندانی برای انتخاب ندارند؛ یا باید از مقام کشیشی دست بکشند یا به عشق مخفیانه ادامه دهند.

زنانی که با کشیش‌های کلیسای کاتولیک روابط عاشقانه دارند با این نامه‌ی سرگشاده از پاپ می‌خواهند که به قانون تجرد در کلیسای کاتولیک خاتمه دهد. این زنان از یک سو بر رنج و مشقتی که روابط مخفیانه برای آن‌ها با خود به همراه دارد اشاره می‌کنند و از سوی دیگر از مزیتی که به رسمیت شناختن این روابط برای کلیسای کاتولیک به ارمغان می‌آورد، سخن می‌گویند.

به نوشته‌ی این "عشاق مخفیانه" یک کشیش که به دلیل زندگی مشترک با یک زن مجبور به چشم‌پوشی از رسالت‌اش نیست و از حمایت زن و فرزندانش برخوردار است، بهتر می‌تواند به "مسیح و به کلیسا‌" خدمت کند. این زنان می‌نویسند که به غیر از آن‌ها کلیسا هم از تغییر قانون تجرد سود خواهد برد.

پاپ هم روزی عاشق بود

سایت آلمانی زبان اشپیگل با اشاره به آزادی ازدواج کشیش‌ها در یونان، روسیه و اکراین، می‌نویسد: «خواست این زنان چندان نامعقول نیست. تجرد کشیش‌ها ظاهرا از یک سو برای پاپ یک اصل فقهی نیست و از سوی دیگر پاپ فرانسیسکو در مصاحبه‌ای که در زمان کاردینالی از او منتشر شده، اقرار کرده که خود زمانی به شدت عاشق بوده است.»

پاپ در این مصاحبه که چند سال پیش انجام شده، از قانون تجرد کشیش‌ها به عنوان یک تفسیر فرهنگی یاد کرده که کلیسا ده‌ها قرن با آن تجربه‌ی مثبت داشته است. او در همان مصاحبه موافقت خود را با نگهداشت این اصل "در حال حاضر" اعلام کرده است.

مردمی که هدف دارند بیشتر زندگی می کنند


رسیدن به اهداف

۹ راهنمایی برای هدف گذاری و رسیدن به اهداف

محققان می گویند که هدف داشتن در زندگی ممکن است بر طول عمرتان بیافزاید صرف نظر از این که چه هدفی را دنبال می کنید.
نتایج مطالعه محققان آمریکایی و کانادایی در این زمینه در نشریه "سایکولوجیکال ساینس" چاپ شده است.

به اعتقاد محققان علت این تاثیر شاید این باشد که این دسته از آدم ها بیشتر به سلامتشان می رسند و بدنی ورزیده تر دارند.

مطالعه به روی هفت هزار نفر در آمریکا که ۲۰ تا ۷۵ سال داشتند انجام شد. در دوره مطالعه سلامت جسمی و روحی افراد ارزیابی شد.

هدف داشتن آنها در زندگی بسته به این که چقدر با این سه جمله موافق بودند ارزیابی شد:



- من صبح را شب می کنم و واقعا به آینده فکر نمی کنم،

- گاهی احساس می کنم هرکاری باید در زندگی می کردم کرده ام.

چهارده سال پس از شروع بررسی ها، محققان دریافتند کسانی که در زندگی هدف داشته اند بیشتر از بقیه زندگی کرده اند، حتی زمانی که سایر عوامل مثل احساسات منفی در نظر گرفته شد.

به علاوه سال های بیشتری که فرد زندگی کرده به سن او یا اینکه بازنشسته شده بود یا نه ربطی نداشت.

به عبارت دیگر به نظر می رسد که هدف داشتن در زندگی صرف نظر از سن، در تمام بزرگسالی اثری خوب داشته باشد.

دکتر پاتریک هیل از دپارتمان روانشناسی در دانشگاه کارلتون در کانادا گفت که هدف داشتن ظاهرا در چند زمینه از ما محافظت می کند.

او گفت که در این مطالعه بر طول عمر تمرکز شده اما سایر مطالعات، نشان دهنده سلامتی بهتر برای این افراد هم هست.

تاکنون تصور می شد که هدف داشتن در زندگی به خصوص باعث حفاظت در سنین پیری می شود اما حالا مطالعه تازه این فایده را به همه بزرگسالان تعمیم داده است.

بنابراین محققان می گویند که جهت دادن به زندگی و داشتن اهداف بلندمدت در تمام عمر چیز خوبی است.

تماشای فیلم‌های استرس زا


مشهورترین فریم د‌ر ژانر سینمایی وحشت. - نوسفراتو















تماشای فیلم های استرس زا می تواند برای قلب‌های ضعیف و بیمار خطرناک باشد


براساس پژوهش مشترکی که توسط دانشگاه لندن و بیمارستان سنت توماس انجام شده، تماشای فیلمهای استرس زا می تواند باعث بی ثباتی در حرکت ماهیچه های قلب و افزایش فشار خون شود.

یک چنین تغییراتی بعید است روی افراد سالم تاثیر بگذارد اما به گفته پژوهشگران برای افرادی که قلب آنها ضعیف و بیمار است می تواند خطرناک باشد.
پژوهشگران شرایط جسمی ۱۹ داوطلب را به هنگام تماشای بخشی از فیلم "کلیک مرز عمودی SaveFrom.net" زیر نظر گرفتند.

دانشمندان علوم پزشکی معتقدند که تغییرات در ضربان و کارکرد قلب به طور خود ارادی به سیستم عصبی مربوط می شود.

پژوهشگران می گویند این اولین باری است که تاثیرات استرس و فشار عصبی و روحی روی بدن انسانهایی که هوشیار هستند سنجیده شده است. در پژوهشهای پزشکی که قبلا انجام شده تاثیرعواملی نظیر استرس و فشار عصبی شدید در تغییر ضربان قلب و حتی مرگ ناگهانی ثابت شده بود.


دشواری تنفس
در این پژوهش محدود که نتایج آن در مجله پزشکی "جریان خون، آریتمی و الکتروفیزیولوژی" چاپ شده، پژوهشگران تاثیر تماشای فیلمهای استرس زا روی ضربان قلب و سرعت تنفس تعدادی از بیماران بالغ را که به خاطر بیماریهای قلبی تحت درمان هستند، بررسی کرده اند.

پژوهشگران در این آزمایش یک بخش پنج دقیقه ای از فیلم "مرز عمودی" را به بیماران نشان دادند که صحنه های خطرناک و مهیجی از صخره نوردی و سوانحی است که درجریان آن اتفاق می افتد.

از طریق الکترودهایی که در دریچه های قلب این بیماران نصب شده بود، تاثیرات ناشی از تماشای این فیلم و تغییراتی که در کارکرد قلب بیماران ایجاد کرد اندازه گیری شده است.

نتایج این آزمایش نشان داد که ضربان قلب افراد تغییر کرده و بی ثبات تر شده است و سرعت تنفس آنها نیز افزایش یافته و به طور متوسط در هر دقیقه دو بار بیشتر نفس می کشیدند.

دکتر بن هنسون از بخش مهندسی مکانیک دانشگاه لندن و یکی از مسئول این تحقیقات گفت که نتایج آزمایشها به درک بهتر از تاثیر فشارهای عصبی و روحی روی قلب انسان کمک زیادی خواهد کرد.

او افزود:"این اولین باری است که تاثیر این عوامل به طور مستقیم اندازه گیری می شود و هر چند میزان تاثیر آن روی هر یک از افراد متفاوت بود ولی در مورد همه آنها کار ماهیچه های قلب تغییرکرد. تاثیر آن روی کسی که قلب ضعیفی داشته باشد و یا فشار و استرس های بیشتری به او وارد شده است می تواند فلج کننده و خطرناک باشد."


نقش سیستم عصبی


نکته جالب این است که وقتی که از داوطلبان خواسته شد که شیوه نفس کشیدن خود در لحظات تماشای فیلم را تکرار کنند پژوهشگران متوجه شدند که ماهیچه های قلب آنها مثل دقایق تماشای فیلم واکنش نشان ندادند.

از این نکته می توان نتیجه گرفت که تاثیر فیلم استرس زا روی کارکرد ماهیچه های قلب به سرعت تنفس ارتباط نداشته و به گفته پژوهشگران در حقیقت تاثیر مستقیم و مستقل سیستم عصبی افراد در واکنش به تماشای فیلم بوده است.

پروفسور پیتر تاگارت یکی دیگر از مسئولان این پژوهش و از اساتید بخش عصب شناسی قلب در دانشگاه لندن می گوید که این فیلم به خاطر صحنه های خطرناک و جلوه های تصویری و صوتی بسیار موثرش یک محرک بسیار قوی بود.

دکتر هنسون یادآوری می کند که تماشای مسابقات جام جهانی فوتبال برای افرادی که بیماریهای قلبی دارند خوب نیست چون بایگانی بیمارستان نشان می دهد که همزمان با مسابقات مهم و پرهیجان فوتبال تعداد بروز عارضه های قلبی در مورد این گروه از بیماران افزایش یافته است.

نکاتی درباره ماهی قزل الا

 
قزل الا از خانواده ازاد ماهیان است  و پرورش ان بنا بدلایل زیر فوق العاده مقرون به صرفه است

قزل الا ماهی سردابی است و اکثر نقاط سردسیر و کوهستانی برای پرورش ماهی قزل الا بسیار مناسب است

ماهی قزل الا تراکم بسیار زیاد را در مزرعه پرورش ماهی تحمل می کند و به عبارتی درزمین کوچک نیز می توان ماهیان زیادی براحتی پرورش داد

ماهی قزل الا درسرد بودن دمای اب نیز تغذیه کافی را دارد که این خصوصیات موجب رشد سریع قزل الا می شود
 بدلیل فوق العاده لذیذ بودن بودن بازار فروش عالی دارد

 دولت با دادن وام و بچه ماهی و غذای ماهی توسط کارخانجات از این اقدام مثبت برایجامعه حمایت می کند

»» چهار گونه و زیرگونه خانواده آزادماهیان ایران:

rainbow trout
قزل آلای رنگین کمان، Oncorhynchus mykiss
Brown Trout
قزل آلای خال قرمز، Salmo trutta fario
caspian sea trout
ماهی آزاد دریای خزر، Salmo trutta caspius
white fish
سفید ماهی، Coregonus lavaretus

مناطق کوهستانی کشور که در ان رودخانه جاری است در حاشیه رودخانه ایجاد پرورشماهی صرفه جویی عظیمی دارد بخاطر اینکه از ان اب تازه وزلال که جان و رشد قزل الابستگی به اب تمیز و زلال دارد بخوبی استفاده می شود واب رودخانه نیز کم نمی شود چون ازطرف دیگر به رودخانه بازگشت داده می شود و جالب است که همان رودخانه نیز تا انتها دارایماهی قزل الا می شود که پرورشی نیست و گاهی فوق العاده بزرگ نیز می شوند

 قزل الا به اب با اب اکسیژن بسیار زیاد نیاز دارد که این دو راه دارد که حوضچه ها درسراشیبی احداث شده و اب حوزه اول بصورت ابشار برحوضجه پایینی وبه همان ترتیب بهاخرین حوضچه سرازیر شود ویا پمپاژ اکسیژن هوا به حوضچه تزریق شود که هزینه زیادی همندارد

سردابی بودن قزل الا و مقاومت در برابر سرما طوری است که یکی از فامیلهای ما درحوضچه ای در یک منطقه کاملا سرد و کوهستانی قزل الا رها نموده که حوضچه بزرگ طبیعیدر زمستان یخ می بندد ولی فامیل ما بر روی حوضچه رفته و با سنگ و اهن یخ را می شکند وماهیها زنده می مانند اساسا جان ماهی قزل الا در اب سرد است. البته حوضچه مزبور بر مبانیعلمی درست نشده بلکه حوض بزرگی است که به ان قزل الا رها سازی شده ورسیدگی زیادینیز غیر از انچه عرض کردم نمی شود

تخمریزی وازدیاد قزل الا بسیار زیاد و رشدش سریع است وباعث گسترش قزل الا دررودخانه ها می شود

بعد از احداث مزرعه پرورش ماهی قزل الا قیمت مجتمع بر اساس درامدی که دارد نیزبسیار مقرون به صرفه است

صرفنظر از کسب درامد حلال و منطقی بسیار بالا که برای ان تلاش می کنیم خود پرورشماهی قزل الا نوعی تفریح مفرح و ارزشمند است و انسان از ان هرگز خسته نمی شود 

تصاویر بینظیر و زیبا از طبیعت

دلم نیومد خودم تنهایی اینهمه زیبایی رو ببینم


Amazing Photos of Nature - 26


Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26

Amazing Photos of Nature - 26


نقش باکتری‌های بدن در کاهش وزن


یکی از داوطلبان شرکت کننده در این پژوهش با استفاده از رژیم غذایی که باکتری‌های شکم او را تغییر داد طی شش ماه حدود ۵۰ کیلو وزن کم کرد


به نظر می رسد که جستجو برای یافتن بهترین و موثرترین روش کاهش وزن هیچگاه پایان نخواهد یافت.

در یکی از تازه ترین تحقیقات در این زمینه، پژوهشگران در چین، نقش باکتری های موجود در دستگاه گوارش در کاهش وزن را بررسی کرده اند.

آنها معتقدند که تغییر دادن باکتری های موجود در شکم افراد به نسبت کاستن از مصرف کالری در کاهش وزن موثرتر است.

ولی آیا واقعا به همین سادگی است؟

کارشناسان هشدار می دهند که حتی اگر این پژوهش جدید کاملا درست باشد به این معنا نیست که تمام روشهای دیگر کاهش وزن مثل ورزش و یا رژیم غذایی سالم و مناسب را باید کنار گذاشت.

تازه ترین آمارهای سازمان بهداشت جهانی که مربوط به سال ۲۰۰۸ است، نشان می دهد که حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از افراد بالای سن ۲۰ سال در سراسر جهان مشکل اضافه وزن دارند. از کل این تعداد حدود ۲۰۰ میلیون مرد و حدود ۳۰۰ میلیون زن مشکل چاقی مفرط دارند. این ارقام به سرعت در حال افزایش بوده و به نسبت سال ۱۹۸۰ دو برابر شده است.

اولین مرحله آزمایش ها در این پژوهش جدید نشان داده که در موشها بین باکتریهای موجود در شکم و اضافه وزن و یا چاقی مفرط ارتباط مستقیمی وجود دارد. ولی انجام این آزمایش ها در مورد انسان هنوز درمرحله اولیه است.

دانشمندان در شانگهای آزمایشهای بالینی خود را در مورد ۹۳ نفر شروع کرده اند. آنها علاوه بر یک رژیم غذایی متعادل، به داوطلبان داروهایی را داده اند که رشد یک نوع باکتری مشخص را در شکم آنها تشویق کرده و در عین حال میزان باکتریهای دیگر را کاهش می دهد.

حدود یک میلیارد و ۵۰۰ میلیون نفر از افراد بالای سن ۲۰ سال در سراسر جهان مشکل اضافه وزن دارند



تمام داوطلبان پس از یک دوره ۳۰ روزه، سپس یک دوره ۶۰ روزه و بالاخره پس از یک دوره ۱۶۰ روزه مورد آزمایش قرار گرفتند. از آنها دقیقا پرسیده شد که طی ۲۴ ساعت گذشته چه خورده اند و بعد به مدت یک شبانه روز بدون خوردن هیچ غذایی تحت مراقبت قرار گرفتند. در این دوره وزن و هیکل آنها اندازه گیری شد.

نتایج اندازه گیری ها نشان داده که تمام این داوطلبان در دوره ۶۰ روزه حدود پنج کیلو وزن کم کرده و حدود ۴۵ درصد از داوطلبان نیز در دوره ۱۶۰ روزه آزمایش شش کیلو دیگر وزن از دست داده اند.

یکی از داوطلبان که چاقی مفرط داشت و اولین بار این آزمایش روی او انجام شده طی شش ماه حدود ۵۰ کیلو وزن کم کرده، تقریبا دو کیلو در هر هفته.

نتایج این پژوهش که در مجله بوم شناسی میکروبیولوژی منتشر شده می گوید که در مدت انجام این آزمایش، پروتئین نوع C که معمولا به رگ های قلب آسیب می رساند، در این افراد کاهش یافته است. اما در عین حال تاکید می کند که با قطعیت نمی توان گفت تمام تغییراتی که در این افراد روی داده تحت تاثیر تغییر در باکتریهای موجود در شکم آنها صورت گرفته است.


مهار کردن اشتها

پروفسور لیپینگ ژائو یکی از پژوهشگران ارشد این تحقیقات در دانشگاه شانگهای، می گوید وجود میزان بیشتر باکتری هایی که مواد سمی تولید می کنند باعث می شود که بدن برخی از افراد در برابر ترشح انسولین مقاوم تر شده و هیچگاه احساس سیری نکنند. به عنوان مثال به جای یک بشقاب غذا باید ۵ و یا حتی ۱۰ بشقاب غذا بخورند تا احساس کنند که سیر شده اند.

او می افزاید:"بدن این افراد به آنها نمی گوید که سیر شده اند."

در عین حال به گفته پروفسور ژائو تغییر دادن باکتریهای موجود در شکم افراد می تواند ژنی را فعال‌تر کند که مسئول سوزاندن چربی در بدن است. حتی با کاستن از مصرف کالری ممکن است افراد نتوانند وزن خود را کم کنند چون آن گروه از باکتریهایی که ژن مسئول سوزاندن چربی را از کار می اندازد هنوز به فعالیت خود ادامه خواهند داد.

پروفسور ژائو می افزاید:" وقت آن رسیده که شواهد علمی را که ما به دست آورده ایم در اختیار مردم قرار دهیم. این شواهد ثابت می کنند که باکتریهای موجود در شکم در اضافه وزن و چاقی مفرط نقش بسیار مهمی دارند."


رفتار متفاوت باکتریها

اما در مورد عوامل اصلی چنین تغییراتی در بدن هنوز تردیدهایی وجود دارد.


در مرحله اول این پژوهش گروهی از موشها که باکتری شکم افراد چاق به آنها منتقل شده بود مورد آزمایش قرار گرفتند



باکتری های موجود در بدن ما مجموعه بسیار پیچیده ای هستند و چگونگی تاثیر گذاری آنها بر کارکرد بدن ما هنوز کاملا شناخته شده نیست. بنابراین برخی از دانشمندان معتقدند که با سرعت و قاطعیت نمی توان در مورد تغییر رفتار باکتریها به نتیجه رسید.

دکتر دیوید واینکوو از دانشگاه دورهام در انگلستان، می گوید پژوهشی که در شانگهای انجام شده بسیار جالب است. ولی می افزاید که این پژوهش ثابت نکرده که تغییر باکتریهای موجود در بدن دلیل اصلی کاهش وزن بوده و یا فقط با آن مرتبط بوده است.

او می افزاید:" نکته مهم و جالب این است که آیا میکروب ها می توانند آن بخشی از رفتار و کارکرد بدن یک انسان را که به اضافه وزن و چاقی مفرط ارتباط دارد تغییر دهند؟"

پروفسور استفان بلوم از دانشگاه لندن می گوید:" تعداد باکتریهای موجود در بدن ما تقریبا ده برابر تمام سلولهای بدن است. در واقع بدن ما مثل یک گاری پر از باکتری و میکروب است که باید همه آنها را تغذیه کنیم."

او می افزاید که مسلما ایجاد تغییر در ترکیب باکتریهای موجود در بدن ما روی کارکرد آن تاثیر خواهد گذاشت. به عنوان مثال هنگام ابتلا به اسهال شدید و خونی ( دیسانتری) باکتریهای متفاوتی وارد بدن ما می شوند که تحت تاثیر آن وزن بدن به شدت کاهش می یابد.


کاهش خوراک

پروفسور بلوم می گوید وقتی که نوع خوراک افراد تغییر داده می شود به سختی می توان گفت که چه عاملی در کاهش وزن نقش اصلی را ایفا کرده است. چون صرف تغییر رژیم غذایی و خوردن غذاهای متفاوت می تواند وزن را کاهش دهد.

در عین حال او یادآوری می کند که ساکنان بخش های مختلف جهان باکتریهای متفاوتی در بدن خود دارند. به همین خاطر نمی توان ترکیب باکتریهای موجود در شکم مردم چین و یا نوع تاثیر آنها بر بدن را با باکتریهای مردم بریتانیا و یا کشورهای دیگر مقایسه کرد و یکسان دانست.

توصیه پروفسور بلوم خیلی ساده است:" غذای کمتری بخورید و همیشه ورزش کنید. با خوردن غذای کمتر حتما وزن شما کم تر خواهد شد."

دکتر آلیسون تدستون، مسئول بخش رژیم غذایی و چاقی مفرط در اداره بهزیستی انگلستان می گوید:" در مجموع می توان گفت که دلیل چاقی مفرط خوردن کالری بیش از حدی است که بدن به آن نیاز دارد. عوامل زیادی روی باکتریهای موجود در شکم ما تاثیر می گذارند. یکی از این عوامل دقیقا غذاهایی است که می خوریم. در این پژوهش جدید نکات بسیار جالبی وجود دارد ولی نکته مهم این است که چگونه این نکات را می توان به توصیه های مفید برای عموم مردم بدل کرد."

توصیه دکتر تدستون به مردم این است که یک رژیم غذایی سالم و متعادل را رعایت کرده و با فعالیت جسمی وزن خود را کاهش دهند.

خلاصه‌ای از پژوهش

    رژیم غذایی داوطلبان عبارت بود از غلات سبوس دار، داروهای سنتی چینی و مواد دارای پروبیوتیک مثل کنگر فرنگی، جو و حبوبات.
    داوطلبان در عین حال از یک رژیم غذایی سالم و متعادل تبعیت می کردند که سبزیجات و توفو بخش اصلی آن بود.
    میزان کاهش وزن داوطلبان در دوره های ۳۰ روزه، ۶۰ روزه و ۱۶۰ روزه اندازه گیری می شد.
    پژوهشگران می گویند که در این دوره میزان باکتریهای مسموم کننده کاهش یافته و در مقابل میزان باکتریهای به اصطلاح خوب در بدن این افراد افزایش یافت.
    مرحله اول این آزمایش ها چند سال پیش روی موشها صورت گرفته بود و پژوهشگران ارتباط نزدیکی را بین یک نوع باکتری مشخص ۲۹ B و چاقی مفرط کشف کردند.

هفت نشانه کمبود ویتامین D

ویتامین D ماده مغذی است که برای سلامت استخوان، سلامت پوست و سلامت روانی ما ضروری است.

۸۰ تا ۹۰ درصد از ویتامین D مورد نیاز ما می‌تواند از تابش نور خورشید به پوست ما در بدنمان ساخته شود و برخلاف تصور عمومی حتی با یک رژیم غذایی سالم ممکن است مقدار کافی ویتامین D را دریافت نکنید.

حتی بهترین منابع غذایی ویتامین ‌D ممکن است نتواند نیاز روزانه شما به ویتامین D را فراهم کند. برای مثال ماهی آزاد- یکی از بهترین منابع ویتامین D- را در نظر بگیرید: صد گرم از این ماهی حدود ۴۵۰ واحد بین‌المللی ویتامین D دارد. اما در یک وعده آب پرتقال غنی‌شده ۱۳۷ واحد و در یک وعده شیر غنی‌شده ۱۲۰ واحد ویتامین D وجود دارد.

میزان توصیه‌شده روزانه ویتامین D تا یکسالگی ۴۰۰ واحد ، از یک تا ۷۰ سالگی ۶۰۰ واحد و در بالای ۷۰ سالگی ۸۰۰ واحد است.

کودکان در صورتی که به اندازه کافی ویتامین D از راه مواد غذایی و تابش آفتاب به پوست دریافت نکنند، در معرض خطر بیشتر بیماری نرمی استخوان یا ریکتر قرار می‌گیرند و در مورد بزرگسالان کمبود ویتامین D به پوکی استخوان زیاد است. کمبود ویتامین D همچنین با افزایش خطر فشار خون بالا و دیابت نوع ۲ همراهی دارد.

بروز این هفت نشانه در شما ممکن است بیانگر کمبود ویتامین D باشد:

۱- استخوان‌های‌تان درد می‌کنند

کمبود ویتامین D به خصوص در زمستان‌ها در بزرگسالان ممکن است به درد استخوان‌ها و عضلات بینجامد و همچنین خشکی صبحگاهی مفاصل هنگام بیدار شدن از خواب ممکن است رخ دهد.

۲- احساس افسردگی می‌کنید

ظاهر ویتامین D میزان ناقل عصبی سروتونین را در مغز افزایش می‌دهد و سروتونین می‌تواند باعث بهبود خلق و خوی شما شود.

یک بررسی کوچک در سال ۱۹۹۸ نشان داد که افراد سالمی که در طول زمستان مکمل‌های ویتامین D دریافت کرد‌ه‌اند، نسبت به افرادی که ویتامین D دریافت نکرده بودند، عواطف مثبت بیشتری را گزارش می‌کنند. اما یک بررسی بزرگتر در زنان بالای ۷۰ سال
نتوانست اثر قابل‌توجه بر سلامت روانی با تجویز ویتامین D را ثابت کند.

۳- ۵۰ ساله یا بیشتر هستید

با افزایش سن شما پوست‌تان دیگر به اندازه سنین پایین‌تر ویتامین D نمی‌سازد و توانایی‌ کلیه‌ها هم در تبدیل کردن ویتامین D به شکل فعال آن که در بدن مورد استفاده قرار می‌گیرد، کاهش می‌یابد. افراد در سنین بالاتر همچنین ممکن است زمان بیشتری درون خانه بمانند و کمتر از تابش آفتاب برخوردار شوند.

۴- اضافه وزن دارید یا چاق هستید

میزان تولید ویتامین D در بدن افرادی که اضافه وزن دارند، تغییری نمی‌کند، اما میزان بالای چربی بدنی بر غلظت ویتامین D در خون تاثیر می‌گذارد. علت این است که ویتامین D محلول در چربی است، در نتیجه هر چه چربی بدنی بیشتری داشته باشید، این ویتامین به اصطلاح بیشتر در بدن‌تان »رقیق می‌شود». افرادی که اضافه وزن دارند یا چاقند ممکن است نیاز روزانه بیشتری به ویتامین D داشته باشند تا این اثر را خنثی کند.

۵- پوست تیره‌تری دارید

بررسی‌ها نشان‌دهنده تفاوت‌های جمعیت‌شناختی مشخصی در میزان کمبود ویتامین‌ ‌D در میان افراد بر حسب رنگ پوست‌شان است.

رنگدانه ملانین پوست مانند یک ضدآفتاب طبیعی عمل می‌کند. یک کرم ضدآفتاب با فاکتور حفاظتی در برابر خورشید (SPF) برابر ۳۰ توانایی پوست برای ساختن ویتامین D را تا ۹۷ درصد کاهش می‌دهد.

فردی که پوست بسیار تیره‌ای دارد نسبت به فردی با پوست بسیار روشن نیاز به ۱۰ برابر تابش آفتاب بیشتر به پوست دارد تا به همان اندازه فرد با پوست روشن، ویتامین D تولید کند.


۶- پوست سرتان زیادی عرق می‌کند

یک قرن پیش یکی از شکایات رایج تازه مادران در هنگام مراجعه به پزشک عرق کردن سرشان بود.عرق کردن سر یکی از نخستین نشانه‌های کلاسیک کمبود ویتامین D بود.

۷- مشکل روده‌ای دارید

افراد دچار بیماری کرون، سلیاک و سایر بیماری‌های التهابی روده ممکن است در معرض خطر بیشتر کمبود ویتامین D باشند، زیرا این عوارض گوارش بر جذب چربی تاثیر بگذارند. اختلال در جذب چربی در این چنین بیماری‌هایی و سایر بیماری‌های گوارشی ممکن است به نوبه خود به جذب کمتر ویتامین‌های محلول در چربی مانند ویتامین ‌D بینجامد.

چگونه می‌توانید ویتامین D موردنیازتان به دست آورید؟

یک روش خوب قرار گرفتن معقولانه در معرض نور خورشید است، اما از آنجایی که تولید ویتامین D فقط در صورت تابش نور خورشید به پوست بدون محافظ صورت می‌گیرد، باید مراقب آفتاب سوختگی باشید.

اگر پوست‌تان طوری است که پس از ۳۰ دقیقه زیر آفتاب ماندن بدون کرم ضدآفتاب دچار آقتاب‌سوختگی می‌شوید، این مدت را به ۱۰ تا ۱۵ دقیقه محدود کنید و بعد کرم ضدآفتاب بزنید. اگر بازوها، ساق‌ها و شکم‌ و پشت‌تان را در معرض نور آفتاب قرار دهید، حداکثر تولید ویتامین D در بدن‌تان انجام خواهد شد.

میزان ساخته شدن ویتامین D با تابش آقتاب به عرض جغرافیایی محل زندگی‌تان هم بستگی دارد. اگر در مناطق با عرض جغرافیایی بالاتر (شمالی‌تر) زندگی می‌کنید ممکن است به علت زاویه نور خورشید، در مدت معینی از سال و فقط در ساعات معینی مانند ۱۰ صبح تا ۳ بعداز ظهر تابش خورشید توانایی ساختن این ویتامین را در پوست شما را داشته باشد.

یک تست روانشناسی جالب


روزی پرنده ای آبی رنگ ناگهان از پنجره وارد اتاق شما میشود و در آنجا به دام می افتد.
چیزی در این پرنده شما را به خود جذب میکند و تصمیم میگیرید آن را نگه دارید.اما روز بعد در عین شگفتی متوجه میشید رنگ پرنده از آبی به زرد تغییر کرده است. این پرنده استثنایی دوباره تغییر رنگ می دهد و در صبح روز سوم به رنگ قرمز روشن در می آید ودر روز چهارم سیاه رنگ است.
سوال؟
اکنون روز پنجم است، وقتی از خواب برمی خیزید این پرنده چه رنگی است؟


۱ - پرنده تغییر رنگ نمی دهد و سیاه باقی می ماند.


۲ - پرنده به رنگ آبی که در ابتدا داشت باز میگردد.


۳ - پرنده سفید می شود.


۴ - پرنده طلایی می شود.


جواب ها باید در همین ۴ جواب بالا جستجو بشه و رنگ های دیگه مثل سبز ، بنفش ، زرد و بی رنگ مد نظر نیست.
خوب فکر کنید، هر وقت به نتیجه رسیدید پایین این مطلب رو بخونید
با توجه به توضیحات بالا باید متوجه شده باشید که به هیچ وجه سرکاری نیست. پس با احساس خودتون جواب بدید و بعد جواب رو ببینید!
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
.
جواب تست شناخت احساسات :


پرنده ای که در اتاق شما بدام افتاد، نماد خوشبختی است، اما ناگهان تغییر رنگ داد و در شما دلهره و اضطرابی نسبت به ناپایداری خوشی و شادمانی بوجود آورد. عکس العمل شما در این وضعیت نشان دهنده ی پاسخ شما به مشکلات و بلاتکلیفی ها در زندگی واقعی است.


۱- کسانی که گفتند پرنده سیاه باقی میماند دیدگاهی بدبینانه دارند.
آیا شما باور دارید اوضاع هیچ وقت بهبود نمی یابد؟ به یاد داشته باشید همیشه پایان شبه سیه سپید است.


۲- کسانی که گفتند پرنده دوباره آبی میشود خوش بین و عمل گرا هستند.
شما باور دارید زندگی ترکیبی از خوب و بد است و مقابله کردن و سرسختی نشان دادن در برابر این واقعیت سودمند نیست. مشقات و ناملایمات را با خونسردی می پذیرید و اجازه می دهید زندگی روال طبیعی خود را طی کند. این دیدگاه باعث میشود از تلاطم ناملایمات و سختیها با موفقیت بیرون آیید.


۳- کسانی که گفتند پرنده سفید میشود در برابر فشارهای زندگی مصمم و خونسردند.
شما در زمان بحران وقت خود را در تردید و دودلی تلف نمی کنید اگر وضعیت بغرنج شود ترجیح میدهید جلوی ضرر را بگیرید و به دنبال راه دیگری برای رسیدن به هدفتان می گردید و در غم و اندوه گرفتار نمی شوید. این روش محتاطانه بدین معنی است که اوضاع بطور طبیعی بر وفق مراد شما پیش خواهد رفت.


۴- کسانی که گفتند پرنده طلایی میشود ، بی باک و نترس هستند.
شما معنی بحران را نمیدانید برای شما هر بحرانی ، یک فرصت است. این جمله ناپلئون که گفته است «غیر ممکن … ، این واژه فرانسوی نیست » درمورد شما صدق میکند.
اما مواظب باشید این اعتماد به نفس زیاد ، مرز بین شجاعت و حماقت را از بین نبرد

آیا میدانید چرا به لوله ای که آب از آن خارج میشود میگوییم "شیر"؟؟؟

‎آیا میدانید چرا به لوله ای که آب از آن خارج میشود میگوییم

در دوران گذشته در تهران آب لوله کشی نبود و مردم از آب چاه که تمیز و سالم نبود استفاده می کردند. 
در شهر تهران تنها سه قنات وجود داشت که آن هم متعلق به سه سرمایه دار تهرانی بود. یکی از این قنات ها که به سرچشمه معروف بود (وهست) متعلق به سرمایه داری بود که بچه دار نمیشد.
 او نذر کرد اگر بچه دار شود؛ برای تهرانیان آب لوله کشی فراهم کند. پس از مدتی بچه دار شد و برای ادای نذرش به اتریش رفت تا مهندسانی را از آنجا برای لوله کشی آب بیاورد. 
در هر کشوری حیوانی که برای آنها مقدس است را بر سر خروجی آب می گذاشتند. مثلا در فرانسه سر خروس استفاده می کنند. 
او دید در اتریش، هر جا خروجی آب است؛ سردیسی از شیر هست. پس بر سرچشمه آب که برای مردم فراهم کرد، سر شیری گذاشت. و مردم هروقت برای برداشتن آب به آنجا می رفتند ومی گفتند:

رفتیم از سر شیر آب آوردیم!....

چگونه تغذیه کنیم تا ۱۲۵ ساله شویم


سلامت برای ما همه چیز نیست اما بدون آن برای ما همه چیز هیچ است. سلامت بزرگ ترین نعمتی است که خداوند متعال به ما عنایت کرده اما چون سلامت را به صورت رایگان در اختیار ما قرار داده و ما برای چیزهای رایگان ارزش قائل نمی شویم قدر سلامت را هم نمی دانیم. اگر میلیاردها تومان پول برای بدن مان پرداخت می کردیم امکان نداشت اجازه بدهیم این بدن بیمار شود اما چون سلامت رایگان در اختیار ما قرار داده شده برای حفظ آن نمی کوشیم.

ما باید به طور قطع به عمر ۱۲۰سال برسیم! و تنها راه آن حفاظت از سلامت بدن است. در ایران تغذیه غلط اعمال می شود زیرا ما به عادت های سنتی چسبیده ایم. با ۵ غذای سنتی ایرانی به ۱۲۰ سال نمی رسیم؛ دیزی، چلوکباب، خورش قورمه سبزی، خورش قیمه ، آخری هم که نمی دانم تازه باب شده یا نه کباب لقمه است.

5 غذای سنتی که باعث کاهش عمر می شود

با این ۵ غذا به ۱۲۰ سال نمی رسیم.در ایران متاسفانه نیاز بدن را نمی دانیم فقط شکم را پر می کنیم. اگر بدانیم بدن مان به چه منابع تغذیه ای نیاز دارد و آن را برای سلول های بدن تهیه کنیم، تمام سلول ها از شما ممنون می شوند. ما غذای سلول ها را در اختیار آن ها قرار نمی دهیم؛ خوب غذا می خوریم اما به صورت اشتباه. باید بیشتر از میوه ها و سبزی ها استفاده کنیم و از گوشت فاصله بگیریم. گوشت در تغذیه جهانی روز به روز بیشتر محکوم می شود و تمام دنیا به گیاه خواری برگشته است.

۳ عاملی که عمر را کوتاه می کند

اثبات شده چاقی، بی خوابی و ناامیدی ۳ عاملی هستند که عمر را کوتاه می کنند. یک توصیه به شما داشته باشم. اگر می خواهید ۱۲۰ سال عمر کنید و سالم بمانید، یک ماه در سال را روزه بگیرید. ۱۱ ماه دیگر از سال را شب ها روزه بگیرید و تاثیر آن را در سلامت ببینید. سعی کنید ساعت ۶ عصر به بعد چیزی نخورید.

سوء تغذیه و تغذیه غلط به همراه هورمون ها ما را چاق می کنند نه غذا خوردن. نوشابه ها با خاصیت شیرینی که دارند باعث ریزش شدید انسولین به داخل خون می شوند. قند نوشابه در همان دقایق اولیه در خون از بین می رود و این انسولین است که داخل خون می ماند و باعث چاقی می شود بدن افراد چاق پر از هورمون انسولین است.

انسولین به ویژه شب ها که پانکراس باید استراحت کند با آن بازی می کند درحالی که بدن خواب است. سیستم گوارشی و پانکراس شب ها همراه بدن می خوابد اما این ما هستیم که شب ها پانکراس را از خواب بیدار می کنیم و آن را وامی داریم انسولین بسازد. وعده غذایی سنگین برای شام باعث می شود قلب با فشار بیشتری خون را پمپاژ کند و اعضایی که در طول شب باید استراحت کنند مجبور به کار هستند. بیایید مثل سایر کشورهای دنیا عصرانه بخوریم و از مصرف غذاهای پختنی برای شام اجتناب کنیم و با مصرف یک وعده غذایی سبک، سلامت بدن مان را حفظ کنیم.

دلیل نامگذاری محله های قدیمی تهران، عکسهایی از آن دوران قدیم


تهران قدیم,عکس های  تهران قدیم,محله های قدیم تهران

تهران قدیم,عکس های  تهران قدیم,محله های قدیم تهران

تهران قدیم,عکس های  تهران قدیم,محله های قدیم تهران

تهران قدیم,عکس های  تهران قدیم,محله های قدیم تهران

تهران قدیم,عکس های  تهران قدیم,محله های قدیم تهران

سید خندان

 نام ایستگاه اتوبوسی در جاده قدیم شمیران بوده است. سیدخندان پیرمردی دانا بوده که پیش گوییهای او زبانزده مردم در سی یا چهل سال پیش بوده است. دلیل نامگذاری این منطقه نیز احترام به این پیرمرد بوده است.

فرمانیهدر گذشته املاک زمینهای این منطقه متعلق به کامران میرزا نایبالسلطنه بوده است و بعد از مرگ وی به عبدالحسین میرزا فرمانفرما فروخته شده است.

فرحزاد
این منطقه به دلیل آب و هوای فرح انگیزش به همین نام معروف شده است.

شهرک غرب
دلیل اینکه این محله به نام شهرک غرب معروف شد ساخت مجتمع های مسکونی این منطقه با طراحی و معماری مهندسان آمریکایی و به مانند مجتمع های مسکونی آمریکایی بوده و در گذشته نیز محل اسکان بسیاری از خارجیها بوده است.

آجودانیهآجودانیه در شرق نیاوران قرار دارد و تا اقدسیه ادامه پیدا میکند. آجودانیه متعلق به رضاخان اقبال السلطنه وزیر قورخانه ناصرالدین شاه بوده، او ابتدا آجودان مخصوص شاه بوده است.

اقدسیه
نام قبلی اقدسیه (تا قبل از 1290 قمری) حصار ملا بوده است. ناصرالدین شاه زمینهای آنجا را به باغ تبدیل و برای یکی از همسران خود به نام امینه اقدس (اقدس الدوله) کاخی ساخت و به همین دلیل این منطقه به اقدسیه معروف شد.

جماران
زمینهای جماران متعلق به سید محمد باقر جمارانی از روحانیان معروف در زمان ناصر الدین شاه بوده است. برخی از اهالی معتقدند که در کوههای این محله از قدیم مار فراوان بوده و مارگیران برای گرفتن مار به این ده می آمدند و دلیل نامگذاری این منطقه نیز همین بوده است و عده ای هم معتقدند که جمر و کمر به معنی سنگ بزرگ است و چون از این مکان سنگهای بزرگ به دست می آمده است، آنجا را جمران، یعنی محل بهدست آمدن جمر نامیدهاند.

پل رومی
پل رومی در واقع پل کوچکی بوده که دو سفارت روسیه و ترکیه را هم متصل می کرده است. عدهای هم معتقدند که نام پل از مولانا جلالالدین رومی گرفتهشده است.

جوادیه (در جنوب تهران)
بسیاری از زمینهای جوادیه متعلق به آقای فرد دانش بوده است که اهالی محل به او جواد آقا بزرگ لقب داده بودند. مسجد جامعی نیز توسط جواد آقا بزرگ در این منطقه بنا نهاده است که به نام مسجد فردانش هم معروف است.

داودیه (بین میرداماد و ظفر)
میرزا آقاخان نوری صدر اعظم این اراضی را برای پسرش، میرزا داودخان، خرید و آن را توسعه داد. این منطقه در ابتدا ارغوانیه نام داشت و بعدها به دلیل ذکر شده داودیه نام گرفت.

درکه
اگر چه هنوز دلیل اصلی نامگذاری این محل مشخص نیست اما برخی آنرا مرتبط به نوعی کفش برای حرکت در برف که در این منطقه استفاده می شده و به زبان اصلی «درگ» نامیده می شده است دانسته اند.

دزاشیب (در نزدیکی تجریش)
روایت شده است که قلعه بزرگی در این منطقه به نام « آشِب » وجود داشته است و در گذشته نیز به این منطقه دزآشوب و دزج سفلی و در لهجه محلی ددرشو میگفتند.

زرگنده
احتمالا دلیل نامگذاری این محل کشف سکه ها و اشیاء قیمتی در این محل بوده است. در گذشته این منطقه ییلاق کارکنان روسیه بوده است.

قلهک
کلمه قلهک از دو کلمه "قله" و "ک" تشکیل شده است که قله معرب کلمه کله، مخفف کلات به معنای قلعه است. عقیده اهالی بر این است که به دلیل اهمیت آبادی قلهک که سه راه گذرگاههای لشگرک، ونک و شمیران بوده است، به آن( قله- هک) گفته شده است.

کامرانیه
زمینهای این منطقه ابتدا به میرزا سعیدخان، وزیر امور خارجهتعلق داشت، و سپس کامران میرزا پسربزرگ ناصرالدین شاه، با خرید زمینهای حصاربوعلی، جماران و نیاوران، اهالی منطقه را مجبور به ترک زمینها کرد و سپس آن جا را کامرانیه نامید.

محمودیه ( بین پارک وی و تجریش یا ولیعصر تا ولنجک)در این منطقه باغی بوده است که متعلق به حاج میرزا آقاسی بوده است و چون نام او عباس بوده آنرا عباسیه میگفتند. سپس علاءالدوله این باغ بزرگ را از دولت خرید و به نام پسرش، محمودخان احتشامالسلطنه، محمودیه نامید.

نیاوران
نام قدیم این منطقه گردوی بوده است و برخی معتقدند در زمان ناصرالدین شاه نام این ده به نیاوران تغییر کرده است به این ترتیب که نیاوران مرکب از "نیا" (حد، عظمت و قدرت) ؛"ور" (صاحب) و "ان" علامت نسبت است و در مجموع یعنی کاخ دارای عظمت.

ونک
نام ونک تشکیل شده است از دو حرف (ون) به نام درخت و حرف (ک)که به صورت صفت ظاهر میشود.

یوسف آباد
منطقه یوسف آباد را میرزا یوسف آشتیانی مستوفیالممالک در شمال غربی دارالخلافه ناصری احداث کرد و به نام خود، یوسف آباد نامید.

پل چوبیقبل از این که شهر تهران به شکل امروزی خود درآید، دور شهر دروازه هایی بنا شده بود تا دفاع از شهر ممکن باشد. یکی از این دروازهها، دروازه شمیران بود با خندقهایی پر از آب در اطرافش که برای عبور از آن، از پلی چوبی استفاده میشد. امروزه از این دروازه و آن خندق پر از آب اثری نیست، اما این محل همچنان به نام پل چوبی معروف است.

شمیران
نظریات مختلفی درباره این نام شمیران وجود دارد. یکی از مطرح ترین دلایل عنوان شده ترکیب دو کلمه سمی یا شمی به معنای سرد و « ران » به معنای جایگاه است و در واقع شمیران به معنای جای سرد است. به همین ترتیب نیز تهران به معنای جای گرم است.
همچنین در نظریه دیگری به دلیل وجود قلعه نظامی در این منطقه به آن شمیران می گفتند و همچنین برخی نیز معتقدند که یکی از نه ولایت ری را شمع ایران میگفتند که بعدها به شمیران تبدیل شده است.

گیشا
نام گیشا که در ابتدا کیشا بوده است برگرفته از نام دو بنیانگذار این منطقه (کینژاد و شاپوری) میباشد.

منیریه (در جنوب ولیعصر)

منیریه در زمان قاجار یکی از محله های اعیان نشین تهران بوده و گفته شده نام آن از نام زن کامرانمیرزا، یکی از صاحبمنصبان قاجر، به نام منیر گرفته شده است.
..........................................................
........................................
..................
......
.

 دربند از دهکده‌های قدیمی شمیران و در شمال باغ سعدآباد است.
 محله دربند از مناطق خنک و گردشگری تهران است.



خیابان ولیعصر که در آغاز به نام خیابان پهلوی نامگذاری شد، طولانی‌ترین خیابان شهر تهران و خاورمیانه است که در سال‌های اول حکومت رضا شاه ساخته شد. طول آن ۱۸٫۶ کیلومتر است که از میدان راه‌آهن تهران شروع و به میدان تجریش در منطقهٔ شمیرانات ختم می‌شود.

این خیابان دارای پیاده‌رو، جوی بزرگ آب و حدود یازده هزار چنار در دو طرف خود است. خیابان ولیعصر از مراکز سنتی خرید تهران است و پارک‌های بزرگ ملت و ساعی در حاشیه این خیابان قرار دارند.


میدان حسن آباد از ابنیه دوره پهلوی اول است. تا قبل از طرح توسعه تهران چهارراهی کوچک بود.


منطقه حسن آباد که ناحیه شمال غرب آن روزهای طهران به شمار می آمد یکی از بزرگترین باغهای شهر بود. این باغ متعلق به میرزا یوسف آشتیانی بود که استخر بزرگ آن محل کنونی سفارت ایتالیاست.

مستوفی الممالک قبل از گسترش یافتن طهران و خراب شدن حصار شاه طهماسبی آن به سال 1286ق بیشتر زمینهای بیرون حصار تا بهجت آباد و از آنجا تا یوسف آباد ونک و اوین را خریداری کرد. پس از بزرگ شدن طهران باغ بزرگی ایجاد کرد و آن را به نام پسرش حسن، حسن آباد نامگذاری کرد. این وجه تسمیه حسن آباد است.
 

پس از تخریب حصار ناصری در حوالی محل دروازه قزوین ، بلدیه تهران عصر پهلوی اول میدانی بنا نهاد که نام « میدان قزوین » به خود گرفت .تهران در دو محل دو دروازه قزوین داشته است . یکی دروازه عتیق قزوین که در حصار صفوی و در میدان شاهپور (وحدت اسلا می ) قرار داشت و دیگری همین دروازه که در حصار ناصری واقع بود.

 
میدان توپخانه، میدان سپه یا میدان امام خمینی نام میدانی تاریخی واقع در مرکز تهران است. این میدان در سال ۱۲۸۴ شمسی به دستور امیر کبیر احداث و ساختمان‌های اطراف آن بارها تخریب و نوسازی شده‌اند.

میدان توپخانه از گذشته‌های دور مرکز حمل و نقل و ترافیک شهر تهران و همچنین محل تجمعات اعتراضی و اعدام برخی از محکومان معروف بوده‌است. این میدان در حال حاضر نوعی مرکزیت اداری و تجاری دارد.

کلسترول؛ خوب، بد، زشت

کلسترول ترکیب اصلی غشای سلولی بوده و قدمتی حداقل ۵۰۰ میلیون ساله دارد. از وقتی رژیم غذایی بشر از هزار سال پیش تغییر کرد میزان چربی بیشتری، مازاد بر آنچه بدن خود تولید می‌کند وارد بدن شده است.

در نتیجه بدن به جای هضم، فعلا آن را تبدیل به بیماری‌های قلبی و عروقی کرده است. به جای اینکه صبر کنید تا ببینید بدن چند میلیون سال بعد با این تغییر چگونه کنار خواهد آمد بهتر است مراقب خود باشید. خیلی‌ها فکر می‌کنند که فقط آدم‌هایی که چاق هستند و ورزش نمی‌کنند کلسترول خونشان بالا می‌رود ولی اینگونه نیست.

برخی افراد می‌توانند مقادیر زیادی چربی‌های اشباع‌شده بخورند و هنوز هم سطح کلسترول پایینی داشته باشند. بعضی دیگر هم حتی با خوردن مقادیر کمی چربی، کلسترول بالایی تولید می‌کنند. عواملی مانند ورزش، مصرف دخانیات، شاخص توده بدن، استرس و همچنین نوع رژیم غذایی ما در میزان کلسترول خونمان دخالت دارند. کلسترول در تمام سلول‌های بدن وجود دارد و در ساخت دیواره سلولی و برخی هورمون‌ها نقش مهمی ایفا می‌کند. قسمت اعظم کلسترول در داخل بدن و توسط کبد ساخته می‌شود و بقیه آن با مصرف غذاهای پر کلسترول و پر چرب وارد بدن می‌شود.

انواع کلسترول

کلسترولLDL: این نوع کلسترول خاصیت چسبندگی دارد و به راحتی به جدار داخلی دیواره رگ‌ها می‌چسبد و باعث باریک‌شدن و در نهایت انسداد مجرای داخلی رگ‌ها می‌شود؛ ازاین‌رو به کلسترول بد معروف است. کلسترولVLDL: این نوع کلسترول مولکول‌های چربی را از کبد به دیگر قسمت‌های بدن حمل می‌کند و بعد از انتقال چربی به بافت‌ها تبدیل به کلسترولLDL می‌شود.

کلسترولHDL: این نوع کسترول، کلسترول‌هایLDL موجود در طول دیواره رگ‌ها را پیدا کرده، به آنها می‌چسبد و آنها را از جدار رگ‌ها پاک کرده و از باریک شدن و انسداد رگ‌ها جلوگیری می‌کند؛ به همین جهت به کلسترول خوب معروف است.

2نکته حیاتی

اگرچه نوع رژیم غذایی می‌تواند کلسترول را کم یا زیاد کند اما انجام فعالیت‌های بدنی و حذف سیگار از زندگی 2نکته مهم و اساسی برای زندگی سالم و بدون کلسترول بد است. داشتن برنامه ورزشی و پیاده روی یا دویدن به اندازه 11کیلومتر در هفته و سوزاندن 1200کالری انرژی در هفته منجر به کاهش وزن می‌شود. با کاهش هر نیم کیلوگرم از وزن بدن، مقدا HDL یک درصد افزایش می‌یابد. اگر فردی همراه با کلسترول بالا مبتلا به فشار خون بالا نیز باشد احتمال خطر حمله قلبی به 6 برابر می‌رسد و اگر این فرد سیگاری هم باشد احتمال خطر به 20برابر یا بیشتر خواهد رسید.

علائم کلسترول بالا

کلسترول بالا معمولا هیچ علامتی ندارد. انجام آزمایش خون تنها راه تشخیص کلسترول بالاست. در تعداد کمی از بیماران ممکن است حلقه سفید رنگی دور سیاهی چشم یا رسوبات زرد رنگ چربی روی پلک چشم مشاهده شود. اما آنچه در جواب آزمایش درج می‌شود ملاک است.

بهترین و بدترین ظروف برای پخت غذا

یکی از مواردی که اغلب مورد پرسش مردم قرار می‌گیرد و مردم می‌خواهند بیشتر در مورد آن اطلاع داشته باشند این است که طبخ غذا در چه ظروفی مناسب است و در چه ظروفی نامناسب و چه مواداولیه‌ای در ساخت ظرف‌ها به‌کار می‌رود، کدام سمی و کدام مواد غیرسمی است.

به گفته دکتر احمد رضا درستی متخصص تغذیه و عضو هیأت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران در مصاحبه با همشهری، نخستین ظرف مناسب طبخ غذا، چدن واقعی است، بعد از آن مناسب‌ترین ظروف تشخیص داده شده قابلمه‌ها و ظروف تفلونی استاندارد است و در آخر نیز ظروف شیشه‌ای را می‌توان مناسب طبخ غذا تشخیص داد.

اگرچه ظروف چدنی نسبت به ظروف فلزی دیگر نظیر ظروف مسی، آلومینیومی و استیل، رسانایی حرارتی ضعیف‌تری دارند، با وجود این حرارت به خوبی در این ظروف پخش شده و به‌طور یکنواخت به ماده غذایی منتقل می‌شود. ظروف موسوم به ظروف چدنی نیز مانند ظروف فلزی درصورت تماس نزدیک با مواد غذایی در هنگام پخت، بر کیفیت آنها تأثیر می‌گذارند.

در مورد ظرف تفلونی می‌توان گفت اگر چه پوشش ظروف تفلونی با خراشیدن یا ساییدن کنده می‌شود، سازمان غذا و دارو تأیید کرده است که این ذرات بدون تغییراز بدن عبور می‌کند و دفع می‌شود و خطری برای سلامت ندارد. به گفته دکتر درستی، ظروف نچسب تنها وقتی مضر می‌شوند که تا دمای بالاتر از 350 درجه سانتی‌گراد حرارت داده شوند. این هنگامی رخ می‌دهد که یک ماهی تابه‌ خالی روی شعله گذاشته شده است. در این حالت لایه‌ نچسب، دودی آزاد می‌کند که سمی و آزار‌دهنده است؛ البته از دودی که روغن‌های معمولی روی حرارت ایجاد می‌کنند کمتر سمی است.

اما ظروف شیشه‌ای چرا مضر نیستند؟ این ظروف به‌دلیل عدم‌ورود به غذا و همچنین به خاطر اینکه با ترکیبات غذایی واکنش نداده و تأثیری بر مواد مغذی غذاها ندارند، ظروف مناسب و قابل استفاده‌ای هستند. البته لازم است در هنگام استفاده از آنها رعایت نکات احتیاطی برای احتراز از شکسته‌شدن یا غیربهداشتی شدن غذای مورد طبخ، به‌عمل ‌آید. به گفته دکتر درستی ظروف آلومینیومی (حتی آنهایی که به اسم ظروف روحی در بازار به فروش می‌رسند)، ظروف سفالی غیراستاندارد، ظروف سنگی که در ساخت آنها استانداردها رعایت نشده و ظروف مسی و قلعی بدترین ظروف برای طبخ و مصرف غذا تشخیص داده شده‌اند. استفاده از ظروف آلومینیومی به‌دلیل اینکه بدن نیازی به این ماده ندارد و علاوه براین آلومینیوم ماده‌ای است حاوی میزان زیادی سم و احتمال دارد استفاده بیش از حد از آن باعث ابتلای فرد به آلزایمر شود به هیچ وجه توصیه نمی‌شود.

سفال‌‌‌ها نیز به‌دلیل آنکه موادی که روی آنها می‌زنند احتمال دارد غیراستاندارد و دارای ترکیبات سمی باشند ازجمله ظروفی هستند که استفاده از آنها توصیه نمی‌شود. در ظروف سنگی نیز میزان زیادی سم و کادمیوم وجود دارد. هر چه غذا در مدت کوتاه تری طبخ شود سالم‌تر است و خاصیت بیشتری دارد و هرچه در مدت طولانی تری پخته شود خاصیت آن کمتر می‌شود.

عسل و دارچین؛ اکسیر جوانی

خوشبختانه این روزها عسل و دارچین در هر آشپزخانه‌ای پیدا می‌شود. با ترکیب این دو ماده‌ی ساده برای خودتان اکسیر جوانی بسازید. به همین سادگی به همین جوانی!

انسان از همان بدو خلقت دریافته است که روند پیری مانند جاده‌ای یک طرفه است که برگشت ندارد. برای همین همیشه به دنبال راهی برای مقابله با آن بوده است. در واقع بشر از همان ابتدا به دنبال اکسیر جوانی بوده و از همان ابتدا افسانه‌های زیادی در این خصوص شکل گرفته است.

این روزها هم که دانشمندان بیکار ننشسته‌اند و در آزمایشگاه‌های خود مدام با کندوکاو در سلول‌های موش‌های آزمایشگاهی، استفاده از مواد شیمیایی خاص برای معکوس کردن روند پیری، کاهش فعالیت میتوکندری و خلاصه کلی کار ریز و درشت دیگر سعی دارند پیری را از انسان دور کنند.

بدون شک شما هم نمی‌خواهید به این زودی‌ها گرد پیری روی سر و صورتتان بنشیند و دور از جانتان آن «شتر معروف» در خانه‌تان را پیدا کند. ترس از پیری و بیماری در وجود بشر بوده و خواهد بود؛ اما لازم نیست کارهای عجیب و گاها خطرناک انجام دهید تا جوان بمانید. شما محققان را به حال خود بگذارید تا میتوکندری ها را زیر و رو کنند. همین روش‌های ساده را دریابید.

عطر دارچین، طعم عسل

عسل و دارچین یک زوج کامل و بی‌نقصی تشکیل می‌دهند که با طبیعی‌ترین و سالم‌ترین شیوه، خدمت زیادی به سلامتی تک‌تک ما می‌کند. در واقع از ترکیب این دو می‌توان به اکسیر جوانی کم خرجی دست یافت و از آن استفاده کرد. البته با یک بار استفاده کردن معجزه نمی‌کند اما مصرف منظم آن پیری و بیماری را از شما دور خواهد کرد. این ترکیب سیستم ایمنی بدن را تقویت کرده و باکتری‌ها و ویروس‌ها را از کار می‌اندازد.

عسل: خدا قوت زنبور عسل

عسل یک ماده‌ی غذایی باارزش است. این ماده‌ی غذایی ضدباکتری و ضدالتهاب بوده و خواص آنتی‌اکسیدانی آن شهره‌ی عام و خاص می‌باشد. هیچ‌چیز به اندازه‌ی عسل با شیرینی و سخاوت تمام، سرفه‌های بی‌امان را تسکین نمی‌دهد. اگر استرس و خستگی جسمی کلافه‌تان کرده خیلی زود به سراغ عسل بروید. اگر دیابتی هستید باید بدانید که مصرف میزان کم و معقول آن برایتان مشکلی به بار نمی‌آورد (البته بهتر است حتماً با پزشکتان مشورت کنید).

دارچین فراتر از یک ادویه‌ی ساده

باورتان می‌شود که دارچین حاوی کلسیم است؟ البته خواص آن به همین جا ختم نمی‌شود. این ادویه‌ی خوش عطر حاوی منگنز، منیزیم، پتاسیم، آهن، فسفر، سدیم، سلنیوم و زینک(روی) نیز می‌باشد. البته دارچین از ویتامین‌ها نیز بی‌بهره نیست. ویتامین A،B1 ،B2 ،B3 ،B5 و B6 و همچنین اسید اسکوربیک و ویتامین‌های E و K نیز جزو ویتامین‌های این ادویه‌ی خوش عطر می‌باشند.

این ادویه‌ی به ظاهر ساده میزان قابل‌توجهی اسیدهای آمینه مانند «والین»، «ترئونین»، «تریپتوفان»، «آرژنین» و «آلانین» دارد.

دارچین یک ضدعفونی‌کننده‌ی طبیعی است که می‌تواند با ویروس‌ها و باکتری‌ها مقابله کند برای همین هم در ترکیب خمیردندان‌ها و دهان‌شویه‌ها استفاده می‌شود.

می‌رسیم به خواص معجزه‌آسای ترکیب این دو ماده‌ی پرخاصیت:

خداحافظ سرماخوردگی، سرفه و سینوزیت

ترکیب عسل و دارچین برای درمان سرماخوردگی و تسکین سرفه و سینوزیت بسیار مفید است. برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک چهارم قاشق غذاخوری دارچین و اگر لازم بود کمی آب جوش مخلوط کرده و میل کنید. این کار را به مدت سه روز انجام دهید تا حالتان خوب شود.

نباید یه مو از سرتون کم بشه

ترکیب عسل و دارچین به اضافه‌ی روغن نارگیل می‌تواند مشکل ریزش مو را تا حدی کاهش دهد. برای این کار یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین و دو قاشق غذاخوری روغن نارگیل مخلوط کنید. این ترکیب را به موهایتان بزنید و 15 دقیقه صبر کنید و سپس موهایتان را بشویید.

کلیه‌ها و مثانه جای عفونت نیست

مادربزرگ‌ها همیشه از این ترکیب برای درمان عفونت مثانه استفاده می‌کردند. به خاطر اینکه ترکیب این دو ماده‌ی ضدعفونی‌کننده باعث از بین بردن باکتری‌ها شده و میکروب‌های عفونت‌زا را از بین می‌برد. برای این کار دو قاشق غذاخوری پودر دارچین را با یک قاشق غذاخوری عسل و آب ولرم ترکیب کرده و میل کنید.

معجزه‌ی عسل و دارچین برای خوش‌اندامی

لاغری و تناسب اندام شما را به مراتب جوان‌تر و زیباتر نشان می‌دهد. خوشبختانه ترکیب این دو ماده‌ی غذایی پرخاصیت باعث تنظیم متابولیسم یا همان سوخت و ساز بدن می‌شود که به تناسب اندام کمک زیادی می‌کند. توصیه می‌کنیم یک قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری دارچین مخلوط کرده و روزانه دو مرتبه میل کنید (نیم ساعت قبل از صبحانه و نیم ساعت قبل از خواب).

عسل و دارچین دوست معده

اگر از مشکلات گوارشی رنج می‌برید دارچین و عسل را دریابید. یک چهارم قاشق غذاخوری پودر دارچین را با دو قاشق غذاخوری عسل و کمی آب ولرم مخلوط کرده و میل کنید. در این صورت میزان اسید معده کنترل شده و مشکلات گوارشی‌تان کمتر می‌شود.

سیستم ایمنی‌تان به سلامت

تمام بیماری‌ها و مشکلات زمانی حاصل می‌شوند که سربازهای بدن ما به درستی از پس باکتری‌ها و ویروس‌ها برنیایند. اگر سیستم ایمنی بدن قوی باشد به این راحتی‌ها پای بیماری به بدن ما باز نمی‌شود. می‌توانید با مصرف ترکیب عسل و دارچین کمک زیادی به تقویت سیستم ایمنی بدنتان بکنید. باید بدانید که عسل قدرت دفاعی گلبول‌های سفید را بالا می‌برد.

برای همین بدن بهتر با باکتری‌ها و بیماری‌های عفونی مقابله می‌کند. مصرف این ترکیب همچنین خستگی و بی‌حالی را از شما دور می‌کند.

ماسک عسل و دارچین برای مقابله با آکنه و بستن منافذ پوست

عسل آنتی‌بیوتیک و ضدعفونی‌کننده است برای همین می‌تواند باکتری‌های مسئول بروز جوش‌ها را ناکار کند. استفاده از عسل به عنوان ماسک مانع از تکثیر باکتری‌ها در سطح پوست می‌شود. این ماده‌ی غذایی ترشح سبوم را کنترل می‌کند برای همین هم منافذ پوست را تمیز کرده و می‌بندد. آنتی‌اکسیدان‌های موجود در عسل پوست را مرطوب و از بروز چین و چروک جلوگیری می‌کند. دارچین نیز خاصیت ضد باکتریایی دارد و ترکیب آن با عسل برای رفع جوش‌ها و تنگ کردن منافذ پوستی فوق‌العاده بوده و برای همه‌ی انواع پوست‌هایی که جوش می‌زند مناسب است.

اگر پوست نازکی دارید به طوری که مویرگ‌هایتان پیداست (همان کوپروزها یا رگه‌های زیر پوست) نیز می‌توانید به ترکیب عسل و دارچین اعتماد کنید. برای اینکا 3 قاشق غذاخوری عسل را با یک قاشق غذاخوری پودر دارچین ترکیب کنید هم بزنید تا یکدست شود. ماسک را روی پوست صورتتان بزنید و بیست دقیقه صبر کنید و سپس صورتتان را بشویید.

اگر جوش‌های صورتتان خیلی زیاد است می‌توانید این ماسک را قبل از خواب بزنید و بگذارید تا صبح ماسک روی صورتتان بماند. البته حواستان باشد این ماسک باعث کثیف کاری ملافه‌تان خواهد شد. توصیه می‌کنیم ماسک را به دور چشم‌ها نمالید.