هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

عشق، و دیگر هیچ

همه چیز در مورد زرشک،Barberry


زرشک

مصرف طبی زرشک به دوره ی مصر باستان می رسد که فراعنه و ملکه ها، این گیاه را با تخم رازیانه به منظور درمان طاعون مصرف می کردند.

پوست، ریشه و ساقه این گیاه خاصیت درمانی دارد. ریشه و ساقه این گیاه زرد رنگ است و اروپایی ها و آمریکای شمالی برای رنگ آمیزی لباس از آن استفاده می کردند. اما ترکیبات موجود در پوست گیاه زرشک، آن را به یک گیاه درمانی تبدیل کرده است.

پوست این گیاه حاوی آلکالوئیدهایی است که مهم ترین آنها Berberine است. این آلکالوئیدها خواص آنتی بیوتیکی (ضد باکتری و ضد عفونت) دارند و سبب تحریک بخش هایی از سیستم ایمنی بدن می شوند. برای پی بردن به این اثر، قطره ای زرشک را روی زبان خود بگذارید، خواهید دید دهان شما آبکی می شود. به گفته کارشناسان طب گیاهی، آبکی شدن دهان سبب می شود که بدن بتواند با عفونت مبارزه کند.

انواع عفونت هایی که زرشک می تواند در درمان آنها مؤثر واقع شود عبارت است از: عفونت گلو، مجاری ادراری، مجاری معده ای- روده ای، ریه ها، عفونت های مخمری و اسهال.

دکتر محمد دریایی، متخصص تغذیه و علوم زیستی گفت:‌ پوست، ریشه و ساقه زرشک در درمان ناراحتی های کلیوی و سنگ های ادراری و برای تحریک فعالیت های معده و کبد استفاده می شود.

وی افزود: از پوست گیاه زرشک برای مشکلات جریان خون استفاده می شود و حتی اثر سمی روی انگل سالک دارد و در درمان یرقان، مالاریا، درمان کیسه صفرا به کار می رود.

این متخصص تغذیه و علوم زیستی در ادامه تصریح کرد: این گیاه منقبض کننده طحال بوده و اثر ضد تهوع دارد، اما استفاده مقدار زیاد آن باعث اسهال و حتی فلج مرکز تنفسی می شود.

وی خاطر نشان کرد: مصرف زرشک دو گرم در طول روز و به مدت سه بار توصیه می شود و مصرف بیش از اندازه آن می تواند مشکلات زیادی ایجاد کند.

گیاه زرشک

معرفی گیاه زرشک

زرشک درختچه ای است دارای ساقه ای خاردار که ارتفاع آن تا 4 متر نیز می رسد. چوب این درخت قهو ه ای ، قرمز و یا زردرنگ می باشد. برگ های آن بیضی شکل با دندانه های اره ای و گل های آن خوشه ای و زردرنگ است.

شاخه های زرشک تیغ زیادی دارد. میوه ی زرشک قرمز رنگ، گوشتی، بیضی شکل و دارای طعمی ترش است.

قسمت مورد استفاده این گیاه ریشه ، پوست ریشه و ساقه ، برگ، گل و میوه آن است.

شکوفه زرشک

انتهای بهار و ابتدای تابستان، فصل شکوفه دادن بوته زرشک است. غنچه‌های آن زرد رنگ است که در فصل پاییز رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند.

زرشک بومی مناطق معتدل و نیمه استوایی اروپا، آسیا، آفریقا، آمریکای شمالی و آمریکای جنوبی می‌باشند. کشور ایران بزرگ ترین تولیدکننده زرشک در دنیا می‌باشد که در این میان استان خراسان جنوبی با در اختیار داشتن نزدیک به 97 درصد از اراضی زیر کشت این محصول، تولید 95 درصد از زرشک دنیا را در اختیار دارد.

ترکیبات گیاه زرشک:

در این گیاه آلکالوئیدهای بربرین Berberine ، اکسیاکانتین Oxyaconthine ، بربامین Berbamine وجود دارد. مقدار آلکالوئیدها در پوست ریشه زرشک بیشتر از قسمت های دیگر این گیاه است.

زرشک گونه های مختلفی دارد که مهم ترین آنها زرشک بی هسته و زرشک با هسته (دارای دو هسته) می باشد.

میوه زرشک

خواص میوه زرشک

زرشک از نظر طب قدیم ایران سرد و خشک است. میوه زرشک خواص زیر را درد:

- قابض است.

- تقویت کننده قلب و کبد است.

بواسیر خونی را درمان می کند.

- خونریزی را برطرف می کند.

- برای برطرف کردن بیماری های کبدی مفید است.

- زرشک صفرا آور بوده و در درمان سنگ کیسه صفرا بسیار مؤثر است.

- دم کرده زرشک را برای برطرف کردن ناراحتی های دهان غرغره کنید.

خواص ریشه و ساقه زرشک

- صفرا بر و مسهل است.

- کبد را پاک و تقویت می کند.

- اعمال دستگاه گوارش را منظم می کند.

سوء هاضمه را از بین می برد.

- بی اشتهایی را برطرف می کند.

- برای رفع یبوست مفید است.

- در درمان یرقان و زردی موثر است.

نقرس و روماتیسم را برطرف می کند.

- خانم هایی که بین دو عادت ماهیانه خونریزی دارند، باید برای برطرف کردن آن از ریشه و ساقه زرشک استفاده کنند.

- آنهایی که مبتلا به ورم طحال هستند، می توانند برای معالجه از این گیاه کمک بگیرند.

واریس را درمان می کند.

- برای معالجه بواسیر نافع است.

- برای برطرف کردن سوزش ادرار مفید است.

فشار خون را پایین می آورد.

- برای شستشوی چشم می توانید از جوشانده ریشه و ساقه زرشک استفاده کنید.

خواص برگ زرشک

- آب آوردگی بدن را برطرف می کند.

- اسهال های مزمن را درمان می کند.

- برگ زرشک دارای مقدر زیادی ویتامین C می باشد، بنابراین در درمان بیماری اسکوربوت مفید است.

- جویدن برگ زرشک، باعث محکم شدن لثه و دندان می شود.

- در موقع آنژین و گلودرد، دم کرده برگ زرشک را غرغره کنید.

طرز استفاده:

جوشانده زرشک :

مقدار 10 تا 20 گرم پوست ریشه یا ساقه و یا میوه زرشک را در یک لیتر آب ریخته و آن را به جوش آورید. سپس آن را از روی اجاق بردارید و بگذارید برای مدت 10 دقیقه بماند. این جوشانده را صاف کرده و با شکر یا عسل شیرین کنید.

مقدار مصرف روزانه آن سه فنجان، در فاصله بین غذاهاست.

تنتور زرشک :

این تنتور را می توانید از فروشگاه های گیاهان دارویی و یا برخی از داروخانه ها خریداری کنید. مقدار مصرف آن 10 تا 20 قطره، سه بار در روز می باشد.

دم کرده زرشک :

مقدار 40 گرم زرشک را در یک لیتر آب جوش ریخته و بگذارید مدت 10 دقیقه بماند. سپس آن را با شکر یا عسل مخلوط کنید.

مقدار مصرف آن سه فنجان در روز و در فاصله بین غذاهاست.

مضرات :

- مصرف مقدار زیاد زرشک و یا ریشه و ساقه و برگ آن برای زنان حامله مناسب نیست، زیرا رحم را تحریک می کند و ممکن است باعث سقط جنین شود.

- مصرف زیاد این گیاه به مدت طولانی می تواند سبب ناراحتی معده و روده ها شود و جذب ویتامین های گروه B را در بدن مختل کند.


علاوه بر موارد فوق نکات ذیل نیز در این گیاه حائز توجه است:


زرشک درختچه‌ای تیغدار به طول ۱ تا ۵ متر است ، که در کشور ما ارتفاعش در اکثر موارد شعور جامعه را زیر سؤال میبرد ...
چوب آن به رنگ قرمز ، قهوه‌ای یا زرد است که عموما افراد جامعه با همان چوب قرمز هدایت میشوند ، برگ‌های آن بیضی شکل با دندانه‌های اره‌ای و میوه اش قرمز رنگ بیضوی شکل و ترش مزه‌است و غالب اوقات طعم زهرمار و حماقت خاصی میدهد ...
در کشور عزیز ما رویش این گیاه چند صباحی است که به طور باور نکردنی در سخنان مسئولان مشهود و نمایان شده است !؟
به طور مثال به چند مورد اشاره میکنیم :
بهبود شرایط اقتصادی / کمی زرشک
بانکداری اسلامی / کمی بیشتر زرشک
حقوق شهروندی / زرشک
حمایت از تولید کننده داخلی /خیلی زرشک
وعده ی بهبود سرعت اینترنت / بیشتر زرشک
به طور کل زرشک در جامعه فعلی ما دارای کاربردهای فروانی گردیده است و با بکارکیری مدیران فرمایشی و نالایق بی شک دروازه های جدیدی برای کاربری این گیاه در سخنان مدیران و مسئولان باز خواهد شد ...

تشییع جنازه سیمین بهبهانی، همراه با کف و سوت؟؟؟


سیمین بهبهانی*

به گزارش سینماپرس، مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی صیح امروز جمعه در محوطه تالار وحدت برگزار و پیکر او برای خاک‌سپاری در مقبره خانوادگی شماره ۷۲ راهی بهشت زهرا (س) شد.

در این مراسم علاوه بر سخنرانی کوتاه تعدادی از پیشکسوتان ادب و هنر، شهرام ناظری‌، همایون شجریان و صدیق تعریف قطعاتی از شعرهای سیمین بهبهانی را به صورت آواز اجرا کردند.

در مراسم تشییع پیکر سیمین بهبهانی   جمعی از نویسندگان و شعرا و هنرمندان تئاتر و سینما حضور داشتند.

بر اساس این گزارش، سیمین بهبهانی بامداد سه‌شنبه ۲۸ مردادماه در سن ۸۷ سالگی بر اثر ایست قلبی و تنفسی در بیمارستان پارس تهران درگذشت.

حاشیه‌ها:

 در این مراسم برخی از حاضران هنگام قرائت قرآن، با خواندن سرود و اشعاری در این بخش اختلال ایجاد کردند.

در هنگام شروع مراسم نیز بعد از سخنان مجری برنامه عده‌ای با سوت و کف از سخنرانان استقبال می‌کردند که عباس سجادی به عنوان مجری اعلام کرد امروز روز شهادت امام جعفر صادق(ع) است، ضمن این که در هیج جای جهان در مراسم تشییع و تدفین کسی سوت و کف نمی‌زند که باز هم صدای سوت و کف بود که بلندتر می‌شد. این رویه بعد از هر سخنرانی تکرار می‌شد.

در انتهای برنامه نیز که قرار بود پیکر سیمین بهبهانی روی دوش مردم تشییع شود به جای ذکر لااله‌الا‌الله، اشعاری بی‌ربط با چنین مراسمی گفته می‌شد.

دلایل رضا کیانیان برای بازی نکردن در سریال آمریکایی!


به گزارش ایسنا، چندی پیش در اخباری غیررسمی شنیدیم به رضا کیانیان پیشنهاد شده در سریال «Homeland» (میهن) بازی کند، اما خود او تاکید دارد که حاضر نیست در اثری که به ایرانی‌ها توهین می‌کند‌، بازی کند.
کیانیان درباره احتمال بازی‌اش در این سریال به ایسنا گفت: چندی پیش از طرف IMDB به من ای‌میل زدند و مرا برای بازی در سریال «Homeland» دعوت کردند‌، آنها در این ای‌میل گفتند که این سریال در آفریقای جنوبی در حال فیلمبرداری است و شما را برای نقشی انتخاب کرده‌ایم که اگر موافق باشید‌، تا 10 روز دیگر برایتان بلیت می‌فرستیم.
او این نوع برخورد را توهین‌آمیز دانست و توضیح داد: حقوق اولیه یک بازیگر این است که از ابتدا سناریو را ببیند‌، نقشش را بداند و تکلیف دستمزدش هم معلوم باشد اما پیشنهاد این افراد،‌ توهین‌آمیز است چون فرض را بر این می‌گذارند که بازیگران ما کشته مرده بازی در آثار خارجی هستند و لازم نمی‌دانند درباره‌ی هیچ یک از این موارد که جزو حقوق اولیه هر بازیگری است،‌ توضیحی بدهند.
او اضافه کرد: از آنجا که این سریال را ندیده بودم،‌ از پسرم درباره‌ی آن پرسیدم و او با زبان جوانی خودش توضیح داد که سریالی معروف و خفن است، اما گفت در این سریال هم طبق معمول‌، ایرانی‌ها تروریست هستند.
بازیگر نمایش‌های «ازدواج آقای می‌سی‌سی‌پی» و «یک روز خاطره‌انگیز از زندگی دانشمند بزرگ وو» اضافه کرد: به آنها جواب دادم از پیشنهادتان ممنونم اما شما هنوز برایم سناریو نفرستاده‌اید و چون شنیده‌ام در سریال شما به ایرانی‌ها توهین شده‌، اگر چنین است،‌ پیشنهادتان را قبول نمی‌کنم.
کیانیان گفت: بعد از اینکه این جواب را فرستادم‌، دیگر پاسخی از طرف آنها نیامد.
او اظهار تاسف کرد: آنها با این گونه پیشنهاد دادن‌ها نشان می‌دهند که چقدر خود را بزرگ می‌بینند وهمین موضوع نشان دهنده تکبر آنها در برخورد با بازیگران شرقی است که به هیچ وجه درست نیست.
رضا کیانیان در پایان خاطرنشان کرد: بازی در یک سریال خارجی خیلی هم هیجان انگیز نیست که یک بازیگر بدون خواندن سناریو‌ و اطلاع از گروه تولید کننده‌، نقش و دستمزدش‌، بخواهد برای بازی در آن توافق کند. ضمن اینکه هرگز دوست ندارم در اثری بازی کنم که به ملتم توهین کرده باشد.
 رضا کیانیان نیمه دوم آبان ماه با بازی در نمایش «مردی برای تمام فصول» به کارگردانی بهمن فرمان آرا در تالار وحدت روی صحنه خواهد رفت
.

رکورد ازدواج در دست مردی با هشتاد و شش همسر همزمان


محمد بلو ابوبکر، مرد نیجریه ای که 86 همسر دارد به مردان دیگر توصیه کرده است که عمل او را دنبال نکنند.

این مرد که همه او را "با با" می نامند همراه با همسران و 176 فرزندش در ایالت "نایجر" نیجریه" زنگی می کند.

او می گوید دلیل این که از عهده این امر برآمده است، کمک خداوند به او بوده است.

به گزارش پارس ناز او به بی بی سی گفت "مردی که حتی 10 زن داشته باشد، متلاشی می شود" اما به گفته او "این توانایی از طرف خدا به او داده شده است (تا با 86 همسر زندگی کند)".
 
این مرد می گوید که شهرت او به حیث یک رهبر موجب جذب توجه همسرانش به او بوده است.

"من به دنبال آنها نمی روم، آنها به دنبال من می آیند. عقیده من اینست که خداوند از من خواسته است که اینکار را کنم و فقط با آنها عروسی کنم."

اما چنین ادعایی را مقامات اسلامی نیجریه انحراف آمیز خوانده و اقدام وی را بدعتی خانوادگی خوانده اند.

اکثریت دانشمندان مسلمان موافق اند که هر مرد حق داشتن چهار همسر را دارد، البته در صورتی که با همه ایشان یکسان رفتار کند.

تعداد زیادی از همسران آقای ابوبکر جوان هستند و تعداد از آنها حتی جوانتر از فرزندانش هستند.

همسران آقای ابوبکر می گویند که آنها زمانی با او آشنا شدند که برای معالجه ببیماریهای خود نزد وی رفتند.

شریفه بلو ابوبکر بیست و پنج سال داشت وقتی که با محمد بلو ابوبکر هفتاد و چهار ساله عروسی کرد.

وی می گوید: "خداوند برایم گفت تا زن او شوم. تمجید و ستایش خداوند را، که همین طور شد."

گنیات محمد بلو بیست سال است که با محمد بلو ابوبکر عروسی کرد.

او بعد از طلاق همسر اولش با آقای ابوبکر عروسی کرد. زمانیکه او دانش آموز مدسه متوسطه بود مادرش او را برای مشورت نزد آقای ابوبکر برد. وی می گوید "من گفتم با مرد مسن تر عروسی نمی کنم، اما او گفت "این یک امر مستقیم از طرف خداوند است."

آقای ابوبکر و همسرانش کار خاصی ندارند و درآمد معینی هم برای بود و باش خود و فامیلش ندارد و اینکه از کجا برای آنها غذا و لباس تهیه می کند امریست که او از گفتنش خودداری می کند.

فامیل آقای ابوبکر دوازده کیلو برنج را در یک وعده می پزند که در حدود 915 دلار (آمریکا) تمام می شود. به گفته او این همه "از طرف خداوند است."

آقای ابوبکر گاه گاهی فرزندانش را به گدایی می فرستد و او به این نظر است که اگر هر یک از آنها در حدود دو دلار به منزل بیاورند مجموع آن در حدود 150 دلار می شود.

او به داروهای طبی عقیده ندارد و می گوید مرض مالاریا وجود ندارد. او می گوید "اگر کسی مریض باشد من قادر به از بین بردن آن مرض هستم."

هفست بلو ابوبکر، یکی از همسران آقای ابوبکر می گوید که او نتوانست دو فرزندش را که بیمار بودند معالجه کند و در نتیجه آنها مردند.

آقای ابوبکر می گوید: آنها مریض بودند و ما به خداوند گفتیم و خداوند گفت که زمان آنها فرا رسیده است."

هفست می افزاید، تعدادی از همسران آقای ابوبکر او را فردی دوم بعد از پیغمبر می دانند. در عین حال آقای ابوبکر ادعا می کند که پیامبر اسلام با او شخصا صحبت می کند و از تجارب خود به او توضیح می دهد.

چنین ادعای برای مسلمانان بسیار سنگین است. استاد ابوبکر صدیقی یکی از امامان مسجد مرکزی ابوجا می گوید: این کفر است، او مرتد است.!


عکسهای دیدنی و جذاب از تاریخ ایران دیروز تا امروز


دیدار شجریان و میرحسین موسوی

جواد ظریف در کنسرت همایون شجریان
در صفحه منتسب به همایون شجریان در فیس بوک عکسی از شب آخر کنسرت چرا رفتی درج شده است که در آن جواد ظریف و علی مرادخانی معاون هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مهمانان شب آخر کنسرت همایون شجریان بودند.

حرکات عجیب یک نماینده پس از اعلام نتیجه استیضاح

 بلوار غزه در تهران
در جریان برگزاری تجمع جمعی از هنرمندان و ورزشکاران مقابل دفتر سازمان ملل متحد در تهران، نام «بلوار شهرزاد» که دفتر این سازمان در آن واقع است به «بلوار غزه» تغییر یافت.

افتتاح هنرستان دختران توسط رضا خان
این عکس‌ها را علی خادم عکاس مطبوعاتی از رضاخان و فرزندش محمدرضا گرفته و نخستین بار اواسط دهه چهل، در مجله «سپید و سیاه» به چاپ رسیده است.

آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعب مرکزی بانک بیمه بازرگانان

آغاز کار اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری در شعب مرکزی بانک بیمه بازرگانان در دی ماه ۱۳۵۱ باجه اتوماتیک کامپیوتری بانک بیمه بازرگانان، اولین باجه اتوماتیک کامپیوتری است که در ایران و خاورمیانه آغاز بکار کرد.

 

فولکس واگن 7900 تومان ، تحویل در اروپا


لنگه کفش سیندرلا در کاخ نیاوران
از سوی کمپانی والت دیسنی کفشی قرمز رنگ به عنوان نمادی از لنگه کفش گم شده سیندرلا به همراه کتاب داستان آن در سالهای قبل از انقلاب به فرح دیبا هدیه شده بود.

رای رضا ضراب در انتخابات ترکیه

مراسم عروسی پوتین

دستمزد خوانندگان دهه 50

عکس جدید مهرانه مهین ترابی در 56 سالگی

عارف در کنار دو دخترش سابرینا و سهیلا

عکسی از دایی و کریم باقری که ندیده اید

عکس جدید علی کریمی در کنار حسین هدایتی
هدایتی مدیرعامل سابق باشگاه پرسپولیس، علی کریمی بازیکن سابق تیم فوتبال پرسپولیس و علیرضا منصوریان بازیکن سابق تیم فوتبال استقال در مراسم ترحیم مرحوم مهدی نفر خبرنگار ورزشی

 عکسی از نخستین قرارداد محمد مایلی کهن با پرسپولیس

مایلی کهن یکی از قدیمی های پرسپولیس است.محمد مایلی کهن سال 1356 به عضویت تیم فوتبال پرسپولیس درآمد.او در آن زمان با پیش پرداخت 10 هزار تومان و ماهیانه 2 هزار تومان برای سرخپوشان بازی کرده است.


خودرو‌  لوکس‌ بازیکن‌ پیشین‌ استقلال
جی لوید ساموئل بازیکن فصل پیش استقلال از اتومبیل فوق لوکس شخصی اش در انگلیس رونمایی کرد.
 جی لوید ساموئل که سابقه بازی در لیگ برتر انگلیس را هم دارد، در آغاز این فصل به شکلی عجیب از استقلال جدا و به پیکان پیوست.او که در انگلیس زندگی می کند در صفحه اینستاگرامش تصویری از خودروی لوکسش منتشر کرد.

مغازه تریاک فروشی در روستاهای ایران

کشف 261 بسته تریاک از معده یک جوان در ایران
جوان 20 ساله ای که 261 بسته تریاک به وزن 3 کیلو و 100 گرم را بلعیده بود در شهرستان سربیشه خراسان جنوبی دستگیر شد.

خواب تابستانی

تعمیر درب فر اجاق گاز

دفتر ثبت ازدواج

واقعا بدون شرح

فال روز جمعه 22 آگوست - 31 امرداد


فروردین


تنها کاری که امروز می‌توانید بکنید تا بتوانید کار خودتان را بکنید این است که از بحث و مجادله درباره احساسات تان اجتناب کنید. اگر برای اینکه بگویید چه می‌خواهید تحت فشار هستید این ممکن است احساسات شما را برانگیخته کند که در آخر منجر به درگیری خواهد شد. اما الان بهتر است که ایده‌های عالی خود را نگه دارید تا بعدا درباره چگونگی عملی شدن آنها صحبت کنید.
حافظ :
من این مرقع رنگین چو گل بخواهم سوخت که پیر باده فروشش به جرعه‌ای نخرید
بهار می‌گذرد دادگسترا دریاب که رفت موسم و حافظ هنوز می‌نچشید
تعبیر:رنج و سختی عاقبت به راحتی و سعادت منجر می شود و به آرزوی خود می رسی. قدر لحظه های زندگی را بدان و دم را غنیمت بشمار تا نادم و پشیمان نشوی. سعی و کوشش را رها نکن


اردیبهشت


افکار عالی و آرمانی‌تان امروز ممکن است که مورد آزمایش قرار گیرند. اگر بخواهید با دیگران درگیر شوید، فکر نکنید که هیچ کاری را درست انجام نداده‌اید. این ممکن است به خاطر این باشد که شما تصمیمات‌تان را فقط و فقط براساس ارزش‌های خودتان می‌گیرید و کاری به این ندارید که در جهان واقعی چه خبر است. نیازی به این نیست که بخواهید باورهایتان را تغییر دهید. فقط روش‌تان را برای رسیدن به اهداف تان تغییر دهید.
حافظ:
سایه طایر کم حوصله کاری نکند طلب از سایه میمون همایی بکنیم
دلم از پرده بشد حافظ خوشگوی کجاست تا به قول و غزلش ساز نوایی بکنیم
تعبیر:راه دشواری در پیش داری. برای رسیدن به هدف، اراده ای محکم لازم است. باید هوشیار و مراقب باشی تا دچار لغزش و خطا نشوی. از دوستان مشفق و آگاه راهنمایی بطلب و با آنها مشورت کن. صبر و حوصله کن تا با آرامش خاطر به کار خود ادامه بدهی.


خرداد


همیشه امکان پیشرفت و ترقی وجود دارد! در حال حاضر تغییر دادن رژیم غذایی و فعالیت‌های منظم روزانه تنها چیزی است که بهش نیاز دارید. اما هیچ چیز به آن سادگی که باید باشد نیست. پیدا کردن زمان خالی بین تمام قرار ملاقات‌هایتان از آن چیزی که فکر می‌کردید سخت تر است. بی خودی تلاش نکنید! الان بهتر است که به جای اینکه بیخودی تلاش کنید و فرد احمقی نشان داده شوید عقب نشینی کنید.
حافظ :
عاشقان را گر در آتش می‌پسندد لطف دوست تنگ چشمم گر نظر در چشمه کوثر کنم
دوش لعلش عشوه‌ای می‌داد حافظ را ولی من نه آنم کز وی این افسانه‌ها باور کنم
تعبیر:بلند همت و با اراده هستی. دارای طبعی بلند می باشی و همین کافی است. با سخت کوشی و تلاش به نتیجه ی دلخواه می رسی. به دوستان ظاهرالصلاح اعتماد نکن. در کارها تعقل و اندیشه کن.


تیر


شما در کارهایتان کمی مرموزانه و مخفیانه عمل می کنید بهتر است این کار را ترک کنید، زیرا گاهی ساده انگاری و بدون این که مرموزانه رفتار کنید، بهترین سیاست می باشد. شما مسئولیت کارهای زیادی را بر دوش دارید توصیه می کنیم در ابتدا کاری را شروع کنید و به پایان برسانید، سپس کار دیگری را شروع نمایید زیرا اگر همه کارهای را با هم شروع کنید دچار سردرگمی می شوید.
حافظ:
میان مهربانان کی توان گفت که یار ما چنین گفت و چنان کرد
عدو با جان حافظ آن نکردی که تیر چشم آن ابروکمان کرد
تعبیر:انتظاری که از رسیدن به هدف داشتی برآورده نشده است و به آرزوهایت نرسیده ای. با ناله و شکوه هیچ کاری درست نمی شود. نا امید نباش و در روشی که انتخاب کرده ای تجدید نظر کن و با عقل و تدبیر به سوی هدف برو.


 مرداد


شما حس ششم فوق العاده‌ای دارید و می‌توانید حدس بزنید که در آینده چه اتفاقاتی برایتان می‌افتد. اما امروز به مانع دشواری برخورد می‌کنید. حل کردن این مشکل ممکن است خیلی آسان نباشد، آن را نادیده نگیرید که ممکن است همین مشکل برایتان سرنوشت ساز باشد. به جای اینکه دنبال یک راه حل ساده و سریع برایش باشید، سعی کنید یک راه پیدا کنید که شما را در طولانی مدت به راه‌تان برساند.
حافظ :
باد بهار می‌وزد از گلستان شاه و از ژاله باده در قدح لاله می‌رود
حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین غافل مشو که کار تو از ناله می‌رود
تعبیر:بخت و اقبال مساعد به تو روی آورده است. از موقعیت ها به بهترین نحو استفاده کن. مغرور نباش زیرا ممکن است عقل و اندیشه ی تو را از بین ببرد و گمراه شوی. غفلت نکن.


شهریور


در این روزها احساس می‌کنید که کمی‌ نیاز به آرامش در دنیای شخصی و خصوصی خود دارید پس زندگی اجتماعی را برای مدتی رها می‌کنید تا با خودتان تنها باشید. ممکن است بعضی از اطرافیان شما را دست انداخته و شما را مردم گریز بخوانند، وحشت زده نشوید. آنها فقط درک نمی‌کنند که شما قبل از اینکه بخواهید دوباره کاری انجام دهید و به اجتماع بازگردید کمی‌هم نیاز به آرامش و تقویت روح و روان خود دارید.
حافظ:
در پیش شاه عرض کدامین جفا کنم شرح نیازمندی خود یا ملال تو
حافظ در این کمند سر سرکشان بسیست سودای کج مپز که نباشد مجال تو
تعبیر:گردش روزگار به کام تو است و اگر دچار مختصر رنج و غمی شدی، نگران نباش. خونسرد باش و حوصله کن. با همه ی مردم مدارا کن و مغرور نباش. خداوند را شکرگزار باش و قدر نعمات او را بدان و به دیگران محبت کن


مهر


بعضی چیزها ممکن است در طی هفته های گذشته بسیار پیشرفت کرده باشد و باز هم ممکن است خارج از کنترل شوند. خدا را شکر، الان به نظر می‌رسد همه چیز تحت کنترل باشد و اگر شما درگیر ناخواسته درگیر مسئله‌ای شدید مطمئن باشید که به زودی تمام می‌شود. امیدتان به خدا باشد!
حافظ :
وفا مجوی ز کس ور سخن نمی‌شنوی به هرزه طالب سیمرغ و کیمیا می‌باش
مرید طاعت بیگانگان مشو حافظ ولی معاشر رندان پارسا می‌باش
تعبیر:در زندگی، مشکلات فراوان است. سعی کن با صداقت به دوستان خود کمک کنی تا در هنگام سختی به کمک تو بشتابند. ریا و کینه را از خود دور کن و بیهوده در طلب خواسته های محال و دست نیافتنی خود را به زحمت نینداز. به خدا و کمک او اطمینان داشته باش.


آبان


الان زمان این است که با همکاران‌تان تصمیم بگیرید که توان تان را با هم روی یک کار واحد بگذارید تا بهتر به نتیجه دلخواه برسید،‌ این کار گروهی بهتر و سودمندتر از این است که هر کس بخواهد کار خودش را بکند و کاری به دیگران نداشته باشد. شما خیلی راحت می‌توانید با دیگران روابط خصمانه‌ای داشته باشید، اما این روابط برای هیچ کدامتان سودی ندارد. توجه کنید که در کار، دیگران چه پیشنهاداتی می‌دهند و این را هم مدنظرتان قرار دهید که نیازهای شما چیست. سپس می‌توانید تصمیم بگیرید که از کجا شروع کنید.
حافظ:
آن چه او ریخت به پیمانه ما نوشیدیم اگر از خمر بهشت است وگر باده مست
خنده جام می و زلف گره گیر نگار ای بسا توبه که چون توبه حافظ بشکست
تعبیر:از آرزوهای دور و درازی که می تواند تو را اسیر خود کنند دوری کن و بدان که هرچه برای تو پیش می آید خیر است. به لطف و کرم خداوند امیدوار باش . شکر خدا را بجای آور.


آذر


در حالی که به دیگران کمک می‌کنید از فرصت‌هایی که در زندگی دارند استفاده کنند، باز کردن درهای شانس و خوشبختی به روی دیگران تبدیل به سرگرمی ‌و تفریح‌تان شده است!! اما حالا دیدن تمام پتانسیل‌ها سخت تر شده است؛ چرا که هر چیزی نسبت به قبل مایوس کننده تر شده است‌. اما شما زمان‌تان را تلف نکنید، احساس بدبختی نکنید و به خودتان شک نداشته باشید. درعوض هدفی منطقی برای خود تعیین کنید و برای رسیدن به آن کار کنید.
حافظ:
مرا تا عشق تعلیم سخن کرد حدیثم نکته هر محفلی بود
مگو دیگر که حافظ نکته‌دان است که ما دیدیم و محکم جاهلی بود
تعبیر:تنهایی و غم و اندوه را می توانی به شادی تبدیل کنی. با همنشینی با دوستان خوب می توانی راه تازه ای پیش پای خود قرار دهی. عشق و محبت را فراموش نکن


دی


ممکن است این روزها از اینکه نگران و مضطرب باشید از اینکه نمی‌دانید بالاخره از دل تان پیروی کنید یا عقل تان؛ حقایق یک طرف جمع شده‌اند، اما دل شما چیز دیگری می‌گوید. اطلاعاتی که امروز دریافت می‌کنید محکم و مورد اعتماد نیستند. ممکن است آنچه که فکر می‌کنید امروز درست است، فردا اشتباه از آب دربیاید. ممکن است حتی در تضاد با عقایدتان باشد، اما شما به احساس‌تان اعتماد کنید. مطمئن باشید که غریزه شما هیچ وقت گمراه تان نمی‌کند.
حافظ:
چه جرم کرده‌ام ای جان و دل به حضرت تو که طاعت من بی‌دل نمی‌شود مقبول
به درد عشق بساز و خموش کن حافظ رموز عشق مکن فاش پیش اهل عقول
تعبیر:زمانی به هدف و مقصود خود می رسی که صداقت و ایمان داشته باشی. اگر امروز روزگار بر وفق مراد نیست، نا امید و مأیوس نباش. آنچه که خیر است برای تو پیش می آید. حوادث و غم های زندگی، همیشگی و ماندنی نیستند و زودگذرند


 بهمن


حتی اگر امروز یک قرار ملاقات بسیار مهم داشته باشید، ممکن است اتفاقاتی برایتان بیفتد که مجبور شوید آن را به وقت دیگری موکول کنید. شاید شما مسئول باشید که کارهای بیشماری را در اندک زمان یانجام دهید، اما ممکن است انتخاب دیگری نداشته باشید. اگر روال عادی زندگی تان امروز دچار تغییراتی شد و مجبور شدید برنامه‌ریزی دوباره‌ای داشته باشید نگران و مضطرب نشوید. فقط با جریان تغییرات پیش بروید و بهترین کاری که می‌توانید را انجام دهید و مطمئن باشید دیگران نیز شما را حمایت می‌کنند.
حافظ:
به صورت از نظر ما اگر چه محجوب است همیشه در نظر خاطر مرفه ماست
اگر به سالی حافظ دری زند بگشای که سال‌هاست که مشتاق روی چون مه ماست
تعبیر:گرفتار غم و اندوهی و از آن به سادگی رها نخواهی شد. امیدوار باش. سعی و کوشش کن. سهل انگاری را رها کن. این گره به دست خودت باز می شود.


اسفند


برای مدتی بازی و تفریح را رها کنید؛ در این روزها کارهای مهمتری دارید که باید آنها را انجام دهید و زمان هم به سرعت می‌گذرد. خوشبختانه، شما آماده هستید که کارهای لازم را به خوبی انجام دهید، اگرچه کمی‌ آن را به عقب می‌اندازید. افسوس نخورید که زمانی برای خوشی و بازی در این روزها ندارید، اما من به شما روزهای خوب و شادی را نوید می‌دهم که قبل از تعطیلات به استقبال شما خواهند آمد.
حافظ:
نه عمر خضر بماند نه ملک اسکندر نزاع بر سر دنیی دون مکن درویش
بدان کمر نرسد دست هر گدا حافظ خزانه‌ای به کف آور ز گنج قارون بیش
تعبیر:شک و تردید در وجود تو موج می زند. به خاطر مسائل مادی خود را به زحمت نینداز. با انسان های با تجربه مشورت کن تا به هدف خود برسی. پشتکار داشته باش و نا امیدی را رها کن. چنانچه یک بار شکست خوردی، آن شکست را به تجربه ای برای رسیدن به پیروزی تبدیل کن

فال روز پنجشنبه 21 آگوست - 30 امرداد


فروردین


اگر شما اعتقاد داشته باشید زمانی هم نیاز به کمک دیگران دارید آنها از شما سوء استفاده می کنند، نمی توانید خوش اخلاق باشید. وقتی که جذابیت ها و خونگرمی شما تبدیل به عصبانیت می شود، حتی لطف و محبتتان نیز می تواند به کسانی که دوستش دارید صدمه بزند. فراموش نکنید که واکنش شدید نشان دادن اصلاً لازم نیست؛ شما فقط محدودیت های خود راقبول کنید و بعد دست به عمل بزنید
حافظ:
در بیابان فنا گم شدن آخر تا کی ره بپرسیم مگر پی به مهمات بریم
حافظ آب رخ خود بر در هر سفله مریز حاجت آن به که بر قاضی حاجات بریم
تعبیر:قدر لحظات را بدان و بیهوده آنها را به هدر نده. در این راه احساسات را رها کن و به عقل و تدبیر خود تکیه کن. راه سخت و دشواری در پیش داری. از دوستان خیر اندیش کمک بطلب و با آنان مشورت کن. به خدا توکل کن تا آرامش خاطر داشته باشی.


اردیبهشت


ممکن است آماده باشید که با بیان کردن درست و دقیق احساسات تان به دیگران اجازه دهید دقیقا بدانند که شما چه فکر می‌کنید. اما اینها احساسات کاملا پیچیده‌ای هستند، پس آسان نیست که بخواهید آنها را کنترل کنید. آنها با خود جذابیت‌های خیالی بسیاری دارند، تمایلات و ترس‌ها، و هیچ کسی نمی‌تواند اختلاف بین آنها را متوجه شود. با این وجود، ریسک کردن و استفاده از تجربیات تان می‌تواند بین شما و تاثیر اعمال اخیرتان مانع ایجاد کند.
حافظ:
هر دم به خون دیده چه حاجت وضو چو نیست بی طاق ابروی تو نماز مرا جواز
چون باده باز بر سر خم رفت کف زنان حافظ که دوش از لب ساقی شنید راز
تعبیر:غم و غصه ی هجران دوست را تحمل کن و افسرده نباش. به زودی به کام و مراد خود می رسی. صدق و صفا را فراموش نکن تا بتوانی حسن نیت خود را به همه ثابت کنی. ثابت قدم و استوار باش و از طعنه ی حسودان در هراس نباش.

خرداد


امروز ماه برای شما تبدیل به یک چالش شده است، برای اینکه هشتمین خانه تان یعنی خانه مربوط به افراد دیگر را فعال کرده و شما احساس می کنید به جز موضوع های مهم و اساسی حرفی برای گفتن ندارید. البته این نوع فقدان و کمبود بهتان کمک می کند که محدودیت های خود را بشناسید. اگر سعی کنید که شرایط جدید خود را قبول کنید، سدها و موانع از سر راهتان کنار رفته و راه شما باز می شود.
حافظ:
آن که پرنقش زد این دایره مینایی کس ندانست که در گردش پرگار چه کرد
فکر عشق آتش غم در دل حافظ زد و سوخت یار دیرینه ببینید که با یار چه کرد
تعبیر:اگر در کاری که در پیش گرفته ای موفق نشدی، نا امید نباش. سرنوشت هر کس را خداوند رقم می زند. هرچه پیش آید خیر است. با اتکای به خداوند تحمل همه ی مصائب و مشکلات آسانتر می شود. خداوند با صابرین است.

تیر


ماه نشان آسان گیر شما از نظر احساسی دوازدهمین خانه از "تصورات " شما را تقویت می‌کند، با این حال این وضعیت می‌تواند شما را از رسیدن به چیزهایی که می‌خواستید بازدارد. ممکن است در رابطه با صمیمیت و نزدیکی که در آرزویش بودید کاملا روشن و واضح بیندیشید، اما با یک موشکافی و بررسی دقیق ، به نظر می‌رسد دیگر این فرصت از دست رفته باشد. اگر مایلید زمانی را به این اختصاص دهید که درباره آن چیزهایی که می‌خواهید صحبت کنید. ممکن است دیگران بیشتر از شما مشتاق باشند که رهبری شان را بعهده بگیرید.
حافظ:
شب رحلت هم از بستر روم در قصر حورالعین اگر در وقت جان دادن تو باشی شمع بالینم
حدیث آرزومندی که در این نامه ثبت افتاد همانا بی‌غلط باشد که حافظ داد تلقینم
تعبیر:وفا و محبت را سرلوحه ی اعمال خود قرار داده ای. هم صحبتی با خردمندان و پیران دانا را رها نکن تا به تو گزندی نرسد. از تجربیات آنان استفاده کن تا به سعادت برسی. به فکر جمع کردن مال و ثروت نباش. عشق و محبت بالاترین سرمایه ی زندگی است.


مرداد


اکنون زمان بسیار خوبی برای ثبت نام در یک رشته جدید درسی یا در دست گرفتن و خواندن کتاب جدیدی درباره فلسفه است، یا اصلا می توانید دیدگاه جدیدی در زمینه سیاست برای خود ایجاد کنید یا انگیزه های دینی خود را تقویت کنید. خوشبختانه، شما این توانایی را دارید که ایده های خود را با افکار قدیمی خود تطابق داده و آنها را با هم هماهنگ کنید بدون اینکه بنیادهای عقلانی شما را تهدید کنند. همچنان ذهن خود را برای دریافت ایده های جدید باز بگذارید و این موقعیت خوب را برای بسط دادن ذهن تان از دست ندهید.
حافظ:
ترسم که روز حشر عنان بر عنان رود تسبیح شیخ و خرقه رند شرابخوار
حافظ چو رفت روزه و گل نیز می‌رود ناچار باده نوش که از دست رفت کار
تعبیر:حسرت گذشته را مخور. آنچه که از دست داده ای به زودی پیدا خواهد شد. مال و منال دنیوی زودگذر است و دائمی نیست. بهتر است که قانع باشی و زندگی آسوده و آرامی در پیش بگیری.


شهریور


عملگرا بودن امروز سراغ شما می‌اید با این حال شما می‌توانید آنقدر عملگرا باشید که بلند نظری خود را از دست بدهید. ممکن است زمانیکه بحرانی را در لحظه حال اداره می‌کنید موثر و کارآمد باشید اما نمی‌توانید آینده دور را ببینید. به جای تلاش برای اینکه کنترل داشتن بر همه مسائل و اینکه بخواهید همه چیز را مدیریت کنید اجازه دهید دیگران نظرات خود را نیز بیان کنند تا در به تحقق رساندن برنامه بلندمدتی که دارید شما را یاری رسانند. در هفته آینده می‌توانید برای اهداف تان مجهز تر شوید.
حافظ:
آن کو تو را به سنگ دلی کرد رهنمون ای کاشکی که پاش به سنگی برآمدی
گر دیگری به شیوه حافظ زدی رقم مقبول طبع شاه هنرپرور آمدی
تعبیر:به زودی دوران غم و هجران سپری می شود و به آرزوهای خود می رسی. با مهر و محبت، بهتر می توانی به مقصود خود دست یابی. اگر تردید و هراس را از خود دور کنی، موفقیت حتمی است. مراقب سخنان و رفتار خود باش.


مهر


طلبیدن صداهای خوشایند ایده خوبی به نظر می رسد، اما اگر بخواهید مسیرتان را نادرست انتخاب کنید و پیش بروید خود را در میان اشتباهات خنده داری غرق می کنید. راحت است که فرض کنید که هر چیزی به خودی خود درست می شود، اما این تصور امکان پذیر نمی شود مگر اینکه شما کارتان را بدرستی به انجام برسانید. درباره کاری که قولش را داده بودید تجدیدنظر کنید و درباره کاری که در بخش شما احتیاج چندانی به تلاش ندارد مذاکره کنید.
حافظ:
اسیر عشق شدن چاره خلاص من است ضمیر عاقبت اندیش پیش بینان بین
کدورت از دل حافظ ببرد صحبت دوست صفای همت پاکان و پاکدینان بین
تعبیر:دروغ و ریا آفت و بلای راه عشق است. اگر واقعاً به هدف و مقصود خود ایمان داری صداقت و درستی خود را آشکار کن. از متکبران و خودپسندان دوری کن و از دوستی با آنان منصرف شو. با کسی که تو را واقعاً دوست دارد صمیمی و بی ریا باش.


آبان


سخت است که امروز گام استواری در محل کار بردارید و سپس آن راه را ادامه دهید. در عوض ممکن است اول کارهای زیادی انجام دهیدولی در آن زمان بدون اینکه پیشرفتی حاصل کنید درجا می‌زنید. اگر این چرخه متناوب در تمام روز ادامه داشت ریتم خودش را بدست خواهد آورد. به جای تلاش برای تغییر این روند فقط زمانی را که دارید برای تفکر درباره تلاش های پی در پی هدر می‌دهید کاهش دهید.
حافظ:
کو پیک صبح تا گله‌های شب فراق با آن خجسته طالع فرخنده پی کنم
این جان عاریت که به حافظ سپرد دوست روزی رخش ببینم و تسلیم وی کنم
تعبیر:کاری را که در پیش داری به پایان برسان و از انجام آن منصرف نشو. به عقل و درایت خود تکیه کن و به سخنان مردم گوش فرا نده تا در تصمیم خود متزلزل و مردد نشوی. به خداوند تکیه کن تا در کارها موفق شوی.

آذر


شما امروز تصویر روشنی از خواسته های خود دارید ولی با وجود اینکه ماه در نشانه شما قرار می گیرد، الزاماً کار درستی نیست که آرزوهای خود را به زبان بیاورید. مشکل اصلی این است که یکی از اطرافیانتان در حالی که حتی در بهترین شرایط با شما خوب همکاری نمی کند، در خوشی هایتان هم شرکت نمی کند. بعضی از روزها بهتر است که احساس هایتان را مخفی نگه دارید.
حافظ:
از دست رفته بود وجود ضعیف من صبحم به بوی وصل تو جان بازداد باد
حافظ نهاد نیک تو کامت برآورد جان‌ها فدای مردم نیکونهاد باد
تعبیر:به نصایح بزرگان و مشفقان گوش فرا ده. ناراحتی و اندوهی که وجود تو را تهدید می کند برطرف و نابود می شود. از عزیزی به تو پیامی خواهد رسید. وجود صادق و بی ریای تو در کارها به تو کمک خواهد کرد.

دی


سیاره حاکم شما عطارد امروز فاصله زیادی با ژوپیتر ایجاد می‌کند، به شما این امکان را می‌دهد که استعداد و هوش خود را بکار گرفته و راه خود را از گوشه تاریکی شروع کنید. در یک نگاه ممکن است نگران شوید که دارید در راهی می‌روید که شما را به دام بیندازد. اما بعد از بررسی‌های دقیق، می‌فهمید که می‌توان این موقعیت را به فرصتی تبدیل کرد که قدرت مثبت اندیشی تان را به دیگران اثبات کند. اجازه ندهید تا موانع شما را از راه تان بازدارند؛ برعکس از آنها برای تقویت نیروی تان استفاده کنید.
حافظ:
فلک چو دید سرم را اسیر چنبر عشق ببست گردن صبرم به ریسمان فراق
به پای شوق گر این ره به سر شدی حافظ به دست هجر ندادی کسی عنان فراق
تعبیر:با وجود تمام سختی ها و ناکامی ها، امید خود را از دست نده. اگر به هدف و مقصود خود ایمان داری، صبور و شکیبا باش. همه ی غم ها و ناکامی ها پایانی جز شادی و وصال ندارند. امید داشته باش.


بهمن


شما می خواهید بدانید که احساسات تان ثابت و بدون تناقض هستند یا نه. چرا که می خواهید فعالیت هایتان بر اساس و پایه واقعیت شکل بگیرند. متاسفانه امروز شما در حالیکه اطلاعات بیشتری جممع می کنید احساسات تان نیز تغییر می کنند. به جای سرسختی کردن و پافشاری کردن بر روی دیدگاه هایتان، درحالیکه روز می گذرد واکنش های شما نسبت به گذشته کمتر قابل پیش بینی هستند. تا موقعی که مجبور نشده اید هیچ تصمیم بلند مدتی نگیرید؛ جوابی که حالا می دهید لزوماً آخرین جواب شما نخواهد بود.
حافظ:
در شب قدر ار صبوحی کرده‌ام عیبم مکن سرخوش آمد یار و جامی بر کنار طاق بود
شعر حافظ در زمان آدم اندر باغ خلد دفتر نسرین و گل را زینت اوراق بود
تعبیر:دوستی نسبت به تو بی مهر شده است. سعی کن ریشه ی اختلاف را بشناسی و چشم او را با حقیقت آشنا سازی. کمی از غرور خود کم کن تا بهتر بتوانی چاره اندیشی کنی. در راه عشق صابر و پر حوصله باش و به هرچه پیش آید راضی باش.

اسفند


شما در مورد کارهایی که باید انجام دهید نظرات درستی دارید و این باعث می‌شود در محل کار به عنوان یک قهرمان شناخته شوید. علاوه بر این شما قادرید که فکر و ذهن تان را برای این بگذارید که نیازهای خود را شناخته و رویاهای خود را به واقعیت تبدیل کنید. اما به خود مغرور نشوید؛ اگر این کار را بکنید، برنامه ریزی‌های کوچکی که اخیرا داشته اید نتیجه معکوس خواهند گرفت و شما را با اوضاعی آشفته مواجه خواهند کرد. بهترین همکاری و مساعدت شما این است که تا جایی که می‌توانید در لحظه حال زندگی کرده و از آن نهایت استفاده را می‌برید.
حافظ:
من خاکی که از این در نتوانم برخاست از کجا بوسه زنم بر لب آن قصر بلند
باز مستان دل از آن گیسوی مشکین حافظ زان که دیوانه همان به که بود اندر بند
تعبیر:با تمام وجود به هدف خود پایبند باش و آن را رها نکن. به کمک خداوند امید داشته باش تا مأیوس و نا امید نشوی. صبر و تحمل داشته باش و استقامت کن.

قبل از هر کار ، آن را در ذهنمان انجام دهیم


معرفی کامل اعضاء

سنگ های مرمر زندگی

می گویند در زمان های دور، پسری بود که به اعتقاد پدرش هرگز نمی توانست با دستانش کار با ارزشی انجام دهد. این پسر هر روز به کلیسایی در نزدیکی محل زندگی خود می رفت و ساعت ها به تخته سنگ مرمر بزرگی که در حیاط کلیسا قرار داشت خیره می شد و هیچ نمی گفت!

روزی شاهزاده ای از کنار کلیسا عبور می کرد و پسرک را دید که به این تخته سنگ خیره شده است و هیچ نمی گوید. از اطرافیان در مورد پسر پرسید، به او گفتند که او چهار ماه است هر روز به حیاط کلیسا می آید و به این تخته سنگ مرمر خیره می شود و هیچ نمی گوید.
شاهزاده دلش برای پسرک سوخت. کنار او آمد و اهسته به پسرک گفت: جوان به جای بیکارنشستن و زل زدن به این تخته سنگ، بهتر است برای خود کاری دست و پا کنی و آینده خود را بسازی.
پسرک در مقابل چشمان حیرت زده شاهزاده، مصمم و جدی به سوی او برگشت و در چشمانش خیره شد و محکم و متین پاسخ داد: من همین الان در حال کار کردن هستم! و بعد دوباره به تخته سنگ خیره شد.
شاهزاده از جا برخاست و رفت.... چند سال بعد به شاهزاده خبر دادند که آن پسرک از آن تخته سنگ یک مجسمه با شکوه از حضرت داوود ساخته است. مجسمه ای که هنوز هم جزو شاهکارهای مجسمه سازی دنیا به شمار می آید.
نام آن پسر « میکل آنژ » بود.




مجسمه داود میکل آنژ امروز،  پانصدساله است و این در حالی است که این تندیس نفیس  پنج متری اکنون، همان قدر معروف است که در سال 1504 بود.مجسمه داود میکل آنژ هر ساله بیش از دو میلیون جهانگرد را از اقصی نقاط جهان در شهر فلورانس گرد هم می آورد تا نظاره گر هیبت و مهارت میکل آنژ در هنر پیکرتراشی باشند.این مجسمه پنج متر ارتفاع دارد و از آنجایی که از یک بلوک حجیم مرمر تراشیده شده ، وزنی قریب به 6 تن دارد. آنتونیو پائولوچی که مسئولیت نظارت بر موزه های شهر فلورانس را برعهده دارد با اشاره به این که زانوان مجسمه داوود در خلال همه این سالها به خاطر وزن زیاد آسیب دیده بود گفت: ظاهراً میکل آنژ به هنگام تراشیدن آن بیشترین وزن را در قسمت بالا تنه مجسمه اعمال کرده بود.» با این حال به گفته بسیاری از جهان گردان تنها جذابیت این مجسمه در ابعاد ظاهری آن نیست، بلکه در پیام نمادین آن است. این مجسمه نمادی از بزرگترین دستاورد یکی از برترین هنرمندان تاریخ است. از سوی دیگر به اعتقاد برخی کارشناسان «مجسمه حضرت داوود» بود که میکل آنژ را در فهرستی از بهترین هنرمندان عصر رنسانس قرارداد. مجسمه داوود در طول همه این سالها مصون و سالم ماند و سرانجام در سال 2004 شسته و به مناسبت پانصدمین سال تولدش با ظاهری آراسته برای مردم به نمایش گذاشته شد. 

داوود سبز در آسمان آبی: این مجسمه برنزی داوود به همان طرح میکل‌آنژ است که توسط شاگردانش ساخته شده




درسی از جان استفان آکواری بازنده ماراتن


در سال 1968 مسابقات المپیک در شهر مکزیکوسیتی برگزار شد. در آن سال مسابقه دوی ماراتن یکی از شگفت انگیزترین مسابقات دو در جهان بود. دوی ماراتن در تمام المپیک ها مورد توجه همگان است و مدال طلایش گل سرسبد مدال های المپیک. این مسابقه به طور مستقیم در هر 5 قاره جهان پخش می شود.

 کیلومتر آخر مسابقه بود دوندگان رقابت حساس و نزدیکی با هم داشتند. نفس های آنها به شماره افتاده بود، زیرا آن ها 42 کیلومتر و 195 متر مسافت را دویده بودند. دوندگان همچنان با گام های بلند و منظم پیش می رفتند. چقدر این استقامت زیبا بود ...

 هر بیننده ای دلش می خواست که این اندازه استقامت و توان داشته باشد. دوندگان، قسمت آخر جاده را طی کردند و یکی پس از دیگری وارد استادیوم شدند. استادیوم مملو از تماشاچی بود و جمعیت با وارد شدن دوندگان، شروع به تشویق کردند. رقابت نفس گیر شده بود و دونده شماره ... چند قدمی جلوتر از بقیه بود. دونده ها تلاش می کردند تا زودتر به خط پایان برسند و بالاخره دونده شماره ... نوار خط پایان را پاره کرد...

استادیوم سراپا تشویق شد. فلاش دوربین های خبرنگاران لحظه ای امان نمی داد و دونده های بعدی یکی یکی از خط پایان گذشتند و بعضی هاشان بلافاصله بعد از عبور از خط پایان چند قدم جلوتر از شدت خستگی روی زمین ولو شدند.

 اسامی و زمان های به دست آمده نفرات برتر از بلندگوها اعلام شد. نفر اول با زمان دو ساعت و ... در همین حال دوندگان دیگر از راه رسیدند و از خط پایان گذشتند...

 در طول مسابقه دوربین ها بارها نفراتی را نشان داد که دویدند، از ادامه مسابقه منصرف شدند و از مسیر مسابقه بیرون آمدند. به نظر می رسید که آخرین نفر هم از خط پایان رد شده است. داوران و مسوولین برگزاری می روند تا علائم مربوط به مسابقه ماراتن و خط پایان را جمع آوری کنند. جمعیت هم آرام آرام استادیوم را ترک می کنند. اما...

بلند گوی استادیوم به داوران اعلام میکند که خط پایان را ترک نکنند. گزارش رسیده که هنوز یک دونده دیگر باقی مانده. همه سر جای خود برمی گردند و انتظار رسیدن نفر آخر را می کشند. دوربین های مستقر در طول جاده تصویر او را به استادیوم مخابره میکنند.

از روی شماره پیراهن او اسم او را می یابند « جان استفن آکواری » است دونده سیاه پوست اهل تانزانیا، که ظاهرا برایش مشکلی پیش آمده، لنگ می زد و پایش بانداژ شده بود. 20 کیلومتر تا خط پایان فاصله داشت و احتمال این که از ادامه مسیر منصرف شود زیاد بود. نفس نفس می زد. احساس درد در چهره اش نمایان بود. لنگ لنگان و آرام می آمد ولی دست بردار نبود. چند لحظه مکث کرد و دوباره راه افتاد. چند نفر دور او را می گیرند تا از ادامه مسابقه منصرفش کنند ولی او با دست آنها را کنار می زند و به راه خود ادامه می دهد.

 داوران طبق مقررات حق ندارند قبل از عبور نفر آخر از خط پایان محل مسابقه را ترک کنند. جمعیت هم همان طور منتظر است و محل مسابقه را با وجود اعلام نتایج ترک نمی کند. جان هنوز مسیر مسابقه را ترک نکرده و با جدیت مسیر را ادامه می دهد. خبرنگاران بخش های مختلف وارد استادیوم شده اند و جمعیت هم به جای اینکه کم شود زیادتر می شود ...

 جان استفن با دست های گره کرده و دندان های به هم فشرده و لنگ لنگان، اما استوار، همچنان به حرکت خود به سوی خط پایان ادامه می دهد او هنوز چند کیلومتری با خط پایان فاصله دارد آیا او می تواند مسیر را به پایان برساند؟ خورشید در مکزیکوسیتی غروب می کند و هوا رو به تاریکی می رود.

بعد از گذشت مدتی طولانی، آخرین شرکت کننده دوی ماراتن به استادیوم نزدیک می شود، با ورود او به استادیوم جمعیت از جا برمی خیزد. چند نفر در گوشه ای از استادیوم شروع به تشویق می کنند و بعد انگار از آن نقطه موجی از کف زدن حرکت می کند و تمام استادیوم را فرا می گیرد. نمی دانید چه غوغایی برپا می شود.

 40 یا 50 متر بیشتر تا خط پایان نمانده او نفس زنان می ایستد و خم می شود و دستش را روی ساق پاهایش می گذارد، پلک هایش را فشار می دهد نفس می گیرد و دوباره با سرعت بیشتری شروع به حرکت می کند. شدت کف زدن جمعیت لحظه به لحظه بیشتر می شود. خبرنگاران در خط پایان تجمع کرده اند. وقتی نفرات اول از خط پایان گذشتند، استادیوم اینقدر شور و هیجان نداشت. نزدیک و نزدیک تر میشود و از خط پایان می گذرد. خبرنگاران، به سوی او هجوم می برند نور پی در پی فلاش ها استادیوم را روشن کرده است؛ انگار نه انگار که دیگر شب شده بود. مربیان حوله ای بر دوشش می اندازند. او که دیگر توان ایستادن ندارد، می افتد ...

 آن شب مکزیکوسیتی و شاید تمام جهان از شوق حماسه جان، تا صبح نخوابید. جهانیان از او درس بزرگی آموختند و آن اصالت حرکت، مستقل از نتیجه بود. او یک لحظه به این فکر نکرد که نفر آخر است. به این فکر نکرد که برای پیشگیری از تحمل نگاه تحقیرآمیز دیگران به خاطر آخر بودن میدان را خالی کند. او تصمیم گرفته بود که این مسیر را طی کند، اصالت تصمیم او و استقامتش در اجرای تصمیمش باعث شد تا جهانیان به ارزش جدیدی توجه کنند ارزشی که احترامی تحسین برانگیز به دنبال داشت.

 فردای مسابقه مشخص شد که جان از همان شروع مسابقه به زمین خورده و به شدت آسیب دیده است. او در پاسخگویی به سوال خبرنگاری که پرسیده بود، چرا با آن وضع و در حالی که نفر آخر بودید از ادامه مسابقه منصرف نشدید؟ ابتدا فقط گفت: برای شما قابل درک نیست و بعد در برابر اصرار خبرنگار ادامه داد: مردم کشورم مرا 5000 مایل تا مکزیکوسیتی نفرستاده اند که فقط مسابقه را شروع کنم، مرا فرستاده اند که آن را به پایان برسانم.

 داستان « جان استفن آکواری » از آن پس در میان تمام ورزشکاران سینه به سینه نقل شد.

حالا آیا یادتان هست که نفر اول برنده مدال طلای همان مسابقه چه کسی بود ؟!!

یک اراده قوی بر همه چیز حتی بر زمان غالب می آید.


فال روز چهارشنبه 20 آگوست - 29 امرداد


فروردین


شما اعتقاد دارید یکی از مسیرهایی که برای تمام کردن کارهایتان باید طی کنید به روابط تان بستگی دارد. درحال حاظر شما کارهایی که باید انجام دهید را تجزیه و تحلیل می کنید، اگر شما برای خود اهداف کوتاه مدت تعیین کرده باشید می توانید به مقصد برسید. به جای اینکه در شک و بدبینی سیر کنید، جمله « من می توانم » را مدام به کار برید.
حافظ :
المنه لله که چو ما بی‌دل و دین بود آن را که لقب عاقل و فرزانه نهادیم
قانع به خیالی ز تو بودیم چو حافظ یا رب چه گداهمت و بیگانه نهادیم
تعبیر:به توانایی های ذاتی خود تکیه کن. راه پیشرفت برای تو باز است. با تدبیر و تأمل قدم در راه بگذار و از سد مشکلات بگذر. بیهوده به سخنان بی پایه و اساس اعتماد نکن. به عقل و اراده ی خود ایمان داشته باش


اردیبهشت


امروز صحبت کردن در مورد تمایلات شخصیتان می تواند برایتان دردسرساز باشد. جالب است که کار کردن با واقعیت ها برای شما راحت تر است. اکنون که ماه در برج سنبله قرار گفته است شما را از درگیر شدن با مسائل حقوقی باز می دارد. به حسهای خودتان توجه کنید اما بر پایه عقلانیت کار کرده و نسبت به داده های بی اساس بی توجه باشید.
حافظ:
بر بساط نکته دانان خودفروشی شرط نیست یا سخن دانسته گو ای مرد عاقل یا خموش
ساقیا می ده که رندی‌های حافظ فهم کرد آصف صاحب قران جرم بخش عیب پوش
تعبیر:در برابر سختیها و مشکلات استقامت کن و روحیه ی خود را نباز. دنیا را سخت نگیر. دل به خدا بسپار و توکل کن تا روحیه ای قوی داشته باشی. غم های خود را آشکار نکن تا روحیه ی خانواده و اطرافیان را از بین نبری. عاقبت اندیش باش و در هرکار با عقل و خرد کار کن.


خرداد


این روزها سازماندهی کردن افکارتان برای آینده مایه تفریح و سرگرمی‌تان شده است. اخیرا تجربیاتی داشته‌اید که شما را از عادت‌ها و ساختارهای قدیمی‌تان آزاد کرده‌اند. حالا شما باید به مراحل بعدی بروید، ولی شخصی از راه می‌رسد که با دادن جواب "منفی" جلوی پایتان سنگ می‌اندازد. از طرف دیگ شما فقط انتظار دارید جواب مثبت بشنوید! الان دیگر وقت سئوال و جواب کردن نیست!! خودتان دست به کار شده و شروع به کار کنید.
حافظ :
طوطیان در شکرستان کامرانی می‌کنند و از تحسر دست بر سر می‌زند مسکین مگس
نام حافظ گر برآید بر زبان کلک دوست از جناب حضرت شاهم بس است این ملتمس
تعبیر:به زودی پیامی به تو می رسد که حاکی از پایان هجران و دوری است. صبر و استقامت کلید و رمز موفقیت تو است. هرکس به اندازه ی توانایی خود می تواند زندگی کند پس با حسرت به زندگی دیگران نگاه نکن و به خدا توکل کن.


تیر


ایده شما برای ماجراجویی و رفتن به تعطیلات امروز تغییر کرده و بیشتر به وظایف قبلی خود در محل کار می‌پردازید. شاید قبلا فکر می‌کردید که می‌توانید با تردستی از مسئولیت‌هایتان فرار کنید، اما امروز با ناراحتی در می‌یابید که راه‌های فرارتان بسته شده‌اند. سعی نکنید برای جبران کردن اشتباهات برنامه‌های خود را کنسل کنید، چرا که این ایده خیلی زود اثرش را از دست می‌دهد. پس صبر کنید تا انرژی از دست رفته را دوباره به دست آورید.
حافظ:
بگشا بند قبا تا بگشاید دل من که گشادی که مرا بود ز پهلوی تو بود
به وفای تو که بر تربت حافظ بگذر کز جهان می‌شد و در آرزوی روی تو بود
تعبیر:با خلق خوش، دوستان زیادی را به خود جلب می کنی. ریا و دروغ را از خود دور کن. از موفقیت های خود دچار غرور کاذب نشو تا شکست نخوری. دوستان را برای روزهای آینده نگه دار تا تنها نباشی.


مرداد


شما می‌توانید احساس کنید که طی دو ماه آینده با مشکلات پیچیده‌ای روبرو خواهید شد، اما شاید آمادگی این را نداشته باشید که در زندگی تان تغییرات اساسی بدهید. در حقیقت شما باید از بحث‌های مهم در مورد مشکلاتی که هیچ راه حل صریح و واضحی برایشان وجود ندارد، دوری کنید. به یاد داشته باشید شما امروز می‌توانید بدون اینکه تصمیم نهایی بگیرید، تفکرات معنوی خود را عمیق تر و ژرف تر بسازید.
حافظ :
چشم من در ره این قافله راه بماند تا به گوش دلم آواز درا بازآمد
گر چه حافظ در رنجش زد و پیمان بشکست لطف او بین که به لطف از در ما بازآمد
تعبیر:بشارت باد که شاهد مقصود را در بر خواهی گرفت و دنیا به کام تو خواهد چرخید. دوستان را فراموش نکن. به زودی دشمنی ها به دوستی مبدل می شود


شهریور


وقت شما تمام شده است و کارهای عقب مانده خیلی زیادی برای انجام دادن دارید! شاید ظاهراً هنوز مهلت داشته باشید، ولی شما باید بتوانید روی تمام آنها با هم کار کنید. شما احساس می‌کنید از سوی کسانی که می‌توانند بهتان کمک کنند حمایت نمی‌شوید، اما اجازه ندهید این حس حرکت شما به سوی ایده‌هایتان را متوقف کند
حافظ:

سحر کرشمه چشمت به خواب می‌دیدم زهی مراتب خوابی که به ز بیداریست
دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ که رستگاری جاوید در کم آزاریست
تعبیر:رسیدن به هدف کار آسانی نیست. صداقت و ایمان می تواند انسان را در راه رسیدن به مقصود یاری کند. ریاکاری را از خود دور کن که نتیجه ای برای تو ندارد. با مردم به خوبی و انسانیت رفتار کن

مهر


امروز احساسات شدید شما می تواند باعث به وجود آمدن اتفاقات ناراحت کننده ای شود، مخصوصاً اگر شما از دست افراد دیگر عصبانی شوید و احساسات خود را با آنها درمیان نگذارید. اگر شما به دوستانتان بگویید که در فکرتان چه می گذرد اولین قدم را برداشته اید، اما اگر هیچ کاری انجام ندهید احتمال ندارد مشکل رفع بشود. این سخن به معنی این نیست که شما مجبورید که هرچیزی آنها گفتند قبول کنید. به جای یک عملکردشتابزده، استفاده کردن از استارتژی ای که برای حل کردن مشکلات بلند مدت استفاده می شود، بیشترین فایده را خواهد داشت.
حافظ :
چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک
چون بر حافظ خویشش نگذاری باری ای رقیب از بر او یک دو قدم دورترک
تعبیر:اراده ای قوی و محکم داری و همین برای تو کافی است. در مواقع سختی ثابت قدم و با اراده هستی. اخلاص و صداقت به همراه اراده ی محکم، راه گشای تو خواهد بود. مطمئن باش که به مقصود خود می رسی هرچند که گاهی مشکلات، راه تو را سد کنند.

آبان


شما اعتقاد دارید که اگر اصلاً تاریکی و هیچ چیز مبهمی وجود نداشته باشد - و یا حداقل هرکس یک چراغ قوه دستش بگیرد و در ظلمات و تاریکی آن را روشن کند!! - شما شادتر خواهید شد. حالا شما تصمیم گرفته اید وقتی که قدرت آنها کم می شود خودتان رازها را کشف کنید. یادتان باشد که اصلاً خوب نیست از اعتماد دیگران سوءاستفاده کنید.
حافظ:
زهره سازی خوش نمی‌سازد مگر عودش بسوخت کس ندارد ذوق مستی میگساران را چه شد
حافظ اسرار الهی کس نمی‌داند خموش از که می‌پرسی که دور روزگاران را چه شد
تعبیر:با غم و غصه، هیچ کاری درست نمی شود. همچنین با دست روی دست گذاشتن چیزی جز اتلاف و هدر دادن وقت بدست نمی آید. نا امیدی آفتی بزرگ است. آن را از خود دور کن و به خود متکی باش و اراده ای محکم داشته باش.


آذر


شما می‌خواهید دیدگاه مثبت و خوش بینانه خود را حفظ کنید، اما امروز هیچ چیز به آن اندازه که در ظاهر به نظر می‌رسد خوب و زیبا نیست. حالا شما باید انرژی بیشتری صرف نشان دادن چهره مثبتی بکنید که پیش از این به خاطرش خودتان را خسته کرده بودید. مطمئنا اگر بتوانید به هر چیزی که مانع از لذت بردنتان شده است پایان دهید، اوضاع بهتر می‌شود. لازم نیست تظاهر کنید؛ چرا که دیگران شما را همان طوری که هستید قبول دارند.
حافظ:
منعم مکن ز عشق وی ای مفتی زمان معذور دارمت که تو او را ندیده‌ای
آن سرزنش که کرد تو را دوست حافظا بیش از گلیم خویش مگر پا کشیده‌ای
تعبیر:با تمام وجود به کار خود ادامه بده تا به مقصود برسی. صبر و تحمل داشته باش و با آرامش به کار خود ادامه بده.


دی


شما امروز با کمک منطق تان می توانید دیدگاه خوبی حاصل کنید. اما این بدین معنی نیست که شما به رویاهایتان اجازه ایجاد کردن یه رابطه دوستانه ایده آل تر می دهید. هم اکنون بهترین استراتژی برای شما این است که در عین حال که روابط عادی خود را حفظ می کنید، تسلیم عشق نشوید.
حافظ:
ز شوق نرگس مست بلندبالایی چو لاله با قدح افتاده بر لب جویم
بیار می که به فتوی حافظ از دل پاک غبار زرق به فیض قدح فروشویم
تعبیر:شک و دودلی را از خود دور کن و بدون تفکر و اندیشه کاری را شروع نکن. در هر کار صداقت و درستی را پیشه کن و از ریاکاری و ریاکاران دوری کن. خود را به دست سرنوشت نسپار و کار امروز را به فردا نینداز


بهمن


شما به دلیل پیغام‌های درهم برهم و پیچیده‌ای که تا به حال دریافت کرده‌اید گیج و آشفته شده‌اید. برای یک لحظه همه چیز از هم پاشیده می‌شود، سپس فقط چند دقیقه بعد اوضاع به حالت اول بازمی‌گردد. باوجود اینکه شما به طور ناخودآگاه در تلاش برای رفع ایرادها هستید، ولی احتمالاً مشکلی به وجود خواهد آمد. به جای این کار تغییراتی که می‌توانید ایجاد کنید را در نظر بگیرید و سپس تا فردا صبر کنید و ببینید اوضاع چقدر بهتر می‌شود!
حافظ:
زرد است و آه دردآلود عاشقان را دوای رنجوری
بگذر از نام و ننگ خود حافظ ساغر می‌طلب که مخموری
تعبیر:با تظاهر و ریا نمی توان به جایی رسید. در هر کاری صداقت لازمه ی کار است. بهتر است اول نقائص خود را برطرف سازی و سپس محکم و استوار به دنبال هدف خود بروی. جوانب کار را بسنج و به خود مغرور نباش تا اشتباهی از تو سر نزند.


اسفند


شما امروز می‌توانید با یک دیدگاه تازه و جدید به اتفاقاتی که پیرامونتان رخ می‌دهد نگاه کنید. ایده‌های ناب و تازه تان در محل کار دوستانتان را شگفت زده خواهد کرد، چرا که شما امروز قالب‌ها را شکسته‌اید و ظاهراً دیدگاه‌های جدیدی به دست آورده‌اید. اگر ایده‌ای داشتید، به خاطر ترس یا قضاوت‌های منفی دیگران از آن صرف نظر نکنید. به تنهایی کارهای که مثبتی که در نظر دارید را انجام دهید و اجازه دهید دیگران هم بفهمند که چه فکری دارید
حافظ:
به تخت گل بنشانم بتی چو سلطانی ز سنبل و سمنش ساز طوق و یاره کنم
ز باده خوردن پنهان ملول شد حافظ به بانگ بربط و نی رازش آشکاره کنم
تعبیر:توقعات بی جا و آرزوهای دست نیافتنی را از سر خود بیرون کن و عاقلانه بیندیش. در زندگی میانه رو باش تا دچار مشکل و سختی نشوی. شجاع باش و از ناملایمات زندگی، خود را نباز

هلندی ۹۱ ساله مدال دولت اسرائیل را پس فرستاد


هنک زانولی مدال 'نیکوکاری ملل' را سه سال پیش از دولت اسرائیل گرفته بود



یک هلندی که به خاطر پناه دادن به یک کودک یهودی در جریان جنگ جهانی دوم از اسرائیل نشان افتخار گرفته بود، بعد از کشته شدن چند نفر از اقوام دورش در حملات اسرائیل به غزه مدالش را پس داد.

هنک زانولی ۹۱ ساله در نامه‌ای به سفارت اسرائیل در لاهه اعلام کرد که بیش از این نمی‌تواند این مدال را برای خود نگه دارد.

به گفته آقای زانولی، خانه یکی از اقوام دورش در حمله اف-۱۶‌های اسرائیلی ویران شده و شش عضو خانواده کشته شده‌اند.

آقای زانولی و مادرش در سال ۲۰۱۱ مدال "نیکوکاری ملل" را به دلیل پناه دادن به یک کودک یهودی در خانه‌شان بین سال‌های ۱۹۴۳ تا ۱۹۴۵ از اسرائیل دریافت کردند.

این مدال به غیریهودی‌هایی داده می‌شود که جانشان را برای حفاظت از یهودیان در جریان حمله نازی‌ها به خطر انداختند.

آقای زانولی در نامه‌اش که در روزنامه اسرائیلی هاآرتص چاپ شده نوشت "نگه داشتن این مدال دولت اسرائیل در شرایط فعلی توهین به چهار نسل از خانواده‌ای است که شش نفر از اعضایش را در غزه از دست داده است".

آقای زانولی، وکیل بازنشسته که از منتقدان سرسخت عملیات اخیر اسرائیل در غزه است، هشدار داده که چنین اقداماتی می تواند به محکومیت ارتکاب "جنایات جنگی و جنایت علیه بشریت" منجر شود.

او گفته به دلیل کهولت سن نمی‌تواند شخصا مدال را برگرداند و به همین دلیل آن را برای سفارت اسرائیل در هلند پست کرده است.

کلاهبرداری در روز روشن؟ فریب مارک روی تخم‌مرغ را نخورید


ایسنا : بیش از ۴۰ درصد تخم‌مرغ‌ها تنها با اسم مرغداری و تاریخ انقضای بعضا دروغی پرینت می‌شوند و دانه‌ای ۵۰ تومان گران‌تر از تخم‌مرغ‌های معمولی فروخته می‌شوند در حالیکه مرغدار برای پرینت کردن فقط دانه‌ای دو تومان هزینه کرده که البته اطلاعات اغلب آنها نادرست و دروغین است.

به گزارش ایسنا، تخم‌مرغ‌هایی که در حال حاضر به عنوان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار در مغازه‌ها عرضه می‌شوند را می‌توان نوعی سوءاستفاده دلالان و تولیدکنندگان تلقی کرد چراکه تنها با درج نام مرغداری و تاریخ انقضای بعضا دروغی، موجب جلب اطمینان مصرف‌کننده از سلامت محصول می‌شوند.

تفاوت شایانی میان تخم‌مرغ شناسنامه‌دار و تخم‌مرغی که تنها نام مرغداری و تاریخ انقضا روی آن درج می‌شود وجود دارد چراکه نظارتی روی تخم‌مرغ‌های صرفا پرینت شده نیست و تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار پروسه طولانی را به منظور تایید سلامت یک محصول طی می‌کنند که این امر باعث افزایش 50 درصدی قیمت تخم‌مرغ شناسنامه‌دار و بسته‌بندی شده با تخم‌مرغ‌های معمولی شده است.

اما چیزی که در این جا جالب توجه است افزایش 50 تومانی قیمت هر دانه تخم‌مرغ صرفا پرینت شده است که تنها تاریخ انقضا و نام مرغداری روی آن درج شده است و از آنجاکه نظارتی به درج صحت تاریخ انقضای تخم‌مرغ نمی‌شود و در هر مرغداری که صرفا وسیله پرینت کردن را داشته باشد این امر بدون هیچ نظارتی صورت می‌گیرد، می‌توان گفت این افزایش قیمت نوعی کلاهبرداری است.

در همین راستا فرزاد طلاکش - دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران - با اشاره به تفاوت درج پرینت و شناسنامه‌دار بودن تخم‌مرغ به ایسنا گفت: در بسیاری از مرغداری‌ها به منظور جلب اطمینان مصرف‌کننده، بدون نظارت هیچ متولی و مقام مسئولی روی تخم‌مرغ تاریخ انقضا و نام مرغداری درج می‌شود اما این درحالی است که فلسفه شناسنامه‌دار بودن تخم‌مرغ بسیار متفاوت‌تر از این موضوع است.

وی ادامه داد: این باور در میان مردم به وجود آمده که تخم‌مرغ پرینت‌دار ضامن سلامت محصول است اما باید عنوان کرد که درج پرینت هیچ ضمانتی بر سلامت محصول ندارد و این مساله تنها موجب سوءاستفاده برخی از دلالان شده تا بتوانند تخم‌مرغ را گران‌تر عرضه کنند.

طلاکش با بیان اینکه درج پرینت روی هر دانه تخم‌مرغ تنها دو تومان برای مرغداری هزینه بر می‌دارد، اظهار کرد: این مساله که تخم‌مرغ 300 تومانی با درج پرینت 350 تومان به منظور جلب اطمینان مصرف کننده در بازار عرضه می‌شود تنها عاملی بر افزایش بی‌دلیل قیمت تخم مرغ است.

تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار چه مشخصاتی دارند؟

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران با بیان اینکه 98 مرکز مجاز شناسنامه‌دار کردن تخم‌مرغ در کل کشور وجود دارد، گفت: برخی از این انجمن‌ها وابسته به مرغداری هستند به طوری که هر مرغداری مجوز‌دار می‌تواند تخم‌مرغ تولیدی خود را با نظارت ویژه‌ای دارای شناسنامه کند.

وی ادامه داد: برخی دیگر از مراکز به صورت واحدهای مستقلی با اخذ مجوز از سازمان دامپزشکی و وزارت جهاد کشاورزی مشغول به فعالیت هستند.

طلاکش در خصوص نحوه فعالیت این مراکز گفت: اولین مرحله انتقال تخم‌مرغ از محل تولید تا بازار جداسازی پر، مدفوع مرغ، کود، مگس یا تخم‌مرغ‌های ترک خورده است؛ به طور کلی می‌توان گفت تخم‌مرغ‌های آلوده را از سایر تخم‌مرغ‌ها جدا می‌کنند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران میزان صدمه و آسیب به تخم‌مرغ را در فصول گرم سال چندین برابر عنوان و اظهار کرد: در فصول گرم 20 تا 25 درصد از تخم‌مرغ‌ها از رده خارج می‌شوند.

وی اظهار کرد: در مرحله بعدی تخم‌مرغ‌ها را از نظر اندازه یکنواخت می‌کنند؛ به طوری که تخم‌مرغ‌های ریز از تخم‌مرغ‌های درشت جدا می‌شوند.

طلاکش با بیان اینکه تخم‌مرغ‌های شناسنامه‌دار از نظر کیفیت و سلامت دارای تضمین بسیاری هستند، گفت: در این واحدها تخم مرغ‌ها توسط دکتر دامپزشک و از طریق نورپردازی کنترل کیفی می‌شوند و در آخر پرینت مشخصات تخم مرغ از قبیل تاریخ انقضا و پروانه بهره وری در آن درج می شود.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران ادامه داد : مصرف کننده می‌تواند با خیال راحت از سلامت تخم مرغ آن را مصرف کنند و تمام مراکز شناسنامه دار کردن تخم مرغ اگر مشکلی برای محصول پیش آید مسئولیت آن را به عهده می‌گیرند.

تخم‌مرغ شناسنامه‌دار 50 تومان و تخم‌مرغ بسته‌بندی شده 50 درصد گران‌تر از تخم‌مرغ‌های معمولی

وی با اشاره به تفاوت قیمت تخم مرغ شناسنامه دار با سایر تخم مرغ‌ها گفت: هر دانه تخم مرغ شناسنامه‌دار 20 تا 50 تومان گران‌تر از تخم‌مرغ ساده است اما اگر در بسته‌بندی قرار بگیرد قیمت آن 50 درصد اضافه می‌شود.

طلاکش علت این گرانی را سرمایه گذاری واحد های شناسنامه دار کردن تخم مرغ برای دامپزشک و سایر موارد عنوان و اظهار کرد: اگر مردم می خواهند کالای با سلامت را خریداری کنند باید هزینه آن را بپردازند که این مساله نیز حق طبیعی هر فردی محسوب می شود که از سلامت غذایی محصول مصرفی خود اطمینان داشته باشد.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران گفت در کل کشور تنها هشت درصد از تخم مرغ‌ها به صورت دانه‌ای و دو درصد به صورت بسته بندی شناسنامه دار پرینت شده واقعی هستند اما متاسفانه بیش از 40 درصد تخم مرغ ها تنها با اسم مرغداری و تاریخ انقضای بعضا دروغی پرینت شده هستند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران با بیان اینکه حضور دلال ها و واسطه‌ها در بازار مصرفی تخم‌مرغ افزایش پیدا کرده است، گفت: این امر باعث شده تخم مرغ به قیمت واقعی خود فروخته نشود و تولید کنندگان متحمل ضرر و زیان شوند.

وی یکی از مزایای شناسنامه دار کردن تخم مرغ را درج قیمت روی تخم مرغ عنوان و اظهار کرد : این مساله می تواند تاثیر زیادی در جلوگیری از نوسان قیمت متخم مرغ در فصول مختلف داشته باشد.

افزایش 120 تومانی هر دانه تخم‌مرغ از مرغداری تا بازار!

طلاکش ادامه داد: قیمت واقعی تخم مرغ 350 تومان است اما از مرغدار 180 تومان خریداری و 300 تومان در بازار عرضه می شود که در این میان تنها دلال ها سود می‌برند.

دبیر انجمن صنفی تخم‌مرغ شناسنامه‌دار ایران راهکار خود را برای حل این موضوع اعلام قیمت واقعی تخم مرغ به مردم عنوان و اظهار کرد: باید اطلاع رسانی شود که قیمت واقعی هر کیلوگرم تخم مرغ 3800 تومان است تا اگر در ماه‌های آینده که از فصول گرم خارج شدیم این افزایش قیمت موجب ناراحتی مردم نشود.

وی با بیان اینکه در حال حاضر قیمت تمام شده تخم مرغ کیلویی 4800 تومان است، گفت: با احتساب سود 19 درصدی برای مرغدار تخم مرغ تخم مرغ باید از درب مرغداری تا بازار خرده فروشی کیلویی 5712 تومان عرضه شود.

به گزارش ایسنا، سال گذشته دبیر کانون سراسری انجمن‌های صنفی پرورش‌دهندگان مرغ تخم‌گذار اعلام کرد به منظور حذف واسطه‌گری‌ها و سودجویی‌ها در بازار، قیمت هر دانه تخم مرغ روی آن درج می شود و همه مرغدارانی که قادر به حک کردن قیمت روی هر عدد تخم‌مرغ هستند می‌توانند در این طرح وارد شوند که با توجه به زیرساخت‌های موجود بیش از 60 درصد مرغداران امکان اجرای این طرح را داشتند اما این طرح به دلیل ناهماهنگی‌های به وجود آمده اجرایی نشد و به امسال موکول شد اما هنوز نیز این امر به سرانجام نرسیده است و همچنان جا پای دلالان و واسطه‌ها در بازار تخم مرغ محکم است.

فال روز سه شنبه 19 آگوست - 28 امرداد


فروردین


مشکلات خود را سیاستمدارانه حل کنید و از بازگو کردن آنها بدیگران بپرهیزید. اطلاع یافتن سایرین از مسائل و مشکلات زندگی شما نه تنها کمکی در جهت رفع آن مشکلات بشما نخواهد کرد بلکه بی جهت مسائل خصوصی زندگی شما را فاش خواهد نمود.
حافظ:
خوش برآ با غصه‌ای دل کاهل راز عیش خوش در بوته هجران کنند
سر مکش حافظ ز آه نیم شب تا چو صبحت آینه رخشان کنند
تعبیر:موقعیت را غنیمت بدان و از آن استفاده کن. رنج و مصیبت، عاقبت به خوشی خواهد انجامید. نا امیدی را از خود دور کن تا به مقصود برسی.


اردیبهشت


اکثر متولدین این ماه برای ساختن زندگی بهتر دست به تلاش میزنند و البته بسیاری نیز به نتیجه مطلوب میرسند و عده ای هم با بن بست هایی روبرو میشوند که نباید نا امید شوند و همچنان به تلاش خود ادامه دهند. خانم های متولد اردیبهشت سخت نکته بین و مشکل پسند هستند و البته این نوع و شیوه زندگی نتایج خوبی نیز ببار میاورد بشرط اینکه به حد افراط و تفریط نرسد
حافظ:
بنده پیر خراباتم که لطفش دایم است ور نه لطف شیخ و زاهد گاه هست و گاه نیست
حافظ ار بر صدر ننشیند ز عالی مشربیست عاشق دردی کش اندربند مال و جاه نیست
تعبیر:رنج و مصیبت را فقط با پایداری و استقامت و امید می توان تحمل کرد. باید فقط به خداوند روی آوری و با دعا و نیایش حوادث را از خود دور کنی. به متکبران و ریاکاران روی نیاور زیرا گره ای از کار تو نمی گشایند.


خرداد


از نظر مالی تا هنگامی که از رفع کامل گرفتاریهای مالی مطمئن نشده اید، دست به ولخرجی نزنید. از سرمایه گذاریها و ریسکهای مالی که نتیجه شان برایتان مبهم است، خودداری نمائید. با دیدار دوستان دوران کودکی خوشحالیتان فوق العاده خواهد بود.
حافظ:
حباب را چو فتد باد نخوت اندر سر کلاه داریش اندر سر شراب رود
حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز خوشا کسی که در این راه بی‌حجاب رود
تعبیر:عاقبت اندیش باش. به پیروزی های زودگذر اکتفا نکن. قدری به توانایی های خود فکر کن. به اندازه ی تاب و توان خود مسئولیت پذیر باش. غرور و نخوت بدترین دشمن تو است.


تیر


یک مساله ی فوق العاده پیش آمده است و شما را به خود مشغول کرده است آنچنان که ممکن است حتی شما را از انجام کاری مهم باز دارد. وظایف و مسئولیت خود را در هیچ شرایطی فراموش نکنید.
حافظ:
زین قصه هفت گنبد افلاک پرصداست کوته نظر ببین که سخن مختصر گرفت
حافظ تو این سخن ز که آموختی که بخت تعویذ کرد شعر تو را و به زر گرفت
تعبیر:به زودی شاهد مقصود را در بر خواهی گرفت و به مراد خود خواهی رسید. در امر ازدواج بسیار موفق خواهی شد. یار و همسر مناسب و دلخواهی خواهی گرفت. کاری را که در پیش گرفته ای رها نکن و به سرانجام برسان


مرداد


به خاطر داشته باشید که همه چیز در زندگی به همکاری کمک و حس نسبت به دیگران بستگی دارد بنابراین امروز افراط نکنید. البته باید به اهداف خودتان به خوبی فکر کنید اما به خاطر داشته باشید که دیگران هم نهایت سعی خودشان را می کنند هر چند اگر ایده های آنها به خوبی مال شما نباشد.
حافظ:
بنده آصف عهدم دلم از راه مبر که اگر دم زنم از چرخ بخواهد کینم
بر دلم گرد ستم‌هاست خدایا مپسند که مکدر شود آیینه مهرآیینم
تعبیر:بهتر است که از اطرافیان حیله گر و دو رو کناره گیری کنی تا بیشتر از این گرفتار مصیبت و بلا نشوی. این کار را هر زمان انجام دهی سود و فایده برده ای. به خداوند تکیه کن تا قلبت آرامش پیدا کند. صبور باش. دوران رنج به زودی تمام خواهد شد.


شهریور


مدت زمانی است که با خود و دلتان در حال ستیز هستید! اگر اینطور است، توجه داشته باشید که مار گزیده اگر از ریسمان سیاه و سفید نترسد دوباره و از همان نقطه گزیده خواهد شد. پس قبل از اینکه احساس آن هم از نوع ظاهری، بر عقل و منطق شما غالب شود. با نگاهی به گذشته و کنکاش در شرایط فعلی، نسبت به درستی ابزار تمایل عاشقانه “طرف مقابل” که میگوید، برای او فقط خود شما مطرح هستید، بیشتر فکر کنید. در این زمان شما تحت فشار قرار خواهد گرفت تا پاسخ مثبت را دریافت کنید.
حافظ:
بر رهگذرت بسته‌ام از دیده دو صد جوی تا بو که تو چون سرو خرامان به درآیی
حافظ مکن اندیشه که آن یوسف مه رو بازآید و از کلبه احزان به درآیی
تعبیر:در کاری که می خواهی انجام بدهی دقت کن و عجولانه تصمیم نگیر تا خدای ناکرده پشیمان نشوی. به سخنان هر کس گوش فرا نده. آنها را با دقت سبک و سنگین کن. غمگین و ناامید نباش. به مراد و مطلوب خود می رسی اگر با احتیاط و عاقلانه رفتار کنی


مهر


اگر احساس می کنید زندگی تان عادی شده است و دنیا بی ارزش است اکنون دوباره تصمیم بگیرید تا دوباره از نو شروع کنید و انرژی های تاز به دست آورید.نتیجه آن رسیدن به هدفی تازه مثبت است . بنابراین هر چه زودتر مسائل بی ارزش و بی اهمیت را کنار بگذارید بهتر است.
حافظ:
بادت به دست باشد اگر دل نهی به هیچ در معرضی که تخت سلیمان رود به باد
حافظ گرت ز پند حکیمان ملالت است کوته کنیم قصه که عمرت دراز باد
تعبیر:از کاری که در پیش گرفته ای نادم و پشیمان نباش و دو دلی و تردید به خود راه نده. نتیجه هرچه باشد به خیر و صلاح تو است


آبان


امروز برای اینکه بتوانید وقت کافی برای استراحت کردن داشته باشید، باید حتماً در اول صبح مشکلات شخصی خود را حل کنید. امروز یک نفر کاری را بهتان پیشنهاد می‌کند که به نظرتان خیلی عالی می آید، اما درست نیست قبل از تحقیق و بررسی کردن جواب مثبت دهید. این اتفاق می‌تواند زندگیتان را از این رو به آن رو کند، اما تا وقتی که در مورد این کار به طور کامل تحقیق نکرده‌اید هیچ اقدامی نکنید.
حافظ:
سحر کرشمه چشمت به خواب می‌دیدم زهی مراتب خوابی که به ز بیداریست
دلش به ناله میازار و ختم کن حافظ که رستگاری جاوید در کم آزاریست
تعبیر:رسیدن به هدف کار آسانی نیست. صداقت و ایمان می تواند انسان را در راه رسیدن به مقصود یاری کند. ریاکاری را از خود دور کن که نتیجه ای برای تو ندارد. با مردم به خوبی و انسانیت رفتار کن


آذر


اگر احساس می کنید زندگی تان عادی شده است و دنیا بی ارزش است اکنون دوباره تصمیم بگیرید تا دوباره از نو شروع کنید و انرژی های تاز به دست آورید.نتیجه آن رسیدن به هدفی تازه مثبت است . بنابراین هر چه زودتر مسائل بی ارزش و بی اهمیت را کنار بگذارید بهتر است
حافظ:
در پیش شاه عرض کدامین جفا کنم شرح نیازمندی خود یا ملال تو
حافظ در این کمند سر سرکشان بسیست سودای کج مپز که نباشد مجال تو
تعبیر:گردش روزگار به کام تو است و اگر دچار مختصر رنج و غمی شدی، نگران نباش. خونسرد باش و حوصله کن. با همه ی مردم مدارا کن و مغرور نباش. خداوند را شکرگزار باش و قدر نعمات او را بدان و به دیگران محبت کن


دی


آماده هستید تا برای چیزهایی که برایتان ارزش دارد بجنگید. اما امیدوارم به آن جا کشیده نشود.با وجود این مجبور هستید که از دیدگاه یا اعتقادات خود دفاع کنید و در حال انجام این کار باید با دقت فکر کنید که چرا آنرا انجام می دهید. از آن جایی که این برج بر پول های شما که در آن با دیگران شریک هستید اثر می گذارد شما و شریک زندگی اتان به دنبال چیز بزرگی هستید مانند خرید ماشین جدید و یا مبلمان جدید.
حافظ:
دلا منال ز بیداد و جور یار که یار تو را نصیب همین کرد و این از آن دادست
برو فسانه مخوان و فسون مدم حافظ کز این فسانه و افسون مرا بسی یادست
تعبیر:فقط با اتکا به اعتماد به نفس می توانی به مقصود برسی. سخن مدعیان را گوش نکن. اگر به سعی و کوشش و هدف خود ایمان داری، دیگر صبر جایز نیست و فرصت ها را غنیمت بدان


بهمن


زحمت شما زیاد میشود، و این مقدمه ای برای حرکتتان در یک مسیر دلخواه است. فعالیتهای فرهنگی میتواند اصل وجودی شما را به اطرافیان بشناساند، ضمن آنکه خودتان را نیز خوشحال میکند. اگر تصمیم گیری راجع به فعالیتهای اقتصادی خود را کمی به تعویق بیندازید، به نفع شما خواهد بود. به طور کلی طالع شما در زمینه امور عاطفی و فرهنگی روشن است. یک نفر خیال دارد شما را متوجه خودش کند، با چشمانی باز اطراف خود را بنگرید.

حافظ:
خدا را رحمی ای منعم که درویش سر کویت دری دیگر نمی‌داند رهی دیگر نمی‌گیرد
بدین شعر تر شیرین ز شاهنشه عجب دارم که سر تا پای حافظ را چرا در زر نمی‌گیرد
تعبیر:ریا و دروغ را رها کن تا اعتماد مردم را جلب کنی. صداقت و درستی را پیشه ی خود ساز تا بهتر به هدف خود دست یابی. دوستان و ناصحان خیراندیش را از خود نرنجان زیرا در هر کار به کمک فکری دیگران احتیاج پیدا می کنی


اسفند


این طور به نظر می آید که درگیریهای چند روز اخیر پیروزی با شما بوده است. برای بهره وری هر چه بیشتر از این موفقیت برنامه های مالی و خانوادگی خود را تنظیم کنید. به زودی شادی بزرگی به شما خواهد رسید.
حافظ:
سخن عشق نه آن است که آید به زبان ساقیا می ده و کوتاه کن این گفت و شنفت
اشک حافظ خرد و صبر به دریا انداخت چه کند سوز غم عشق نیارست نهفت
تعبیر:در زندگی با احتیاط رفتار کن و مراقب سخنان خود باش. سخن حق را با ملایمت و آرامی می توان به کرسی نشاند. هرکسی را محرم اسرار خود قرار نده و عاقبت اندیش باش

فال روز دوشنبه 18 آگوست - 27 امرداد


فروردین


فکر نکنید که شما قادر به فهمیدن عکس العمل دیگران هستید. به جای اینکه کلمات تان را سبک و سنگین کنید آنها را به زبان بیاورید، اما طوری صحبت کنید که مهربانی و انعطاف پذیریتان را به دیگران نشان دهید. آنها برای شنیدن حرف های شما بیش از اندازه از خودشان شور و شوق نشان می دهند، اما اگر بفهمند که شما با آنها مخالفید به حرف هایتان اهمیتی نمی دهند.
حافظ:
گر ببینم خم ابروی چو محرابش باز سجده شکر کنم و از پی شکرانه روم
خرم آن دم که چو حافظ به تولای وزیر سرخوش از میکده با دوست به کاشانه روم
تعبیر:اگر از گرفتاری های زندگی خلاص شدی بهتر است که از آنجا تجربه بیندوزی و عاقلانه رفتار کنی. در کارها زود تصمیم نگیر و عاقبت اندیش باش. از تجربیات خود و دیگران به نحو احسن استفاده کن.

اردیبهشت


با وجود اینکه ممکن است در رابطه با رابطه اخیری که دارید امیدوار باشید،‌ احساسات تان تحریک شده است و باعث شده تا هر اتفاقی که امروز می‌افتد را بسیار مهمتر فرض کنید. شما ترجیح می‌دهید تا اکنون ملودرام‌های زندگی تان را به حداقل برسانید، اما به نظر می‌رسد آنها شما را هر کجا که می‌روید تعقیب می‌کنند. به جای تلاش برای جلوگیری از اینکار،‌سعی کنید دریچه قلب تان را باز بگذارید تا احساسات خود را بیان کرده و از این طریق به آرامش برسید.
حافظ :
بجز ثنای جلالش مساز ورد ضمیر که هست گوش دلش محرم پیام سروش
رموز مصلحت ملک خسروان دانند گدای گوشه نشینی تو حافظا مخروش
تعبیر:در راه رسیدن به مقصود، شجاع و صادق باش. تزویر و ریا را از خود دور کن زیرا به نتیجه ای نخواهی رسید. شک و تردید در این کار جایز نیست زیرا عاقبت به مقصود خود خواهی رسید.

خرداد


امروز امکان دارد شما بیش از اندازه روی ایده ای پافشاری کنید، که این موضوع آنقدرها هم که فکر می کردید برایتان خوب نیست. اگر شخصی با اطلاعات کافی بهتان پیشنهاد داد که فرضیه و یا ایده شما زیاد هم خوب نیست، سعی نکنید نقش سخنران و نصیحت کننده را بازی کنید. در عوض سعی کنید که از حرف هایی که خودتان می زنید درس بگیرید. اصلاح کردن یک بازی به مراتب بهتر از دفاع کردن از آن است.
حافظ:
حال ما در فرقت جانان و ابرام رقیب جمله می‌داند خدای حال گردان غم مخور
حافظا در کنج فقر و خلوت شب‌های تار تا بود وردت دعا و درس قرآن غم مخور
تعبیر:روزگار رنج و حرمان تمام می شود و دوران خوشی و شادکامی به زودی فرا می رسد. امروز اگر دچار رنج و سختی شده ای، فردا نتیجه ی مطلوب را بدست خواهی آورد. صبر و تحمل کلید خوشبختی تو است. به خداوند امید داشته باش و دعا را فراموش نکن.

تیر


شما اغلب قادرید که زندگی آینده خود را تصور کنید واین خلق و خوی شما را از دیگران متمایز می‌کند. به هر حال ماه کامل سازگار و موافق نشان تان به شما یادآوری می‌کند که باید یک پای خود را در آینده گذاشته و دیگری را در لحظه حال! از این طریق، می‌توانید آرزوهای خستگی ناپذیر خود را برای فردایی بهتر و آینده نوع بشر ادامه دهید، اما در روند کار واقع بین باشید و انتظار زیادی نداشته باشید!
حافظ:
تا چو مجمر نفسی دامن جانان گیرم جان نهادیم بر آتش ز پی خوش نفسی
چند پوید به هوای تو ز هر سو حافظ یسر الله طریقا بک یا ملتمسی
تعبیر:آنچه که سد راه تو شده است، بی فکری و سهل انگاری است. پی به ارزش و توانایی های خود نبرده ای. اکنون غم و حسرت فایده ای ندارد. آینده را دریاب و با تعمق و تعقل، دوباره سعی و تلاش کن. از پیله ی غم و اندوه بیرون بیا و کمی به خود و خانواده ات بیندیش.

امرداد


ممکن است امروز نسبت به روز قبل احساس پریشانی و نگرانی بیشتری کنید چرا که به نظر می رسد اوضاع به پایداری و ثبات دیروز نیستند، اما این به معنی این نیست که هر چیز کوچکی ناپایدار به نظر می رسد؛ فقط به این معنی است که شما امکان تغییر و تحول را در فضا می بینید و این شما را نگران می کند. به جای اینکه مدام سعی کنید تا از شرایط غیر قابل اجتناب جلوگیری به عمل آورید، تصور کنید که اگر نتوانید شرایط به روال گذشته برگردانید، باید چه بکنید.
حافظ :
هزار عقل و ادب داشتم من ای خواجه کنون که مست خرابم صلاح بی‌ادبیست
بیار می که چو حافظ هزارم استظهار به گریه سحری و نیاز نیم شبیست
تعبیر:راه رسیدن به مقصود مشکل و ناهموار است اما با پشت گرمی به دعا و سعی و کوشش مشکل تو حل می شود. رسیدن به سعادت ساده و آسان نیست و سعی و تلاش و ثبات قدم می خواهد.

شهریور


شما امروز از سر و صدا گیج و پریشان نمی شوید. در حقیقت، امروز حتی برایتان راحت تر است که از مسیر تنگ و محدود و اختصاصی به سمت اهداف پیش بروید. در واقع امروز روزی است که شانس با شما یار است و به هر جا که بخواهید می رسید. پس امکانات خود را دست بالا گرفته و حرکت کنید و مطمئن باشید که به نتیجه می رسید. به یاد داشته باشید، هیچ راه کوتاه و میان بری وجود ندارد. آهسته و استوار پیش رفتن شما را به مقصودتان می رساند.
حافظ:
جان بیمار مرا نیست ز تو روی سال ای خوش آن خسته که از دوست جوابی دارد
کی کند سوی دل خسته حافظ نظری چشم مستش که به هر گوشه خرابی دارد
تعبیر:همراه هر خوشی و شادی رنج و حسرت است. باید آن را تحمل کرد. از دوری دوست در رنج و عذابی. راه رسیدن به او دشوار نیست. اگر عاشقی، صادق باش و ریا و تزویر را از خود دور کن. قدر لحظه ها و فرصت ها را بدان


مهر


ممکن است امروز نیز به دنبال تمام کردن کارهای ناتمام دیروز باشید اما زیاد دوست ندارید امروز این کار را بکنید. حتی اگر برنامه‌ای دارید آسان نیست که امروز متمرکز باشید چرا که ذهن تان سرگردان است چرا که در حال خیال پردازی در مورد کمی‌استراحت و آرامش در میان کارتان هستید. اما بهتر است وظایف قبلی تان را انجام دهید زیرا ممکن است فردا فرصت این کار را پیدا نکنید.
حافظ :
ز پرده کاش برون آمدی چو قطره اشک که بر دو دیده ما حکم او روان بودی
اگر نه دایره عشق راه بربستی چو نقطه حافظ سرگشته در میان بودی
تعبیر:در انتظار رسیدن به مقصود و آرزو به سر می بری. نا امید نباش. در سایه ی سعی و تلاش، به نتیجه ی دلخواه می رسی. صبر داشته باش که خداوند با عاشقان و صابران است.

آبان


شما امروز توانایی این را دارید که قدم به عقب برداشته و به گذشته خود نگاهی بیندازید، بنابراین می توانید دقیقاً بفهمید که در چه جایگاهی قرار دارید و چه چیزهایی دارید. ماه وارد دومین خانه شما که به مسائل مالی اختصاص دارد می شود و توجه شما را از سوی نیازهای معنوی به سمت نیازهای مادی و دنیوی برمی گرداند. در حال حاضر بهترین کار این است که به موضوعات ساده تر روی بیاورید.
حافظ:
تا بر دلش از غصه غباری ننشیند ای سیل سرشک از عقب نامه روان باش
حافظ که هوس می‌کندش جام جهان بین گو در نظر آصف جمشید مکان باش
تعبیر:در دوستی، صداقت داشته باش. پیوند مهر و دوستی صمیمانه با دیگران بر قرار کن. برای رسیدن به آرزوها باید سعی و تلاش کنی و رنج و مشکلات را تحمل نمایی. به خداوند توکل داشته باش.

آذر


دیدار ماه از نشان شما نشان دهنده این است که تا دو روز احساسات شما شدت می‌یابند، با این حال تغییراتی که در حال تجربه کردن شان هستید می‌تواند مهم بماند. ممکن است در رابطه با ناشناخته‌ها هراسان باشید و با چسبیدن به عادات یا رابطه‌های قدیمی به آن واکنش نشان دهید اما آ نها دیگر نیاز شما را تامین نمی‌کنند. اما این درباره این نیست که دیگران را نادیده بگیرید و نسبت به احساسات شان بی اعتنا باشید؛‌ بلکه باید روشی اتخاذ کنید که نیروی تان را تقویت کنید تا منجر به تکامل شما شود.
حافظ:
به تاج هدهدم از ره مبر که باز سفید چو باشه در پی هر صید مختصر نرود
بیار باده و اول به دست حافظ ده به شرط آن که ز مجلس سخن به درنرود
تعبیر:به دنبال هوا و هوس مرو. در کاری که در پیش داری عاقبت اندیش باش و لجبازی را رها کن. جوانب کار را بسنج. هر آرزو و هدفی را نمی توان مفید و خوب دانست. بهتر است که با دقت و مشورت با دیگران راه های تازه ای را امتحان کنی.

دی


ممکن است شما اعتقاد داشته باشید که قهرمان جایگاه های میان راه هستید که می تواند به راحتی حمایت شود. شما واقعا مایل هستید با چشم اندازهای خود با کسی دیگر شریک شوید، اما هر کلامی که شما بگویید ممکن است باعث ایجاد اختلاف و درگیری شود و طرف مقابل را خشمگین کند، حتی اگر قصد شما این نباشد که باعث ایجاد این تعارض شوید. به یاد داشته باشید، ایده های شما فقط یک راه برای رسیدن به رویکرد و موقعیت است، پس اگر ایده ها و افکار دیگران با شما اختلاف داشت به افکارشان احترام بگذارید.
حافظ :
لب پیاله ببوس آنگهی به مستان ده بدین دقیقه دماغ معاشران تر کن
پس از ملازمت عیش و عشق مه رویان ز کارها که کنی شعر حافظ از بر کن
تعبیر:ایمان و اعتقاد خود را نسبت به کاری که در پیش داری از دست نده و بر سعی و تلاش خود بیفزای تا به نتیجه ی دلخواه و مطلوب خود برسی. ریا را از وجود خود دور کن. آینده ی خوب و موفقیت آمیزی در پیش رو داری.

بهمن


شما فکر می کنید که زیادی نسبت به دیگران حساسیت نشان می دهید، اما آنها به هیچ وجه این موضوع را متوجه نشده اند. آنها در حالیکه نسبت به قبل بیشتر شما را کنترل می کنند به شما توجه می کنند. به کارهای قبلی تان نگاهی بیندازید، برای اینکه کاری کرده اید که باعث شده دیگران پیام هایی نامفهومی را از طرف شما دریافت کنند و این موضوع باعث شده که آنها فعالیت های شما را سوء تعبیر کنند. فقط سعی کنید که متظاهر نباشید، هرکس به زودی خودش حقیقت را خواهد فهمید.
حافظ:
بلبل عاشق تو عمر خواه که آخر باغ شود سبز و شاخ گل به بر آید
غفلت حافظ در این سراچه عجب نیست هر که به میخانه رفت بی‌خبر آید
تعبیر:دل به لذت زودگذر دنیوی نبند. بلندپرواز نباش. اراده ای قوی می تواند تو را به آرزوهایت برساند. به خداوند توکل کن و از او مدد بجوی تا آرامش خاطر داشته باشی.

اسفند


ممکن است این روزها با شخصی از نزدیکان تان احساس ناراحتی کنید اگر چه ممکن است این احساس پریشانی و اضطراب مستقیما به این شخص ربطی نداشته باشد. در واقع شما ممکن است از هر کسی که حد و مرزهای احساسی تان زیر پا بگذارد احساس ناراحتی کنید. ممکن است دوست داشته باشید که در وهله اول احساسات تان را برای خودتان نگاه دارید اما بعداز ظهر شرایطی پیش خواهد آمد که مجبور می‌شوید احساسات خود را با دیگران در میان بگذارید.
حافظ:
چو غنچه بر سرم از کوی او گذشت نسیمی که پرده بر دل خونین به بوی او بدریدم
به خاک پای تو سوگند و نور دیده حافظ که بی رخ تو فروغ از چراغ دیده ندیدم
تعبیر:راه رسیدن به هدف، دشوار است اما غیر ممکن نیست. اگر از مشکلات نترسی و ناامید نشوی، به هدف خود می رسی. در این راه به خداوند توکل کن تا آرامش داشته باشی.

فال روز یکشنبه 17 آگوست - 26 مرداد


فروردین


زندگی شما همیشه با تخیلات بسیار همراه است واین می تواند باعث شود تلاش کنید تا آنها را تحقق بخشید یا اینکه در رویاهایتان غرق شوید.اما اکنون تبدیل رویا و تصور به واقعیت می تواند با مشکلات بسیار همراه باشد چرا که شما همواره از این می ترسید که اهدافی که برای رسیدن به موفقیت داشتید به سرانجام نرسند. اینکه از خود بپرسید که چه می خواهید شروع خوبی است، اما مهمتر این است که زمان را از دست ندهید و با شجاعت پیش بروید
حافظ:
نیل مراد بر حسب فکر و همت است از شاه نذر خیر و ز توفیق یاوری
حافظ غبار فقر و قناعت ز رخ مشوی کاین خاک بهتر از عمل کیمیاگری
تعبیر :برای رفع مشکلات با تدبر و تعقل کار کن. دوستانه می توانی در حل مشکلات خود اقدام کنی. از خصومت و دشمنی بپرهیز. به آنچه که داری قانع باش تا محتاج نا جوانمردان نشوی. در روزگار سعادت به یاد دیگران باش و خدا را فراموش نکن. برای رسیدن به آرزو، به عقل و اراده ی خود تکیه کن و از خداوند کمک بطلب.


اردیبهشت


امروز می خواهید با سخت کردن کار، همه را تحت تاثیر قرار دهید اما راه ساده تر این است که با گفتگو سعی کنید مشکلات را برطرف نمایید. ممکن است بین اهداف دور دست خود و نیازهایی که الان دارید، ناسازگاری بوجود بیاید و شرایط را برای تصمیم گیری سخت نماید. اکنون بهترین زمان برای ساکت بودن و تفکر کردن می باشد و بهتر است به ندای درونی خود گوش دهید.
حافظ:
برو معالجه خود کن ای نصیحتگو شراب و شاهد شیرین که را زیانی داد
گذشت بر من مسکین و با رقیبان گفت دریغ حافظ مسکین من چه جانی داد
تعبیر :غم و اندوهی وجود تو را در بر گرفته است. خالصانه به درگاه خداوند روی بیاور و امیدوار باش تا موفق شوی. راز خود را با هر کس در میان نگذار و دوستان واقعی خود را بشناس.


خرداد


شما امروز می توانید به اتفاقاتی که خارج از کنترل شماست به سرعت واکنش نشان داده و خودتان نیز از این کار لذت ببرید. شما این اعتقاد را دارید که می خواهید با جریانی که هم اینک بوجود آمده همراه باشید و اجازه دهید به پیش برود اما کمی سخت است که انعطاف پذیری خود را حفظ نمایید. اگر حاضر شده که به یک دنیای ناشناخته وارد شوید، با کمال تعجب خواهید دید که خیلی از کارها به صورت خودکار انجام خواهند شد
حافظ:
آلودگی خرقه خرابی جهان است کو راهروی اهل دلی پاک سرشتی
از دست چرا هشت سر زلف تو حافظ تقدیر چنین بود چه کردی که نهشتی
تعبیر :به آنچه که داری قانع باش. از هدف و مقصود خود دور شده ای و غمگین و ناراحتی. غم و ناراحتی را رها کن و دل به تقدیر بسپار. آنچه خیر است، پیش می آید. برای آرزوهای ناممکن و دور و دراز، خود را به رنج و زحمت مینداز. در انتخاب دوست دقت بیشتری کن تا ندامت و پشیمانی گریبانگیرت نشود.


تیر


شما از بی هدفی و تنبلی در روزهای تعطیل لذت می‌برید،‌اما امروز روزی کاملا متفاوت است چرا که شما مسئولیت اجتماعی‌ای دارید که باید به پا خیزید و رهبری گروهی را بر عهده بگیرید. خواه شما نقشی در جامعه داشته باشید یا کلیسا،‌ یا خانواده، دیگران به شما به عنوان فردی خلاق و مدبر می‌نگرند. آنها را ناامید نکنید؛ تمرکز خود را بر عالی ترین خوبی‌ها جمع کنید،و ‌به جای اینکه نگران باشید که ممکن است روش تان اشتباه باشد، به این بندیشید که ممکن است این بهترین هدیه ای باشد که شما به دیگری می‌دهید.
حافظ:
نجوید جان از آن قالب جدایی که باشد خون جامش در رگ و پی
زبانت درکش ای حافظ زمانی حدیث بی زبانان بشنو از نی
تعبیر :به آرزو و مراد خود خواهی رسید به شرط آنکه نا امید و مأیوس نباشی. از دوستی گله و شکایت داری. بهتر است که صبور باشی و با رفتار خود اعتماد او را جلب کنی. با دوستان مشفق درددل و مشورت کن و بار مشکلات را به تنهایی تحمل نکن.


مرداد


نوعی دور افتادگی فیزیکی پیش آمده است که شما این فاصله را بیشتر حس میکنید اما امروز خبر امکان یک سفر را خواهید یافت تا دیدارها تازه شود. این سفر غیر منتظره و طولانی خواهد بود. امروز روزیست که توپ در زمین شما قرار دارد.
حافظ:
نجوید جان از آن قالب جدایی که باشد خون جامش در رگ و پی
زبانت درکش ای حافظ زمانی حدیث بی زبانان بشنو از نی
تعبیر :به آرزو و مراد خود خواهی رسید به شرط آنکه نا امید و مأیوس نباشی. از دوستی گله و شکایت داری. بهتر است که صبور باشی و با رفتار خود اعتماد او را جلب کنی. با دوستان مشفق درددل و مشورت کن و بار مشکلات را به تنهایی تحمل نکن.


شهریور


امروز در حالیکه آدرنالین‌تان بالا رفته و نیاز فوری به چیزهایی که نیاز داری پیدا می‌کنید، شما خیلی عجله دارید و آماده اید که موانع را از سر راه بردارید. شما در فکر این هستید کاری را انجام دهید که تمام کسانی که فکر می‌کنند شما را خوب می‌شناسد را شگفت زده کنید. الان وقت این است که تمام فرضیه‌ها در مورد خودتان را باطل کرده و پیش داوری‌هایی که تنبل جلوه تان می‌دهند را از بین ببرید. خوشبختانه خودتان هم می‌دانید که تا موقعی که وقت موعود فرا نرسیده نباید دست به عمل بزنید.
حافظ:
چه جورها که کشیدند بلبلان از دی به بوی آن که دگر نوبهار بازآید
ز نقش بند قضا هست امید آن حافظ که همچو سرو به دستم نگار بازآید
تعبیر :در انتظار به سر می بری. نا امید و ناراحت نباش زیرا به مقصود خود می رسی. بلا و مصیبت های رسیده را تحمل کن. در کوره ی حوادث، خود را آبدیده کن و تجربه اندوزی کن تا لذت بیشتری از پیروزی ببری.


مهر


در جنگی که پیش رو دارید میان آنچه که دوست دارید انجام دهید و آن کاری که بایدانجام دهید، استقلال و بی نیازی به دیگران بر مسئولیت هایتان پیروز خواهد شد. اما این یک راه حل طولانی مدت نیست؛ این فقط واکنشی موقتی است در برابر اتفاقات اخیر؛ تصمیم ناخودآگاه و ناگهانی شما ممکن است آنقدر دیگری را ناراحت کند که او مانع برنامهها و پیشرفت های آینده شما شود. از این جنگ عقب نشینی نکنید که فقط کارها را دشوارتر و پیچیده تر خواهد کرد. اگر برای زمان طولانی تری بتوانید از مواجهه مستقیم با او خودداری کنید موفق تر خواهید بود. کمی فاصله گرفتن از این موقعیت به شما توانایی و نیروی جدیدی می دهد که بتوانید چشم اندازی جدید به زندگی داشته باشید.
حافظ:
ای که گفتی جان بده تا باشدت آرام جان جان به غم‌هایش سپردم نیست آرامم هنوز
در قلم آورد حافظ قصه لعل لبش آب حیوان می‌رود هر دم ز اقلامم هنوز
تعبیر :نا امید نباش و دست از طلب بر ندار هرچند ممکن است دیر به آرزوهای خود برسی. فعلاً صبور و مقاوم باش. راه های مختلف را امتحان کن تا به مقصود خود دست یابی. در هر حال سعه ی صدر داشته باش و غم های روزگار را هیچ بدان.


آبان


هنوز فرصت این نیست که از احساسات شدید خود که برای رهایی و آسودگی شما می آیند دست بکشید. شما می توانید با یک برخورد بچگانه با موقعیت های دشواری که برای بزرگترها بوجود می آید قضیه را فیصله دهید و این می تواند همه کسانی را که درگیر هستند خلع سلاح کند. فقط سعی نکنید کار خارق العاده ای انجام دهید. ممکن است برای کمی پیشرفت راه طولانی وجود داشته باشد
حافظ:
صنمی لشکریم غارت دل کرد و برفت آه اگر عاطفت شاه نگیرد دستم
رتبت دانش حافظ به فلک برشده بود کرد غمخواری شمشاد بلندت پستم
تعبیر :ثابت قدم و با اراده ای محکم راه خود را ادامه بده تا به مقصود برسی. از طعنه ی دشمنان بیمی به دل راه نده. از مشکلات راه نا امید نشو زیرا رسیدن به هدف فداکاری و تلاش می خواهد. از دوستان خود کمک بگیر.


آذر


امروز کاملا انعطاف پذیر هستید اما موضوعی که ممکن است برای شما دردسر ایجاد کند، ترس شماست. به یاد داشته باشید که با سرکوب کردن ترس و نگرانی هایتان، چیزی بدست نخواهید آورد.قبل از اینکه انرژی های منفی برای شما دردسرهای واقعی ایجاد کنند، بهتر است که با همسر یا دوست نزدیک خود درمورد نگرانی هایتان صحبت کرده و انرژی های منفی را دفع نمایید.
حافظ:
طراز پیرهن زرکشم مبین چون شمع که سوزهاست نهانی درون پیرهنم
بیا و هستی حافظ ز پیش او بردار که با وجود تو کس نشنود ز من که منم
تعبیر :این زندگی را درخور و سزاوار خود نمی بینی و آرزوهای بلندی در سر داری. بهتر است که مراقب باشی تا بیهوده خود را دچار دردسر نکنی و از نبوغ و اراده ی خود عاقلانه بهره گیری کن تا به هدف خود برسی.


دی


ممکن است شما واقعا قادر باشید که یک تغییر ناگهانی را که امروز اتفاق می‌افتد پیش بینی کنید و در این زمان است که مقاومت در برابر یک تغییر غیر قابل اجتناب را رها می‌کنید. اگر اخیرا ترس از شکست داشته اید، بدانید که ممکن است آنها شما را از دیدن جنبه‌های مثبت اتفاقات روزمره و کاری بازمی‌دارند. اما این نیروی خوبی است برای سیر در ناشناخته‌ها و راهی که شما بدان وسیله آینده خود را تصور می‌کنید تاثیر زیادی بر خلاقیت شما دارد.
حافظ:
بنده پیر مغانم که ز جهلم برهاند پیر ما هر چه کند عین عنایت باشد
دوش از این غصه نخفتم که رفیقی می‌گفت حافظ ار مست بود جای شکایت باشد
تعبیر :حتماً از راهنمایی و مشورت دیگران استفاده کن زیرا در این کاری که در پیش گرفته ای به تجربه ی دیگران نیاز داری. کبر و غرور را رها کن.


بهمن


از نظر مسائل کاری و اوضاع نامرتب مالی وجودتان گرفته است. اما همچنان امیدوار هستید و این همان عصای جادویی شما خواهد بود که با امید و تلاش بیشتر، در طالع شما شادمانی به ودیعه گذاشته شده است.
حافظ:
ماجرای دل خون گشته نگویم با کس زان که جز تیغ غمت نیست کسی دمسازم
گر به هر موی سری بر تن حافظ باشد همچو زلفت همه را در قدمت اندازم
تعبیر :ملول و ناراحت هستی. فکر می کنی محرم راز و دوست صمیمی پیدا نمی شود تا در حل مشکلات به تو کمک کند. خودخوری و افسردگی را رها کن و به خود ایمان بیاور. راه نجات، شناخت توانایی های خود است. به هدف خود ایمان داشته باش تا به مقصود برسی.


اسفند


شما دلتان می‌خواهد همه چیز کند تر پیش برود، و قبل از شروع کردن یک کار جدید کار دیگر را تمام کنید. متاسفانه شرایط جدید شاید انقدر موافق نباشد و شاید مجبور شوید قبل از به دست اوردن آمادگی لازم پروژه بعدی را شروع کنید. شما نمی‌توانید آنچه را که باید بر پایه اعتقادات‌تان انجام دهید را پیش داروی کنید. معوق گذاشتن داوری عاقلانه است، اما لازم است که حداقل حدس و گمان بزنید. اگر خودتان انتخاب کنید، می‌توانید تا هفته بعد روشهای قدیمی‌خود را برگردانید
حافظ:
چگونه شاد شود اندرون غمگینم به اختیار که از اختیار بیرون است
ز بیخودی طلب یار می‌کند حافظ چو مفلسی که طلبکار گنج قارون است
تعبیر :از دوری عزیزی در رنج و عذابی و آرزوی دیدن او را داری. صبر کن تا دوره ی هجران به سر آید. ارتباط خود را با او قطع نکن. مال و سرمایه ای را از دست داده ای. دوباره با کمی صبر آن را بدست خواهی آورد.

فال روز شنبه 16 آگوست - 25 امرداد


 فروردین


امروز برای تان ساده است که نیمه پرلیوان را ببینیدوبسیار برایتان مفیداست محبوبیت شما بسیار زیاد است احساس عالی دارید و چیزهای زیادی دارید که می توانید شکرگزار آنها باشید در هر لحظه ممکن است دوست بسیار نزدیک و یا همسایه ای راهی جدید را در مسیر زندگی شما قرار دهد که بسیار برای تان لذت بخش باشد و احتمالاً آن قدر خبر جالبی است که به خاطر آن می خواهید جشنی بگیرید.
حافظ:
دل و دینم دل و دینم ببرده‌ست بر و دوشش بر و دوشش بر و دوش
دوای تو دوای توست حافظ لب نوشش لب نوشش لب نوش
تعبیر:آرام و قرار داشته باش. در راه عشق صبور و شکیبا باش و نا امیدی را از خود دور کن. به زودی به مقصود و آرزوی خود می رسی.


اردیبهشت


اگر امروز از سرعت خود کم کنید ایده خیلی خوبی خواهد بود چون این ایام خیلی مشکل و پردردسر هستند این فرصت را بگیرید که به عقب بنشینید و درباره آنچه در زندگی تان در حال وقوع است تعمق کنید و از تجربیات خود درس بگیرید مهمتر از همه شما در ضمن یاد گرفته اید که عشق همه چیز را تسخیر می کند و این با ارزش ترین درس است.
حافظ:
هر چند بردی آبم روی از درت نتابم جور از حبیب خوشتر کز مدعی رعایت
عشقت رسد به فریاد ار خود به سان حافظ قرآن ز بر بخوانی در چارده روایت
تعبیر:در زندگی آنچنان که شایسته تو است به مقامی نرسیده ای و از بی چشم و رویی ناکسان در عذابی. هدف و مقصود از تو دور نیست به شرط آنکه صداقت و درستی را رها نکنی و به لطف خداوند و هنر و علم خود ایمان داشته باشی. سرگردانی و هراس و نا امیدی را از خود دور بگردان که در غیر اینصورت به بن بست خواهی رسید.

خرداد


امروز از سخاوتمندی شخص مورد علاقه تان بسیار شگفت زده شده و از اینکه نیازهای شما را قبل از خودش برآورده ساخته بسیار شاد خواهید شدو منتظر راهی هستید که خیلی زود جبران کنید اگر در حال حاضر شیری تنها هستید تا آنجا که می توانید با دیگران معاشرت کنید چرا که نمی دانید ممکن است در این معاشرت ها چه کسی را ملاقات کنید ممکن است این شخص نیمه دیگر روحتان نباشد ولی دوستی بی نظیر خواهد بود.
حافظ:
همیشه پیشه من عاشقی و رندی بود دگر بکوشم و مشغول کار خود باشم
بود که لطف ازل رهنمون شود حافظ وگرنه تا به ابد شرمسار خود باشم
تعبیر:زندگی فراز و نشیب بسیار دارد. نه در روز های بد نا امید و مأیوس باش، نه در روزهای خوشی مغرور و خودبین. اگر امروز دچار شکست شدی، فردا با سعی و تلاش به مقصود خود می رسی. زندگی ارزش آن را ندارد به خاطر آن خانواده و دوستان خود را مورد آزار قرار دهی.


تیر


موانعی بر سر کار و حرفه شما وجود دارد پیشرفتتان کندتر شده است اما می توانید مطمئن باشید چیزی را که به دست می آورید با ارزش است تنها عقلتان را به کار اندازید و توقع نداشته باشید به سرعت نتیجه بگیرید.
حافظ:
نشان موی میانش که دل در او بستم ز من مپرس که خود در میان نمی‌بینم
من و سفینه حافظ که جز در این دریا بضاعت سخن درفشان نمی‌بینم
تعبیر:بهتر است در کاری که در پیش گرفته ای تجدید نظر کنی و با تأمل و تعمق بیشتر به آن بپردازی تا بتوانی به نتیجه ی مطلوب دست پیدا کنی. بیهوده به خاطر کاری که حاصلی ندارد، خود را به دردسر مینداز.


امرداد


نباید اجازه داد که یآس و نومیدی بر تو مسلط شود زیرا در اینصورت توان تو را تضعیف خواهد کرد در لابلای همه نومیدی ها امیدی هست که چون کورسویی خود را نشان می دهد و هر روز پررنگ تر می شود.
حافظ:
حدیث از مطرب و می گو و راز دهر کمتر جو که کس نگشود و نگشاید به حکمت این معما را
غزل گفتی و در سفتی بیا و خوش بخوان حافظ که بر نظم تو افشاند فلک عقد ثریا را
تعبیر:در زندگی با خیال راحت و آسوده زندگی کن و به آنچه داری راضی و خشنود باش و حریص نباش زیرا حرص و آز سرانجام رسوایی و بدنامی به بار می آورد. با پیران و بزرگان مشورت کن و از تجربه های آنان استفاده کن


شهریور


یک کمک مالی از راه میرسد که تو سخت بدان احتیاج داشتی دوستی میرسد که مدتها بود انتظارش را میکشیدی امیدست که با ورود به مرحله ی جدید دوران خوب و شکوفایی را در زندگی تجربه کنی.
حافظ:
حافظ ز دیده دانه اشکی همی‌فشان باشد که مرغ وصل کند قصد دام ما
دریای اخضر فلک و کشتی هلال هستند غرق نعمت حاجی قوام ما
تعبیر:به زودی به آرزوی خود خواهی رسید. عشق و محبت و دوستی با مردم را فراموش نکن. با عشق و محبت می توانی سختی ها را از بین ببری و بر مشکلات چیره شوی. غم ایام را هیچ بدان زیرا همیشگی و پایدار نیست.


مهر


مراقب هر حرفی که میزنی باش شاید در نظر هر حرف ساده ای بی خاصیت و بی معنا باشد اما ممکن است همچین حرفهایی به ظاهر بی ارزش در جاهایی اسیب رسان باشد.
حافظ:
حباب را چو فتد باد نخوت اندر سر کلاه داریش اندر سر شراب رود
حجاب راه تویی حافظ از میان برخیز خوشا کسی که در این راه بی‌حجاب رود
تعبیر:عاقبت اندیش باش. به پیروزی های زودگذر اکتفا نکن. قدری به توانایی های خود فکر کن. به اندازه ی تاب و توان خود مسئولیت پذیر باش. غرور و نخوت بدترین دشمن تو است.


آبان


در تعطیلات آخر هفته یک رابطه صمیمی به توجه زیادی نیاز دارد به خصوص اگر از حالا به بعد متوجه آن شوید شاید نتیجه بگیرید که یک رابطه دوستی زمانش به سر رسیده است و اکنون زمان جدایی است یا شاید متوجه شوید که کسی برایتان بسیار مهم تر شده و زمان آن رسیده که کاری در رابطه با آن انجام دهید.
حافظ:
از وجودم قدری نام و نشان هست که هست ور نه از ضعف در آن جا اثری نیست که نیست
غیر از این نکته که حافظ ز تو ناخشنود است در سراپای وجودت هنری نیست که نیست
تعبیر:رنج و مصیبتی که گرفتار آنی، نتیجه ی اعمال خودت است و پشیمانی سودی ندارد. با امید به آینده کارها برای تو آسان خواهد شد. به تجربه ها و عقل خود اتکا داشته باش و به تواناییهای خود اعتماد کن


آذر


دیگران هر چه می خواهد بگویند بگذارتا بگویند تقدیر تو این است که در آرامش و سکوت بکار خود ادامه دهی مطمئن باش به هدف خود خواهی رسی و سرانجم موفق خواهی شد.
حافظ:
شبان وادی ایمن گهی رسد به مراد که چند سال به جان خدمت شعیب کند
ز دیده خون بچکاند فسانه حافظ چو یاد وقت زمان شباب و شیب کند
تعبیر:تا زمانی که اراده ی خود را محکم نکنی به مقصود نخواهی رسید. امید به خداوند تو را یاری خواهد کرد. شک و تردید را از دل خود بیرون کن. هرچه پیش آید خیر تو در آن است


دی


شما میکوشید تا با دادن یک مرخصی به همسر او را به آرامش و استراحت دعوت کنید اما او نمیپذیرد زیرا به نظر میرسد او آینده ها را دیده و از این بابت احساس مسئولیت بیشتری میکند.
حافظ:
یا رب آن زاهد خودبین که بجز عیب ندید دود آهیش در آیینه ادراک انداز
چون گل از نکهت او جامه قبا کن حافظ وین قبا در ره آن قامت چالاک انداز
تعبیر:از لحظه های عمر بهره ی کافی بگیر و زندگی را در طلب آرزوهای دور و دراز به هدر نده. به آنچه داری قانع باش و از زندگی لذت ببر. خانواده ی خوبی داری. رنج و زحمت دنیا را بیهوده برای خود به وجود نیاور


بهمن


اگر شما زیاد به جزئیات توجه نکنید، اعتماد بیش از اندازه‌تان به دیگران می‌تواند شما را به اشتباه بیندازد. اگرچه شما احساس می‌کنید که فرد پولداری هستید، عاقلانه است که در برابر وسوسه پول خرج کردن مقاومت کنید. همچنین فکری شما را وسوسه می‌کند تصمیم اشتباهی گرفته و چیزی را بخرید که واقعاً بدان نیاز ندارید. چند روزی صبر کنید و بعد دوباره اختیارات خود را ارزش‌گذاری کنید.
حافظ:
ماییم و آستانه عشق و سر نیاز تا خواب خوش که را برد اندر کنار دوست
دشمن به قصد حافظ اگر دم زند چه باک منت خدای را که نیم شرمسار دوست
تعبیر:زندگی بر وفق مراد و آرزویت می چرخد. خبر های خوشی را خواهی شنید که زندگی تو را دگرگون می کند

اسفند


اگر متولدین این ماه روحیه ملایم و پر از عاطفه خود را بدست حوادث و فراز و نشیب های زندگی بسپارند و سعی کنند به بی تفاوتی ها نزدیک شوند مسلما" دیگر آن محبوبیت گذشته را نخواهند داشت و در مسیری سرد و بدون عشق پا می گذارند.
حافظ:
سرم برفت و زمانی به سر نرفت این کار دلم گرفت و نبودت غم گرفتاری
چو نقطه گفتمش اندر میان دایره آی به خنده گفت که ای حافظ این چه پرگاری
تعبیر:تردید و دو دلی را رها کن. گمان نکن که تنها هستی و به دوستان و یاران خود اعتماد کن. بیهوده آنان را از خود نرنجان. به نصیحت خیرخواهان توجه کن. به کسانی که به تو احتیاج دارند، بی توجهی نکن. در راه رسیدن به مقصود به بخت و شانس و تقدیر تکیه نکن، بلکه به توانایی های ذاتی خود اتکا داشته باش.

مریم میرزاخانی , نخبه ایرانی


مریم میرزاخانی؛ زنی که دوباره اول شد

ابراهیم خندان

روزنامه نگار

چهارشنبه بیست و دوم مرداد مریم میرزاخانی استاد ریاضیات دانشگاه استنفورد، مدال فیلدز را از پارک‌گئون‌های رئیس‌جمهور کره جنوبی در مراسم افتتاحیه کنفرانس جهانی ریاضیات دریافت کرد.

این برای اولین بار در تاریخ هفتاد و شش ساله جایزه فیلدز بود که یک ریاضی‌دان زن به آن دست می‌یافت و همچنین اولین جایزه علمی در این سطح برای یک ایرانی. این دو نکته سبب شد که بسیاری از پایگاه‌های اطلاع رسانی و شبکه‌های اجتماعی در خارج و داخل ایران به این خبر بپردازند، حتی پیش از اهدای رسمی جایزه و همزمان با انتشار اسامی برندگان بوسیله اتحادیه جهانی ریاضیات.

در ایران نیز حسن روحانی رئیس جمهور نیز در پیامی که در وب سایت رسمی نهاد ریاست جمهوری منتشر شد، موفقیت مریم میرزاخانی را تبریک گفت، بالاترین مقام اجرایی و شاید تنها مقام رسمی کشور که بطور رسمی به این خبر واکنش نشان داد. در این پیام آمده که: کسب برترین جایزه ریاضیات در جهان را به شما تبریک می‌گویم. امروز ایرانیان می‌توانند به خود ببالند که اولین زن برنده جایزه "فیلدز" هموطن آنان است؛ آری باید که شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند. همه ایرانیان در هر کجای جهان سرمایه های ملی این مرز و بوم هستند و من به نمایندگی از ملت ایران تلاش های علمی شما را ارج می نهم.

گروهی از منتقدان سیاست‌های آموزش‌عالی در ایران، این که "باید شایستگان بر صدر نشینند و قدر ببینند" را می‌فهمند و با آن هم موافقند ولی فاصله این جمله تا واقعیت‌های موجود در کشور را نمی‌توانند درک کنند و شاهد آن را خروج روز افزون همان شایستگان و افتخار آفرینی برای بیگانگان و صدر نشینی در جایی بغیر از خاک و بوم خود می‌دانند.


ریاضیدانِ با استعدادی که عمرش به دنیا بود

مریم میرزاخانی در سال ۱۳۵۶ در تهران متولد شد و دوره دبیرستان را در مدرسه فرزانگان تهران در حالیکه دارای دو مدال طلای کشوری و دو مدال طلای جهانی در المپیاد‌های ریاضی بود به پایان رساند.


مریم میرزاخانی؛ زنی که دوباره اول شد
عکس یادگاری دانش‌آموزان تیم‌های مختلف المپیادی در سال ۱۳۷۴ با مسئولان وقت. بسیاری از این دانش‌آموزان دیگر در کشور نیستند. خانم‌ها از سمت چپ به ترتیب، مریم میرزاخانی(تیم ریاضی)، پریسا فلاحی (تیم فیزیک)و رویا بهشتی زواره (ریاضی).



او دومین دختر شرکت کننده در المپیادهای جهانی از ایران بود که در دو سال پیاپی (۱۳۷۳ و ۱۳۷۴) مدال طلای المپیاد ریاضی را نصیب تیم ایران کرد. پیش از وی اولین دختری که از ایران راهی المپیادهای علمی شده بود خانم یاسمن فرزان (هم اکنون عضو هیات علمی پژوهشگاه دانش‌های بنیادی) بود که در رشته فیزیک به این مسابقات راه یافته بود.

وی سپس وارد دانشگاه صنعتی شریف شد و در آنجا به تحصیل در رشته ریاضیات مشغول شد. سال دوم تحصیل در دوره کارشناسی می‌توانست نقطه پایانی بر زندگی این دانشجوی مستعد باشد ولی تقدیر یا شانس او را از مرگی حتمی رهانید. تقدیری که با برخی از دوستانش یار نشد.

مریم میرزاخانی یکی از بازماندگان سانحه تلخ سقوط اتوبوس دانشجویان دانشگاه شریف است. بیست و ششم اسفند ۱۳۷۶ اتوبوس حامل دانشجویان نخبه ریاضی دانشگاه شریف شرکت‌کننده در بیست و دومین دوره مسابقات ریاضی دانشجویی که از اهواز به تهران بر می‌گشت حوالی شهرستان پل دختر در استان لرستان، به دره سقوط کرد. در این سانحه دو راننده اتوبوس و هفت دانشجو و استاد (آقایان لطفعلی زاده مهرآبادی، فرید کابلی، مهدی رضایی، آرمان بهرامیان، علی حیدری منفرد، علیرضاسایه بان، و رضا صادقی دارنده دو مدال طلای مسابقات جهانی المپیاد ریاضی) کشته و چند تن نیز مجروح شدند.

خانم میرزاخانی و دوستش رویا بهشتی زواره، که با هم کتاب نظریه اعداد را نوشته بودند، نیز از مجروحان این حادثه تلخ بودند و از آن جان بدر بردند. این سانحه و تصادف اتوبوس دانشجویان دختر دانشگاه الزهرا در فردای آن روز (بیست و هفتم اسفند) که در قالب کاروان راهیان نور عازم مناطق جنگی بودند، اعتراضات زیادی را در جامعه به همراه داشت. از اعتراض به سهل انگاری مسئولان دانشگاهی تا اعتراض به صدا و سیما که با اطلاع رسانی نامناسب و غیر حرفه‌ای این دو سانحه موجب عذاب مضاعف بازماندگان شده‌ بود. ولی به هرحال این اعتراض‌ها چیزی از تلخی این تصادف‌ها کم نکرد یا موجب عدم تکرار آن نشد.

سرنوشت خانم میرزاخانی، از این پس کمابیش شبیه سرنوشت بسیاری دیگر از نخبگان و مدال آوران المپیادهای علمی در ایران است. او پس از اتمام تحصیلات در ایران بلافاصله با بورس تحصیلی دانشگاه هاروارد به آمریکا مهاجرت کرد و در سال ۱۳۸۳ از این دانشگاه فارغ التحصیل و پس از آن از سال ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۷ در پژوهشگاه ریاضی کلِی به عنوان پژوهشگر و بطور همزمان استادیار و پس از چندی استاد تمام دانشگاه پرینستون به کار و تحقیق مشغول شد.

مریم میرزاخانی؛ زنی که دوباره اول شد


وی از سال ۱۳۸۷ (سی و یک سالگی) تا کنون با سمت استاد تمام در دانشگاه استنفورد کار می‌کند، مقامی که رسیدن به آن در چنین سنی نشان از استعداد و لیاقت صاحب آن دارد و آخرین موفقیت ایشان نیز دریافت جایزه فیلدز و بجا گذاشتن نام خود در تاریخ بعنوان اولین ریاضی‌دان زن برنده این جایزه ارزشمند است.


حسرت حضور نخبگان در ایران

این که ادعا می‌شود سرنوشت میرزاخانی شبیه دیگر نخبگان است به این دلیل است که هر روز از منابع مختلف آمارهای نگران کننده‌ای از خروج نخبگان در کشور به گوش می‌رسد. برای مثال بر اساس تحقیقی که در سال ۱۳۹۱ منتشر شد و شامل پی‌گیری سرنوشت مدال آوران المپیادهای علمی در یک بازه ۱۴ ساله بود (از سال ۱۳۷۱ تا ۱۳۸۵)، نشان داد که بطور متوسط در همه رشته‌ها نزدیک به شصت و سه درصد از المپیادی‌ها به خارج از کشور مهاجرت کرده‌اند. این نسبت در رشته ریاضی نزدیک به هفتاد و هفت درصد و در فیزیک هفتاد درصد بوده است. به بیان دیگر ۸۸ نفر از ۱۲۱ مدال آور رشته‌های ریاضی و فیزیک در آن سال‌ها بطور کلی از کشور کوچ کرده‌اند و جای دیگری را برای زندگی و کار انتخاب کرده‌اند.

یا مثال دیگری که بی ارتباط با خبر موفقیت خانم میرزاخانی نیست اینکه، از بین بازماندگان سانحه اتوبوس دانشگاه شریف حداقل سه نفر به خارج از کشور کوچ کرده‌اند (مریم میرزاخانی، رویا بهشتی زواره، و هادی جرئتی) و هم اکنون در دانشگاه‌های مهم و مشهور جهان مشغول بکارند.

مهاجرت نخبگان به تنهایی نگران کننده نیست بلکه این کوچ دائم و بدون برگشت آنهاست که علاوه بر تبعات سنگین مالی برای کشور، ایرانیان و ایران را از سهم بردن از افتخارآفرینی آنها محروم می‌کند. اگرچه خسارت مالی که به کشور وارد می‌شود نیز غیر قابل چشم پوشی است. برای مثال بر اساس برآورد صندوق بین المللی پول، ایران، به دلیل مهاجرت نخبگان، سالانه حدود ۱۵۰ هزار میلیارد تومان متضرر می‌شود.

برای درک بزرگی این رقم بهتر است بدانیم که رقم کل بودجه کشور در سال ۱۳۹۳ برابر با ۷۸۳ هزار میلیارد تومان بوده است. یعنی خسارت خروج نخبگان برابراست با یک پنجم بودجه کل کشور. یکی از مسئولان دانشگاهی کشور در این باره به طنز گفته است که شاید این رقم خمس دارایی ماست که باید هر سال پرداخت کنیم.

از دیدن پیام آقای روحانی باید شادمان بود ولی شاید شیرینی این خبر و شادی از واکنش بجای رئیس جمهور را سوال‌های کوچکی تلخ کنند، سوالاتی مانند این که چه عواملی سبب شده است که میرزاخانی و دیگر نخبگانی مانند او کمتر تمایلی به بودن و کار کردن در کشور خود داشته باشند و چه می‌شد به جای نام دانشگاه پرینستون بعنوان محل اشتغال میرزاخانی، شریف، تهران یا هر دانشگاه ایرانی دیگر می‌نشست؟ این گونه سوال‌ها تلخ‌تر می‌شوند وقتی که بدانیم افرادی همانند خانم میرزا خانی برای کار کردن نیازمند آزمایشگاه‌های بزرگ و تجهیزات گران قیمت نیستند و فقط به محیطی امن و آرام و مجموعه‌ای که کار آنها را قدر بدانند احتیاج دارند.

فال روز جمعه 15 آگوست - 24 امرداد


فروردین


امروز واقعیات شما را متوجه مسائل مادی و زمینی می کند ولی نباید به دیدگاهی که روز گذشته داشتید پشت کنید. شاید، بعضی از عقاید شما به نظر غیرواقعی باشند ولی ممکن است حداقل یکی از آن ها ارزش بررسی بیش تر را داشته باشد
حافظ:
نمی‌کند دل من میل زهد و توبه ولی به نام خواجه بکوشیم و فر دولت او
مدام خرقه حافظ به باده در گرو است مگر ز خاک خرابات بود فطرت او
تعبیر:به زودی در کارها به توفیق و پیروزی می رسی و غم ها و رنج ها به شادی و سرور تبدیل می شود. اگر خودپسندی را رها کنی و به ضعف خود اقرار کنی می توانی راه های تازه ای را آزمایش کنی. به خداوند و کمک های او توکل داشته باش


اردیبهشت


ستارگان شما را از نظر روحی آسیب پذیر می کنند.مراقب باشید احساسات دیگران را خوب متوجه شوید و سپس پاسخ دهید.سعی کنید در ارتباطات کمتر احساسی برخورد کنید شما نمی توانید به تنهایی تمام مشکلات دیگران را حل کنید گاهی همدردی و همینکه قصد کمک به دیگران را دارید کفایت می کند
حافظ:
ملول از همرهان بودن طریق کاردانی نیست بکش دشواری منزل به یاد عهد آسانی
خیال چنبر زلفش فریبت می‌دهد حافظ نگر تا حلقه اقبال ناممکن نجنبانی
تعبیر:فرصت ها و لحظات زندگی را مفت و مسلم از دست نده تا پشیمان و نادم نشوی. در روزگار راحتی و آسایش به فکر آینده و دوران سختی باش و عاقبت اندیشی کن. دیده ای حقیقت بین و آگاه لازم است تا ناگهان دچار لغزش و اشتباه نشوی.


خرداد


به خاطر حساس بودن دچار سوءتفاهم می شوید.یاد گرفتن بخشش و گذشت شما را معتدل می کند.امروز به خودتان زمان بدهید.اگر چه تمام سعی تان را می کنید تا در وقت صحیح کارها را به اتمام برسانید.کارهای زیادی دارید که انجام دهید بنابراین اجازه ندهید کج خلقی ها آن را خراب کنند.
حافظ:
چو عطرسای شود زلف سنبل از دم باد تو قیمتش به سر زلف عنبری بشکن
چو عندلیب فصاحت فروشد ای حافظ تو قدر او به سخن گفتن دری بشکن
تعبیر:اگر صادقانه به سعی و تلاش بپردازی، به زودی به هدف و نتیجه ی دلخواه می رسی. سعادت و نیکبختی در دو قدمی تو است به شرط آنکه لحظات عمر را بیهوده به هدر ندهی. اراده ای راسخ داشته باش.


تیر


شما خلاقیت های فراوانی دارید که امروز زمان بروز آنهاست خود را مجبور به انجام کاری کنید که همیشه شما را شاد می سازد و شما را پر از احساس گرم رضایت می کند.مکرراً ممکن است دست به آغاز فعالیتی بزنید،به خصوص اگر همیشه می خواستید این کار را به انجام برسانید.هم چنین نیز عشق به سراغ شما می آید و زندگی شما را درخشان می کند اگر بتوانید در راه آن قدم بردارید ولی سعی کنید عاشق عشق نشوید که ممکن است مجبور شوید پرستاری قلب شکسته تان را به عهده بگیرید.
حافظ:
دوران همی‌نویسد بر عارضش خطی خوش یا رب نوشته بد از یار ما بگردان
حافظ ز خوبرویان بختت جز این قدر نیست گر نیستت رضایی حکم قضا بگردان
تعبیر:غرور و خودپسندی دام راه زندگی است. با دوستان خود با صداقت رفتار کن تا در مواقع ضروری به کمک تو بشتابند. فراق و دوری به دوستی و وصال منجر می شود. به آنچه داری قناعت کن و زیاده طلبی نکن.

 

امرداد


پس از فضای پرتنش دیروز، بسیار مایلید که اوضاع را آرام تر کنید و باعث شوید که بقیه نیز احساس بهتری داشته باشند. در حال حاضر شما ترجیح می دهید که مواردی کوچک را بپذیرید تا این که درگیر بحث و جدل شوید. جناب شیر، شما بسیار بدون غرض هستید اما اجازه ندهید که هر کسی پا در کفش شما بکند، چرا که انرژی برای مقابله با آنها را ندارید .می توانید برای آنها پیغامی گمراه کننده بفرستید
حافظ:
چون طهارت نبود کعبه و بتخانه یکیست نبود خیر در آن خانه که عصمت نبود
حافظا علم و ادب ورز که در مجلس شاه هر که را نیست ادب لایق صحبت نبود
تعبیر:هیچ کاری با خشونت و بدون سعی و تلاش به انجام نمی رسد. از دوستان ظاهرالصلاح کمک نطلب زیرا به نفع خود کار می کنند. ایمان و اراده به هدف، نیمی از مشکلات تو را چاره می سازند. دعا کن تا روحیه ی قوی داشته باشی.


شهریور


شما به سختی می توانید برای مدارک و جریانات شغلی تان تمرکز داشته باشید . در چند روز آینده یک صف بندی سیاره ای شگفت انگیز همه انرژی شان را به طرف شما می فرستد. منتظر اتفاقات مفید و مثبت در زندگی خود باشید
حافظ:
ساقی بیا که هاتف غیبم به مژده گفت با درد صبر کن که دوا می‌فرستمت
حافظ سرود مجلس ما ذکر خیر توست بشتاب هان که اسب و قبا می‌فرستمت
تعبیر:صبر و تحمل داشته باش. به زودی لطف خدا شامل حال تو می گردد و از اندوه و حسرت نجات پیدا می کنی. دیدار با دوست و محبوب چندان دور نیست و به زودی به آرزوی خود می رسی.

مهر


بعد از مشکلات احساسی اخیر امروز را به آرامی می گذرانید. سعی کنید مشکلات و ناراحتی ها را دوباره تکرار نکنید، اگر لازم است با همسرتان فعالیت های اجتماعیع خود را افزایش دهید. اگر روابط احساسی تان باز هم در تلاطم است بهتر است بررسی کنیدو اگر به طور کلی رضایت طولانی مدت می خواهید در مورد آن تصمیمی بگیرید.
حافظ:
مزن ز چون و چرا دم که بنده مقبل قبول کرد به جان هر سخن که جانان گفت
که گفت حافظ از اندیشه تو آمد باز من این نگفته‌ام آن کس که گفت بهتان گفت
تعبیر:عزیزی را از دست داده ای. هدف و آرزوی خود را گم کرده ای. بیهوده غمگین نباش و واقعیت ها را بپذیر و به آنچه داری رضایت بده و قانع باش. اسیر احساسات خود نباش که نتیجه ای ندارد


آبان


از آنجایی که فردی منصف هستید . معمولاً‌ می توانید صلح برقرار کنید.زیرا معمولاً‌ می توانید یک راه حل پیدا کنید. البته بهتر است که قبل از آنکه صحبت کنید کمی فکر کنید و اجازه بدهید زمان بگذرد . زیرا اگر مراقب نباشید دیگران خیلی زود ناراحت می شوند.
حافظ:
به صبر کوش تو ای دل که حق رها نکند چنین عزیز نگینی به دست اهرمنی
مزاج دهر تبه شد در این بلا حافظ کجاست فکر حکیمی و رای برهمنی
تعبیر:قناعت بزرگترین ثروت و گنجینه برای انسان است. آسودگی و فراغت زندگی خود را با ندانم کاری به خطر نینداز. قدر زندگی و خانواده ی خود را بدان. صبر داشته باش و سختیها را تحمل کن تا به نتیجه ی مطلوب برسی. روزگار همیشه نامساعد باقی نخواهد ماند. صبر و قناعت را فراموش نکن. از همنشینان بد احتراز کن تا گمراه نشوی


آذر


امروز می توانید منتظر اتفاق هیجان انگیزی باشید حتی اگر اتفاقی بسیار شگفت انگیز باشد یا شخصی خبری غیرمنتظره به شما می دهد. در هر دو مورد حتماً‌ تغییری صورت می گیرد اما نمی توانید شکایت کنید که حوصله تان سر رفته یا زندگی تکراری است و اتفاق مهمی نمی افتد . در حقیقت زندگی درست برخلاف آن چیزی است که شما فکر می کنید.
حافظ:
باد بهار می‌وزد از گلستان شاه و از ژاله باده در قدح لاله می‌رود
حافظ ز شوق مجلس سلطان غیاث دین غافل مشو که کار تو از ناله می‌رود
تعبیر:بخت و اقبال مساعد به تو روی آورده است. از موقعیت ها به بهترین نحو استفاده کن. مغرور نباش زیرا ممکن است عقل و اندیشه ی تو را از بین ببرد و گمراه شوی. غفلت نکن.


دی


از درست و غلط بودن کارها با خبرید. در خانه در مورد مسئله مهمی صحبت می کنید. اگر دیگران تمایلی به صحبت کردن نداشته باشند باید خودتان به تنهایی کارها را مرتب کنید. در این موقع می توانید راحت فکر کنید
حافظ:
گر نکردی نصرت دین شاه یحیی از کرم کار ملک و دین ز نظم و اتساق افتاده بود
حافظ آن ساعت که این نظم پریشان می‌نوشت طایر فکرش به دام اشتیاق افتاده بود
تعبیر:احساس می کنی که به آرزوی خود نخواهی رسید اما این افکار مأیوس کننده را از خود دور کن. به ظاهر دنیا توجه نکن. روی خوش دنیا عاقبت به کام تو خواهد چرخید به شرط آنکه صبر کنی و ناامید نباشی.


بهمن


امروز دوست دارید در خدمت دیگران باشید و هر موقع بتوانید به آنها کمک می کنید.این فرصتی است تا توانایی ها و مهارت هایتان را به دیگران نشان دهید و این که تا چه اندازه مفید و حساس هستید.افرادی هستند که می خواهند از ذات خوب شما سودجویی کنند بنابراین به آن ها فرصت سودجویی ندهید.
حافظ:
شد لشکر غم بی عدد از بخت می‌خواهم مدد تا فخر دین عبدالصمد باشد که غمخواری کند
با چشم پرنیرنگ او حافظ مکن آهنگ او کان طره شبرنگ او بسیار طراری کند
تعبیر:با مشورت کردن با دوستان خوب و مشفق می توانی زودتر به هدف برسی. نا امیدی را از خود دور کن. غم و ناراحتی نمی تواند راه تو را سد کند


اسفند


شما امروز امکان دارد به آسانی حواستان پرت شود ولی واقعاً احتیاج دارید که کمربند خود را سفت کنید و مقداری کار خارق العاده انجام دهید. در پیش گرفتن یک روش جدید در موارد عملی همه چیز را آسان تر کرده و شما را برای دیگران مفیدتر می کند. نصیحتی که به آنها می دهید براساس تجربه شما خواهد بود و نه آنچه شما فکر می کنید آنها دوست دارند که بشنوند.
حافظ:
من این مراد ببینم به خود که نیم شبی به جای اشک روان در کنار من باشی
من ار چه حافظ شهرم جوی نمی‌ارزم مگر تو از کرم خویش یار من باشی
تعبیر:با همه ی سعی و تلاش به نتیجه ی دلخواه و مطلوب نرسیده ای. نا امید نباش. بهتر است دوباره به اعمال و رفتار خود با تعمق بیشتری نظر بیندازی تا نواقص و معایب کار را بشناسی و آنها را برطرف سازی. کارها را نیمه تمام رها نکن. تا رسیدن به نتیجه ی دلخواه، دست از تلاش برندار.

خواص دارچین


خواص دارچین/دیابتی‌ها از دارچین غافل نشوند

دارچین یکی از ادویه‌های پرمصرف با طعم و بوی بسیار خوش است که البته خواص دارویی فراوانی نیز دارد و در طب سنتی شرقی ازجمله طب چینی و ایرانی جایگاه خاصی دارد. چیزی که ما آن را به‌عنوان دارچین می‌شناسیم پوست قهوه‌ای رنگ درخت دارچین است که درختچه‌ای کوچک و همیشه سبز است.


تحقیقات زیادی تاثیر دارچین در کاهش قند خون را نشان داده است. به بیماران دیابتی، بویژه دیابت نوع اول توصیه می‌شود مقدار بیشتری دارچین در رژیم غذایی روزانه خود استفاده کنند. این گیاه سوخت و ساز بدن را افزایش داده و در کاهش چربی خون نیز مفید است.


این ادویه خوشبو دارای خاصیت گرم است. نوشیدن دمکرده دارچین یا مخلوط دارچین و زنجبیل در درمان سرماخوردگی و نیز رفع علائم آنفلوآنزا بسیار مفید است. این ادویه خاصیت تب بر نیز داشته و مصرف آن باعث پایین آمدن تب می‌شود.


دارچین، باعث تقویت دستگاه گوارش می‌شود، اضافه کردن دارچین به غذا به هضم غذا کمک می‌کند، همچنین این گیاه در درمان نفخ روده نیز بسیار مفید است، بویژه اگر همراه با سیاهدانه و زیره استفاده شود.


دارچین، آرا‌م‌بخش بسیار خوبی است و به کسانی که از استرس و اضطر‌اب رنج می‌برند، توصیه می‌شود روزانه یک یا دو فنجان چای دارچین میل کنند. غیر از اثر شادکنندگی آن، این گیاه خاصیت شل‌کنندگی دارد و باعث بهبود کیفیت خواب نیز خواهد شد.


استفاده از دارچین چه به صورت خوراکی و چه به صورت موضعی باعث کاهش دردهای عضلانی می‌شود.


همچنین نوشیدن چای دارچین و نبات می‌تواند در کاهش درد قاعدگی نیز موثر باشد. این ادویه در افزایش قوای جنسی نیز مفید بوده و می‌توان آن را در درمان بی‌میلی جنسی یا انزال زودرس توصیه کرد.


دارچین خاصیت ضدمیکروبی نیز دارد و می‌توان در درمان بیماری‌های عفونی از آن استفاده کرد. همچنین دارچین خاصیت تقویت سیستم ایمنی و اثرات ضدالتهابی دارد و می‌توان آن را در هنگام بیماری‌های مزمن یا التهابی استفاده کرد. به‌عنوان مثال، نوشیدن چای دارچین در بیماری‌های التهابی مفاصل کمک‌کننده است.


غرغره کردن دمکرده دارچین نیز در درمان التهاب دهان و دندان و بیماری‌های لثه یا آفت مفید است. برخی مطالعات، اثرات مثبت دارچین در کاهش فشار خون و کلسترول را نشان می‌دهد.


به کسانی که آسپرین مصرف می‌کنند توصیه می‌شود از مصرف مقادیر زیاد دارچین خودداری کنند، زیرا باعث افزایش خونریزی می‌شود. در دوران حاملگی نیز دارچین باید با احتیاط مصرف شود.


خواص ذرت/روش های متفاوت پخت «ذرت»




خواص ذرت/روش های متفاوت پخت «ذرت»

ذرت مانند سیب زمینی یکی از سبزیجات نشاسته ای است و در بسیاری از کشورها یکی از منابع اصلی تامین کننده غلات کامل به شمار رفته، از جمله منابع اصلی نشاسته در رژیم غذایی مردم آن کشورها محسوب می شود و بخش اعظمی از انرژی روزانه شان را تامین می کند. برخی از خواص این گیاه را در ادامه بخوانید.


ذرت دارای بیش از صدها گونه متفاوت است و به رنگ های بسیار متنوعی وجود دارد. در حقیقت علاوه بر ذرت زرد و سفید، ذرت به رنگ های صورتی، بنفش، آبی، قرمز و مشکی نیز وجود دارد. جالب است بدانید اخیراً ذرت های چند رنگ هم در کشور آمریکا کشت شده اند. از این گیاه محصولات متعددی مانند نشاسته ذرت، آرد ذرت، شربت ذرت، روغن ذرت، پاپ کورن و ... تهیه می شود.

 

 


مفید برای دستگاه گوارش

ذرت به علت اینکه منبع خوبی از فیبر می باشد، رشد باکتری های مفید در روده را افزایش می دهد. این باکتری ها با تولید اسیدهای چرب کوتاه زنجیر مزایای متعددی را برای دستگاه گوارش به همراه دارند؛ زیرا سوخت سلول های کولون را تامین می کنند و باعث کاهش ریسک ابتلا به سرطان کولون می شوند.

 


ذرت و دیابت

ذرت به دلیل دارا بودن انواع فیبرها برای قند خون مفید است. افراد دیابتی ذرت را به مقدار زیاد نمی توانند استفاده نمایند زیرا نمایه گلایسمی بالایی دارد. ولی استفاده از مقادیر کمی از آن بسیار سودمند می باشد. البته ذرت برای پیشگیری از دیابت در افراد سالم بسیار سودمند است و مصرف مداوم آن ریسک ابتلا به دیابت را کاهش می دهد.

 


نکاتی در رابطه با کنسرو

دانه های ذرت شیرین موجود در صد گرم کنسرو ذرت، ۸۶ کالری انرژی دارند و در حقیقت به نسبت سایر منابع کربوهیدراتی از انرژی بیشتری برخوردارند. ذرت به صورت کنسروی سرشار از سدیم و شکر می باشد و مصرف مداوم آن برای سلامتی مضر است. در هر فنجان ذرت، ۵۴۵ میلی گرم سدیم وجود دارد. این مقدار سدیم، منجر به افزایش حساسیت به سدیم و افزایش فشارخون می شود. لازم به ذکر است که افراد عادی حداکثر ۲۳۰۰ میلی گرم طی روز مجاز به مصرف سدیم می باشند. ولی اگر شما دارای فشارخون بالا، دیابت یا بیماری مزمن کلیوی باشید حداکثر ۱۵۰۰ میلی گرم طی روز مجاز به مصرف سدیم هستید که در این صورت یک رژیم عادی، سدیم مجاز روزانه تان را تامین می کند و شما مجاز به مصرف هیچ مقدار نمک در غذاها نمی باشید و باید از تمام غذاهای کنسروی، شورها و ترشی ها اجتناب نمایید.

 


جدال ذرت با بیماری های قلبی

ذرت سرشار از آنتی اکسیدان ها و فیتونوترینت های بسیار قوی و کارآمد است که برای کاهش گرفتگی عروق موثر می باشد. همچنین برخی آنتی اکسیدان های موجود در ذرت آنزیم مبدل آنژیوتانسین را مهار می کنند و به نوعی مانند داروهای کاهنده فشارخون عمل می کنند. در نتیجه فشارخون کاهش می یابد.

 


ضد بیماری ایدز

لکتین ها پروتئین هایی هستند که در بسیاری از مواد غذایی یافت می شوند. ذرت نیز سرشار از این پروتئین ها می باشد. لکتین ها می توانند به گیرنده های کربوهیدراتی در غشای سلول ها متصل شود. اتصال لکتین ها به این گیرنده ها فعالیت بسیاری از ویروس ها، از جمله ویروس ایدز را مختل می کند. با این حال مطالعات بیشتری برای اثبات اثر ذرت بر بیماری ایدز لازم است.

 

 


سرشار از ویتامین ها و املاح

ذرت سرشار از انواع ویتامین ها و مواد معدنی از جمله انواع ویتامین های گروه B مانند: B۱ (تیامین)، B۲ (ریبوفلاوین)، B۳ (نیاسین)، B۵ (پانتوتنیک اسید)، B۶ (ریبوفلاوین)، B۹ (فولات) و نیز ویتامین C می باشد.

به گزارش جام جم سرا، ذرت همچنین دارای املاحی چون: پتاسیم، فسفر و منگنز است. انواع فیبرهای محلول و نامحلول به فراوانی در ذرت یافت می شوند و هر ۱۰۰ گرم از آن ۵ درصد نیاز روزانه فیبر را تامین می کند که در کاهش کلسترول خون و سرطان کولون کارآمد است. ذرت بالأخص زمانی که به همراه حبوبات مصرف شود از ارزش غذایی بالایی برخوردار است و می تواند نیاز پروتئینی بدن را تامین کند. در هر فنجان از آن ۵ ۶ گرم پروتئین وجود دارد. ذرت یکی از غلات فاقد گلوتن می باشد که می تواند منبع مناسبی از نشاسته برای بیماران مبتلا به سلیاک باشد.

 


نحوه پخت

ذرت را به اشکال بسیار متفاوتی مانند کبابی کردن، استفاده از ماکرویو، پختن در آب جوش (آب پز کردن)، بخار پز کردن، تهیه پاپ کورن و ... می توان طبخ کرد. البته بهترین روش برای پخت ذرت بخار پز کردن است که هم طعم متفاوتی دارد هم بسیاری از مواد مغذی آن حفظ می شود. بعد از پختن ذرت می توانید به آن مقداری نمک، فلفل و کمی کره بیفزایید.


نکته قابل ذکر در تهیه ذرت این است که نباید حین پخت به آن نمک اضافه کنید، همچنین آن را بیش از اندازه روی حرارت قرار ندهید زیرا هم طعم خود را از دست می دهد و هم بسیار سفت و غیرقابل هضم می شود. ۱۵ ۲۰ دقیقه زمان برای پخت آن کافی می باشد. ذرت ها را بعد از دانه دانه کردن و پختن، می توانید در انواع غذاها مانند پاستا، ماکارونی، پیتزا، سوپ، سالاد و ... و نیز به همراه انواع ساندویچ ها یا مخلوط با برنج استفاده نمایید.


چکاپ قند خون ؛ چند وقت یک‌بار؟



چکاپ دیابتی‌ها؛ چند وقت یک‌بار؟

تحقیقات نشان داده است که هرچه بهتر میزان قندخون‌تان را کنترل کنید، احتمال کمتری دارد که به عوارض و مشکلات آن گرفتار شوید. برای آگاهی از این عوارض و بیماری‌ها، گفتگوی این هفته ما را با دکتر سید محسن خوش‌نیت، فوق تخصص بیماری‌های غدد و متابولیسم و عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران بخوانید....

 

چه بیماری‌هایی سلامت دیابتی‌ها را تهدید می‌کند؟
ببینید؛ بیماری‌های ثانویه صرفا سلامت دیابتی‌هایی را تهدید می‌کند که بیماری‌شان به صورت مداوم تحت کنترل نیست؛ یعنی یک فرد مبتلا به دیابت که داروهایش را به موقع می‌خورد، از رژیم غذایی توصیه شده پیروی می‌کند، تحرک کافی دارد و همواره برای چکاپ‌های دوره‌ای به پزشک معالج خود مراجعه می‌کند، بسیار کمتر از سایر دیابتی‌ها دچار عوارض و بیماری‌های مرتبط با دیابت می‌شود. عوارض کلیوی از جمله مهم‌ترین این بیماری‌هاست.

ممکن است این مساله را کمی بیشتر توضیح بدهید؟
بله؛ کلیه‌ها به عنوان یک فیلتر و تصفیه‌کننده، خون را تصفیه کرده و آب اضافی و مواد زاید را از آن جدا و به صورت ادرار از بدن خارج می‌کنند. در افراد دیابتی، به علت تجمع قند در رگ‌های کوچک کلیه، کلیه‌ها دچار صدمه می‌شوند و این وضعیت شبیه به ایجاد یک سوراخ بزرگ در یک چای صاف کن است. در این حالت، موادی که باید به‌طور طبیعی در بدن حفظ شوند، از طریق این تصفیه صدمه دیده، از طریق ادرار از بدن خارج می‌شوند. یکی از موادی که در هنگام خرابی کلیه‌ها در ادرار ظاهر می‌شود، یک پروتئین ویژه به نام آلبومین است که در مراحل اولیه صدمه به کلیه‌ها در ادرار دیده می‌شود، بنابراین انجام آزمایش ادرار همراه با آزمایش خون می‌تواند بسیار بااهمیت باشد.


در این شرایط پزشک توصیه می‌کند که کنترل دقیق‌تری بر قندخون خود داشته باشید و یا داروهایی را تجویز می‌کند که از بدتر شدن عوارض کلیوی جلوگیری شود. البته گاهی اوقات ممکن است بر اثر عفونت ادراری، در ادرار آلبومین دیده می‌شود که می‌توان این حالت را از وضعیت قبلی تشخیص داد. از جمله بیماری‌های مهم دیگر که سلامت دیابتی‌ها را تهدید می‌کند، مشکلات قلبی عروقی است و مانند عوارض کلیوی بسیار حایز اهمیت است.
یعنی دیابت کنترل نشده، احتمال حمله قلبی و فشارخون را افزایش می‌دهد؟


همین‌طور است. مبتلایان به دیابت در معرض خطر ابتلا به سفت و سخت شدن دیواره رگ‌ها هستند که می‌تواند موجب سکته قلبی یا مغزی و همچنین موجب کم شدن گردش خون پاها شود. این در حالی است که افزایش وزن و سیگار کشیدن می‌توانند این خطر را بیشتر افزایش دهند، بنابراین ضرورت دارد که افراد دیابتی از استعمال دخانیات و اضافه شدن وزن جلوگیری نمایند و همواره فشارخون خود را اندازه‌گیری کنند.


اهمیت کنترل فشارخون در افراد دیابتی چه قدر است؟
تحقیقات نشان داده‌اند که اهمیت کنترل فشارخون بالا در افراد دیابتی به منظور پیشگیری از عوارض دیابت به اندازه اهمیت کنترل قندخون است. به همین خاطر دیابتی‌ها باید فشارخون خود را به دقت کنترل کنند. فشارخون ایده‌آل برای این افراد شامل فشار ماکزیمم کمتر از 10 و مینیمم کمتر از 80 میلی‌متر جیوه است. پرهیز از مصرف غذاهای چرب و پر نمک، استفاده مداوم از سبزیجات، پیاده‌روی روزانه و مراجعه به متخصص قلب و عروق هر 6 ماه یک بار از جمله مهم‌ترین راهکارهای پیشگیرانه است.


همیشه توصیه می‌شود دیابتی‌ها معاینات چشمی منظم داشته باشند. چرا؟
چون دیابت از طرق مختلفی، چشم‌ها را گرفتار می‌کند و این می‌تواند از تار شدن موقتی بینایی تا مشکلات شدیدتری مثل رتینوپاتی (صدمه به لایه حساس به نور در چشم) تظاهر کند. وقتی شما تازه شروع به مصرف انسولین یا قرص‌های پایین‌آ‌ورنده قندخون می‌کنید، ممکن است متوجه شوید که دید چشم‌های شما تار شده است. این امر به این دلیل است که عدسی چشم‌های شما وقتی که دچار دیابت می‌شوید، آب از دست داده و هنگامی که درمان را شروع می‌کنید، کم‌کم عدسی چشم‌تان آب را دوباره به‌دست می‌آورد.

خوشبختانه این تاری دید به‌طور موقت است و بدون اینکه نیاز به درمان داشته باشد در عرض چند ماه خودبه‌خود بهبود می‌یابد. اگر این وضعیت برای شما اتفاق افتاد، قبل از اینکه برای گرفتن عینک به چشم پزشک مراجعه کنید، چند هفته منتظر شوید تا تاری دید از بین برود اما وقتی شما به مدت طولانی دچار دیابت باشید، به دلیل تجمع قند در عدسی چشم‌‌تان، مستعد ابتلا به آب مروارید (کاتاراکت) می‌شوید. این وضعیت موجب می‌شود که عدسی چشم شما کدر شود و از عبور راحت نور از آن و ورود به چشم جلوگیری کند. خوشبختانه می‌توان آب مروارید را با یک عمل ساده و عوض کردن عدسی چشم با یک عدسی پلاستیکی درمان کرد. مشکل شایع دیگر در بیماران دیابتی این است که رگ‌های خونی کوچک که به شبکیه خون‌رسانی می‌کنند بر اثر دیابت دچار مشکل می‌شوند. این امر احتمالاً به علت تجمع قند در دیواره رگ‌های خونی ایجاد می‌شود که آنها را ضعیف می‌کند. گاهی اوقات نیز شاهد پاره شدن مویرگ‌های چشم و ایجاد خون‌ریزی‌های کوچکی هستیم. به همین علت توصیه می‌شود که در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل چشمی و همچنین فصلی یک بار به یک چشم پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت چشم‌ها بررسی شود.


در مورد پیشگیری از زخم پای دیابتی چه طور؟ دیابتی‌ها چگونه باید از آن جلوگیری کنند؟
دیابت می‌تواند روی جریان خون و اعصاب پا تاثیر بگذارد، به طوری که جریان خون پا را مختل می‌کند و به اعصاب پا صدمه می‌زند. این تغییرات پا را مستعد عوارض جدی از جمله زخم پا می‌کند. در معاینات معمول توسط پزشک معالج، جریان خون و حس پاهای افراد بررسی می‌شود. در بیماران با دیابت نوع یک، معاینه پاها پس از 5 سال از شروع بیماری شروع می‌شود و در نوع 2 سالیانه از زمان شروع بیماری انجام می‌شود. زخم قبلی یا تازه در انگشتان، سرد بودن، نازک شدن پوست، کبود رنگ شدن پوست، ترک‌‌های پوستی پاها و... از جمله مواردی است که در چکاپ‌های دوره‌ای مورد بررسی قرار می‌گیرد. در عین حال، بررسی هر روزه پاها از سوی خود بیمار، استفاده از جوراب و کفش‌ مناسب در تمام طول روز و خشک‌کردن پاها بعد از حمام و استفاده از لوسیون روی پاها نه بین انگشتان مهم‌ترین راه پیشگیری توسط خود بیمار است.

 


و جز این بیماری‌ها، چه عوارض دیگری در کمین بیماران دیابتی است؟
عفونت لثه و پوسیدگی و لق شدن دندان‌ها و همچنین بروز بیماری‌های پوستی از دیگر عوارض دیابت است و مراجعه به دندانپزشک هر 6 ماه یک‌بار و مراجعه به یک متخصص پوست در صورت بروز کوچک‌ترین مشکل پوستی بهترین پیشنهاد است.


چگونه می‌توانیم متوجه شویم که قندخون‌مان کنترل است و دچار عوارض دیابت نمی‌شویم؟
اولین راه، اندازه‌گیری مرتب قندخون توسط دستگاه‌های استاندارد تست قندخون (گلوکومتر) در منزل است اما در کنار این روش، بهترین راه، آزمایش تست قندخون زیر نظر پزشک و حداقل فصلی یک بار است. معاینات دوره‌ای نیز هرگز نباید فراموش شود.


تاثیر عسل بر پوست/نظر طب سنتی درباره عسل چیست؟



تاثیر عسل بر پوست/نظر طب سنتی درباره عسل چیست؟

بارها در مقاله ها و خبرهای مختلف خوانده ایم و شنیده ایم که عسل خواص درمانی و شفابخش بسیاری دارد. عسل نه تنها به صورت خوراکی، بلکه به طور موضعی نیز تاثیرگذار است و استفاده از ماسک عسل و موم عسل برای درمان مشکلات پوستی در طب سنتی ایران بسیار توصیه شده است. در ادامه این مطلب، با برخی از آثار مثبت عسل که در طب سنتی بر آنها تاکید شده است، آشنا خواهید شد.

 

در طب سنتی، مزاج عسل اهمیت دارد و درمان کننده درد است و ترکیب های آن خیلی مهم تلقی نمی شود. مزاج زنبور گرم و خشک است و عسلی که تولید می کند، مزاج گرم و تر دارد. اگر عسل به شکل مصنوعی با قند، ویتامین ها و مواد معدنی تهیه شود، اصلا خاصیت درمانی ندارد. هرچه عسل طبیعی تر باشد، گرمی و تری آن بیشتر و خواص آن قابل توجه تر است. از نظر ترکیبات، عسلی که زنبور آن را با نشستن روی گیاهانی نظیر آویشن و گون می سازد، مفیدتر از عسلی است که از قندی که گاه به زنبور داده می شود تا عسل بسازد، تولید شده است اما از نظر درمانی، حتی این نوع عسل هم مزاج گرم دارد و در درمان بیماری ها تاثیر دارد.

 

عسل و خشکی پوست


می توانید از عسل به تنهایی استفاده کنید اما اگر به عسل روغن بادام یا روغن بنفشه بیفزایید، اثر مرطوب کنندگی آن چند برابر می شود. به ازای هر قاشق مرباخوری عسل، یک قاشق مرباخوری روغن بیفزایید و با دست لایه ای را به صورت بمالید و ماساژ دهید و اجازه دهید تقریبا ۱۵ دقیقه روی صورت بماند به طوری که وقتی دست روی صورت می مالید، به دست نچسبد و خشک و سخت شده باشد. در این زمان ماسک را با آب ولرم از روی پوست پاک کنید.

 

عسل و جوش صورت


ممکن است علت این جوش گرمی باشد. در این صورت ماسک عسل، شیر و آبلیمو بهترین توصیه برای شماست. این ماسک باعث سفیدی و رفع قرمزی و برطرف شدن جوش ها می شود. از هر کدام از این مواد یک قاشق مرباخوری با هم مخلوط کنید و ۱۵ دقیقه روی صورت ماساژ دهید.


عسل و لک پوستی


دلیل بروز این لک ها مشکلات کبدی است. پس ابتدا باید کبد را درمان کرد. در کنار این مساله ماسک عسل و سیب رنده شده یا عسل و ژل آلوئه ورا توصیه خوبی است و باعث روشنی پوست می شود. یک قاشق مرباخوری عسل را با یک سیب متوسط پوره شده مخلوط کنید و روی صورت ماساژ دهید.

عسل و بی رنگی پوست


برای سرخ و سفید شدن پوست صورت، عسل را با مقداری کمی دارچین مخلوط کنید و روی پوست قرار دهید. این ماسک به ویژه برای خانم هایی که مزاج سرد دارند، مناسب است. اگر مزاج گرمی دارید و جوش می زنید یا به گرمی ها حساس هستید، این ماسک را استفاده نکنید یا قبل از استفاده آن را روی ناحیه کوچکی زیر بازو نزدیک زیربغل که پوست حساسی دارد، امتحان کنید. اگر دچار سرخی و حساسیت شدید، این ماسک را نزنید.


عسل و زخم


یکی از خواص مهم عسل خاصیت ضدعفونی کنندگی آن است. عسل نه ترش می شود نه کپک می زند یعنی میکروب در آن رشد نمی کند پس برای زخم، بریدگی، سوختگی و ترک های لب بهترین درمان است. عسل به بهبود سریع تر زخم و رفع جای آن کمک می کند. تری عسل مانع از خشکی پوست ناحیه می شود و گرمی آن انرژی لازم را تامین می کند و مانع از مرگ سلول های اطراف زخم خواهد شد و باعث جوش خوردگی سریع تر زخم و رفع جای آن می شود.

 

عسل و اگزما


برای رفع اگزما باید خشکی پوست را درمان کرد. برای این منظور عسل را با روغن زیتون یا آلوئه ورا یا روغن

بادام شیرین یا اگر مزاج گرمی دارید با روغن گل بنفشه مخلوط کنید و روی محل اگزما بگذارید و بعد از یک ربع با آب ولرم بشویید. این کار را می توانید چند مرتبه در طول روز تکرار کنید.


طب سنتی، عسل و بیماری های پوستی


در طب سنتی، اعتقاد بر این است که عسل به ۲ شیوه باعث درمان بیماری های پوستی می شود؛ گرمی آن مرهم بیماری هایی است که علت آنها کاهش جریان خون زیر پوست است و تری عسل نیز درمان کننده بیماری هایی است که در نتیجه خشکی پوست ایجاد می شوند. برخی بیماری ها نیز به دلیل اختلال های غدد چربی بروز می کنند و از آنجا که چربی ها مزاج سرد دارند، در بیشتر موارد با گرمی عسل از بین می رود. اگر مشکلات اینچنینی دارید، متخصصان طب سنتی ماسک هایی را از عسل به شما معرفی می کنند که در بهبود بیماری ها بسیار موثر هستند.

دکتر محمد فصیحی دستجردیمتخصص بیماری‌های عفونی و محقق طب سنتی

سفر به لاهیجان، +عکسهایی از نقاط دیدنی لاهیجان



سفر به لاهیجان، عروس گیلان+عکسهایی از نقاط دیدنی لاهیجان

 لاهیجان یکی از شهرهای دیدنی و با جاذبه‌های فراوان گردشگری استان گیلان است و در شمال دیلمان قرار دارد.

منطقه لاهیجان از شمال به دریای خزر، از شرق به لنگرود، از جنوب به دیلمان، از جنوب غربی به سیاهکل و از غرب به آستانه اشرفیه محدود می‌شود. موقعیت جغرافیایی این شهر در ناحیه کوهپایه‌ای قرار دارد و تپه‌ماهورهای آن را بوته‌های چای پوشانده‌است.

لاهیجان دارای چشم اندازها و جاذبه‌های طبیعی بسیار زیبا می‌باشد که همجواری شهر با یکی از زیباترین کوه‌های منطقه و دسترسی آسان به آن با چشم اندازهای کوهپایه‌ای شامل باغ‌های سرسبز چای و مزارع برنج و چشمه‌های متعدد آن در سطح ملی در بخش گردشگری سرآمد است.

شیطان کوه
این کوه سر سبز که در امتداد سلسله جبال البرز واقع شده و با ارتفاعی نزدیک به 60 متر از درختان و شمشادهای کوتاه و سبز پوشیده شده و در ناحیه شرقی شهر لاهیجان قرار دارد. این کوه به علت واقع شدن در داخل مجموعه شهری باعث به وجود آمدن چشم اندازهای زیبایی شده و گردشگران زیادی را به سوی خود جلب می کند.

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

آبشار شیطان کوه
این آبشار زیبا که از بدنه شیطان کوه به پای کوه سرازیر می شود به وسیله پمپاژ آب از استخر تغذیه شده و حوضچه هایی برای تخلیه و حرکت آب در پایین آن احداث شده است .در کنار این آبشار یک راه پلکانی تا قله کوه وجود دارد که گردشگران با پشت سر گذاشتن بیش از 750 پله که از کنار آبشار و پای کوه آغاز شده و از داخل درختان سر سبز می گذرد به قله کوه و بام سبز می رسند.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

بقعه شیخ زاهد گیلانی
با تمام زیبایی معماری و مسیری پر از جاذبه طبیعت گردی، نشان دیگری از زیبایی‌های گردشگری گیلان است. این بنای تاریخی در بیرون شهر لاهیجان و در روستای شیخانه ور، بر سر راه لاهیجان به لنگرود و بر دامنه کوه واقع شده است.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

استخر لاهیجان
در پای شیطان کوه استخری بزرگ به وسعت 17 هکتار قرار دارد که گفته می‌شود به دستور شاه عباس احداث شده است. استخر دارای جزیره ای زیبا می باشد که توسط یک پل به حاشیه جنوبی آن متصل شده است طول حاشیه این استخر نزدیک به دو کیلومتر بوده که در کنار بلواری زیبا قرار دارد که دور تا دور استخر را احاطه کرده و از مراکز دیدنی و تفریحی مهم لاهیجان می‌باشد.

 

 

 


عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان

بام سبز
در سال‌های اخیر با طراحی شهرداری لاهیجان، فضایی در بالای شیطان کوه ایجاد شده که به علت مشرف بودن به شهر به نام بام سبز شناخته می‌شود. این محوطه سبز و زیبا به وسیله گذرگاهی از ورودی کوه و میان درختان به آبشار شیطان کوه متصل می‌شود. مجموعه بام سبز به علت جذابیت و منتهی شدن به مجموعه ارتفاعات مشرف به شهر و باغات چای، تعداد زیادی از دوستداران طبیعت را به خود جذب کرده است. تماشای روزها و شب‌های لاهیجان از فراز بام سبز، از دیگر جاذبه‌های این مجموعه تفریحی می‌باشد.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

تله کابین
تله کابین لاهیجان از دیگر جاذبه های تفریحی است. طول این تله کابین یک هزار و 550 متر می باشد که از بام سبز به قله تاج خروس کشیده شده و در هر ساعت یک هزار نفر را جا به جا می نماید. این تله کابین دو ایستگاه و پنج دکل و 350 متر در مرتفع ترین نقطه از سطح دریا ارتفاع دارد. احداث پارک مجهز به رستوران، کافی شاپ و انواع غرفه های آلاچیق و ایجاد فضای مناسب برای گردشگران از دیگر برنامه هایی است که برای احداث در ایستگاه‌های تله کابین در نظر گرفته شده است.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

  پارک بعثت (باغ ملی)
این بوستان با وسعتی بیش از یکهزار و 200 متر مربع در مرکز شهر لاهیجان قرار دارد.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان

 

پارک جنگلی میر صفا
این پارک جنگلی طبیعی در خیابان شقایق (منتهی به دانشگاه آزاد اسلامی) قرار دارد و دارای تعدادی آلاچیق است که مورد توجه گردشگران می باشد.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان


تالاب بین المللی امیر کلایه
این تالاب به وسعت بیش از هزار و دویست هکتار در 40 کیلو متری شمال شهر لاهیجان و در کنار دریای خزر واقع شده و به دلیل نوع خاص اکوسیستم به دور از هر گونه آلودگی زیست محیطی بوده و دارای جاذبه های تفریحی زیادی می باشد.

 

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان



سواحل امیر آباد
شمالی‌ترین نقطه شهرستان لاهیجان، به دریای خزر و سواحل امیر آباد منتهی می‌شود که از جذابیت‌های زیادی برخوردار است.

 

عکس لاهیجان,گیلان,مکانهای تفریحی گیلان
 

 

روستای بکر و زیبای چی چی نی کوتی
معنی نام این روستای زیبا که چشم اندازهای زیبایی دارد، لانه گنجشک می باشد. با گشت و گذار در جنگل های کوهپایه ای روستای چی چی نی کوتی معنای اصلی طبیعت بکر را درک خواهید کرد. طبیعتی که هنوز از گزند ما آدمیان آسیبی ندیده است و هنوز گونه های جانوری مختلف از جمله خرس قهوه‌ای، شغال و روباه و کفتار و نوعی خوک خاکستری در این جنگل‌ها زندگی می‌کنند. در ضمن تقریبا در پایان فصل بهار و آغاز فصل تابستان نوعی خاص از تمشک وحشی در بیشه زارهای این روستا می‌روید که قطعا طعم آن را جایی دیگر نچشیده اید. باشد که این طبیعت بکر و زیبا پاک و بکر و زیبا باقی بماند.