هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست
هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

هزار نکته باریکتر ز مو اینجاست

عشق، و دیگر هیچ

از کجا بفهمیم یک سایت خطرناک است

قبل از این که برای اولین بار به سایتی سر بزنیم بد نیست از ایمنی‌اش اطمینان حاصل کنیم.اما، چطور؟

اولین قدم این است که ببینیم چطور لینک سایت به ما رسیده است. اگر لینک با یک ایمیل ناشناس فرستاده شده و یا به هر دلیلی مشکوک به نظر می‌رسد بهتر است بی‌محابا روی آن کلیک نکنیم. پیشنهاد می‌کنیم اول لینک را کپی کنید (با کلیک راست گزینۀ کپی کردن لینک را در مرورگرتان انتخاب کنید). اگر لینک آدرس کوتاه شده است (مثل لینک‌های توئیتر) اول باید کامل آن را به دست آورید. چک کردن آدرس کوتاه شده فقط در مورد سایتی که آدرس مورد نظر را کوتاه کرده اطلاعات می‌دهد. برای به دست آوردن آدرس کامل اول آدرس کوتاه شده را در مستطیل مربوطه در سایت unshort.me قرار دهید. این سایت آدرس (URL) کامل را به شما می‌دهد و می‌توانید آن را چک کنید.

برای این کار اول آدرس را کپی و در «بازرس وب کومودو» (Comodo Web Inspector) بگذارید. این سایت یک بازرسی عمیق می‌کند تا مطمئن شود سایت مورد نظر محتوای آسیب زننده نداشته باشد و به همین دلیل کارش کمی طول می‌کشد. وقتی کارش تمام شد اطلاعاتش را در اختیارتان می‌گذارد. اگر سایت به عنوان ریسک بالا (High Risk) معرفی شده بود، به احتمال زیاد خطرناک است. ولی اگر فقط مشکوک (Suspicious) بود می‌توانید برای اطمینان با سایت‌های دیگری که اینجا معرفی می‌کنیم هم چک کنید.

از آن‌جا که کار کومودو طول می‌کشد می‌توانید در عین حال از آنالیز ریسک زولو (Zulu URL Risk Analyzer) هم استفاده کنید. بعد از این که لینک مورد نظر را در محل مربوطه گذاشتید روی دکمۀ سبز کلیک کنید. زولو بعد از تحلیل آدرس شما به آن از یک تا صد نمره می‌دهد. هر چه نمره بالاتر، خطر بیشتر. نمره‌ها را توضیح هم می‌دهد. وقتی سایت را خطرناک ارزیابی کرد، خوب است ارزیابی‌اش را جدی بگیرید. البته گاهی ممکن است سایت‌های امن را به عنوان مشکوک ارزیابی کند.

ولی صفحات دیگری نیز برای ارزیابی از یک آدرس ناشناس موجود است.

اگر می‌خواهید ببینید سایت مورد نظرتان در لیست سیاه دامنه‌های شناخته شده قرار دارد یا نه آدرسش را به سایت «ویروس توتال» (VirusTotal) بدهید. اگر سایت قبلا به عنوان خطرناک لیست شده باشد، ویروس توتال گزارشش را به شما می‌دهد. ولی اگر سایت خیلی جدید باشد ممکن است در هیچ لیستی قرار نگرفته باشد.

برای اطمینان با «یوارال وُید» (URLVoid) چک کنید بد نیست. اگر گزینۀ آپدیت را در مقابل‌تان گذاشت، انتخاب کنید. البته این هم صد در صد نیست چرا که گاهی سایت‌های شناخته شده هک شده و تبدیل به خطرناک می‌شوند و با وجود به روز کردن کم و بیش مرتب داده‌ها طول می‌کشد تا سایتی به عنوان خطرناک شناسایی شود. 

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.